Realizând că, în curând, va ieşi la iveală adevărul legat de modul în care înţelege să coordoneze lucrările edilitare, Conducerea Primăriei Oradea face încercări disperate să minimalizeze impactul negativ al unei astfel de politici. De curând, pentru a scăpa de un asociat incomod, municipalitatea orădeană a pus la cale o strategie "diabolică" în care speră să-i atragă în cursă şi pe consilierii locali. Acest partener incomod pare să fie Drumuri Orăşeneşti, de care conducerea administraţiei publice locale intenţionează să se lepede. Mai presus de prevederile contractuale Printr-un contract de asociere semnat pe data de 1 august 1999 între Consiliul Local Oradea şi Drumuri Orăşeneşti, acesteia din urmă i s-a conferit calitatea de antreprenor al lucrărilor de reabilitare a drumurilor din Oradea şi al lucrărilor de semaforizare şi întreţinere semaforizare. Contractul are o valabilitate de 10 ani, astfel că, până în 31 iulie 2009, firmei Drumuri Orăşeneşti îi revine obligaţia să execute toate aceste lucrări. Însă, chiar dacă până la această oră specialiştii Primăriei orădene nu au avut obiecţii legate de calitatea lucrărilor executate de Drumuri Orăşeneşti, mai marii instituţiei s-au gândit să-i găsească nod în papură şi să scape de acest parteneriat, deschizând larg uşa altor firme. În acest sens, săptămâna trecută, municipalitatea orădeană a iniţiat un proiect de hotărâre prin care cere consilierilor locali să modifice contractul de asociere cu Drumuri Orăşeneşti. Modificarea vizează faptul că de acum încolo lucrările de reabilitare a străzilor urmează să fie efectuate numai în baza unor licitaţii, lucru care, practic, echivalează cu desfiinţarea parteneriatului cu Drumuri Orăşeneşti. Proiectul de hotărâre s-a aflat în discuţia Consiliului Local Oradea, reunit în şedinţă ordinară pe data de 31 iulie, însă aleşii au refuzat să se pronunţe asupra denunţării contractului de asociere, motivând că ar avea nevoie de mai multe informaţii pentru a lua o decizie. Suspiciunile lor par să fie întemeiate, conducerea Primăriei Oradea tăinuind informaţii preţioase despre această afacere. Pentru a-i convinge pe consilieri că solicitarea este întemeiată, executivul a ataşat proiectului de hotărâre fel şi fel de documente, cum ar fi: adresa Instituţiei Prefectului Judeţului Bihor, a firmei Drumuri Judeţene, a Direcţiei Tehnice şi Juridice din cadrul PMO, însă au uitat să aducă la cunoştinţa consilierilor locali unul dintre cele mai importante documente: sentinţa Tribunalului Bihor prin care Drumuri Orăşeneşti a câştigat un alt proces similar cu Primăria Oradea. Unde e autoritatea de lucru judecat? În urmă cu un an, executivul orădean a mai avut o tentativă de a scăpa de Drumuri Orăşeneşti, de această dată luându-i lucrările de semaforizare, marcaje şi întreţinere semafoare, lucrări atribuite tot în baza contractului de asociere încheiat în 1999. În luna iunie 2006, Primăria Oradea a demarat procedurile de organizare a unei licitaţii pentru atribuirea contractului de reabilitare a sistemului de semaforizare. Drumuri Orăşeneşti a înregistrat, la scurt timp, o contestaţie, însă conducerea PMO nu a catadicsit să răspundă în timpul legal. Ulterior, a atacat în instanţă hotărârea municipalităţii de a organiza licitaţia, motivând că PMO s-a substituit nelegal Consiliului Local, deoarece contractul dintre Drumuri Orăşeneşti a fost încheiat cu CLO, ca autoritate contractantă. În plus, organizarea licitaţiei s-a făcut fără respectarea procedurilor legale, contractul de semaforizare nefiind prevăzut în programul anual de investiţii şi nici nu au fost asigurate fondurile necesare pentru astfel de lucrări. Mai mult, consilierii orădeni nici nu au fost consultaţi cu privire la aceste lucrări. După mai multe deliberări, Tribunalul Bihor s-a pronunţat în şedinţa publică din 14 decembrie 2006, dând câştig de cauză Drumurilor Orăşeneşti. Prin sentinţa nr. 325/CA/2006 Tribunalul Bihor a reţinut că acel contract de asociere încheiat între CLO şi Drumuri Orăşeneşti este legal făcut. Ca urmare, contractul nr. 81046/4.08.1999 are putere de lege între părţile contractuale. Însă, toate aceste informaţii au fost tăinuite cu bună ştiinţă de întreaga conducere a Primăriei Oradea. O astfel de decizie a instanţei de judecată este mai mult decât relevantă într-un caz de acest fel, aleşii locali trebuind să ţină cont de un principiu fundamental al justiţiei, şi anume cel al autorităţii de lucru judecat. În condiţiile în care instanţa de judecată s-a pronunţat asupra valabilităţii contractului de asociere, tentativa Primăriei de a-l anula este ilegală. Conştient că aflarea adevărului i-ar da peste cap toate planurile, executivul a preferat să-i ţină pe consilieri departe de acest adevăr, prezentându-le doar versiunea care îi convine, forţându-le practic mâna. Şi totuşi, chiar dacă aleşii locali nu cunoaşteau toate aceste amânunte la precedenta lor întâlnire, au refuzat să voteze hotărârea, cerând amânarea ei. În cursul acestei săptămâni, municipalitatea va avea o nouă tentativă de a repune pe ordinea de zi acelaşi proiect de hotărâre. Poate, de această dată, va avea şi curajul să le prezinte consilierilor orădeni întregul adevăr, astfel ca aceştia să poată decide în cunoştinţă de cauză.