Mass-media este o denumire generală a tuturor mijloacelor de informare în masă. Aceste mijloace sunt variate: presa sau mijloacele electronice de informare (televizor, radio, reţele de calculatoare). Dezvoltarea acestora a dus la o răspândire pe scară largă a informaţiei. Această dezvoltare este rezultatul dorinţei oamenilor de a fi informaţi. Cele mai răspândite mijloace de informare sunt presa scrisă, televiziunea şi radioul. Acestea ocupă primele locuri ca popularitate, deoarece informaţia este transmisă uşor individului. Din păcate, acestea sunt şi principalele mijloace de dezinformare, pentru că informaţia greşită poate să ajungă rapid la indivizi. De exemplu, prin intermediul mass-mediei, două persoane sau instituţii publice aflate în conflict îşi pot face publice opiniile, atrăgând simpatizanţi de o parte sau de alta. Dacă acest conflict are la bază o problemă publică şi dacă individul este interesat de aceasta, el va prelua orice informaţie primită din mass-media. Mediatizarea opiniilor poate degenera în alte conflicte. De aici rezultă că mass-media este cea mai bună cale de manipulare a indivizilor, prin prezentarea repetată a unor idei, principii, opinii etc. O altă caracteristică a mass-mediei este că aceasta poate forma caracterul unui individ, adeseori eronat. În acest caz, este vorba de televiziune. Datorită faptului că omul se uită exagerat de mult la televizor, acestuia îi pot fi întipărite idei sau opinii transmise de programul vizionat. De exemplu, s-a studiat impactul vizionării programelor violente. Rezultatele studiului diferă în funcţie de cantitatea vizionată şi de vârsta individului. Cel mai interesant rezultat este acela în care o cantitate mare de programe cu conţinut ridicat de violenţă este vizionată de un copil cu o vârstă fragedă: acesta încearcă să copieze ce vede şi ceea ce i se pare interesant. De obicei, prin faptul că filmele de acţiune conţin scene violente, implicit spectaculoase, aceste producţii atrag audienţa tânără. Rezultatul constă în formarea unui individ cu un caracter violent, eventual o persoană cu o cultură joasă, timpul alocat vizionării de filme sau programe diverse fiind mult mai mare decât cel alocat citirii unei cărţi. De aceea este importantă, în primul rând, educaţia primită de la părinţi despre valorile culturale ale vieţii. Pe lângă aceasta, copilul, al cărui caracter este în formare, trebuie controlat şi privat de anumite programe ce nu sunt potrivite formării lui. Datorită rolului esenţial pe care îl au mijloacele mass-media în informarea populaţiei, este absolut necesară o instituţie care să monitorizeze informaţia expusă publicului. Aceste instituţii creează un regulament ce impune anumite restricţii, limite, cenzuri. Rolul acestui gen de instituţie este să controleze tipul de informaţie transmis publicului larg şi să impună o anumită decenţă în domeniul mass-media. Mijloacele electronice de informare sunt într-o continuă dezvoltare. Se caută rapiditatea transmiterii informaţiei către individ şi o mobilitate cât mai mare a aparatelor, pentru ca omul să nu fie niciodată privat de accesul la informaţie. Aceste mijloace prezintă însă un dezavantaj major: costul ridicat nu permite achiziţionarea lor decât de către anumiţi indivizi, din anumite clase sociale. Şi cum întotdeauna au existat diferenţe între păturile sociale, probabil că aceste mijloace nu vor ajunge la fel de răspândite ca presa scrisă sau televiziunea. O metodă curentă de a fi informat este accesarea unei reţele (ex: Internet) prin intermediul unui terminal (ex: computer, telefon mobil etc.). Principalul ei avantaj este că poţi obţine informaţiile dorite la momentul dorit. Eficienţa acestei metode a dus la folosirea ei ca una din sursele de informare pentru presa scrisă şi televiziune. Pe scurt, mass-media poate avea un impact pozitiv sau negativ asupra individului, acest lucru depinzând de alegerea lui. Cu cât un om deţine mai mult control asupra informaţiei primite, cu atât impactul mass-mediei asupra acestuia este mai puţin negativ. Liceul Pedagogic "Iosif Vulcan" are o revistă a şcolii, numită "Tineri şi vulcanici ". Cea mai mare realizare a fost câştigarea locului III la concursul pe judeţ al "Revistelor şcolare", ediţia a II-a, organizat de Direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniu cultural Bihor, Revista Familia şi Casa de cultură a Municipiului Oradea. Revista noastră este o modalitate de a stimula originalitatea şi gustul pentru lectură al elevilor, publicându-se cele mai reuşite creaţii din liceu. „Tineri şi vulcanici” este şi un mijloc de informare a elevilor şi a profesorilor privind activităţile organizate în şcoală şi rezultatele obţinute de elevi în diferite competiţii. În cadrul acestei instituţii a fost organizat un sondaj de opinie, a cărui temă a fost „Noi şi Mass-media”. Sondajul a fost creat şi aplicat de Opriş Raluca şi Truşmei Camelia, eleve în clasa a IX-a A. 1. Ce înţelegi prin mass-media? a. Cel mai important mijloc de informare a societăţii b. Un mod de dezvoltare a culturii generale c. O metodă de petrecere a timpului liber. 2. Ce rol are mass-media în viaţa ta? a. Unul foarte important b. De informare c. Pentru petrecerea timpului liber. 3. Care crezi că sunt cele mai importante mijloace de informare incluse sub genericul „mass-media”? a. Televizorul şi radioul b. Revistele şi ziarele c. Internetul 4. Câte ore din zi îţi petreci uitându-te la televizor? a. Cam 2 ore b. Mai mult de 3 ore c. În jur de 5 ore. 5. Care sunt emisiunile tale preferate? a. De divertisment b. De muzică c. Culturale şi politice. Rezultatele sondajului de opinie -„Noi şi mass-media” Majoritatea elevilor au considerat că mass-media este cel mai important mijloc de informare în societatea noastră, având dublul rol de transmitere şi divertisment. Dintre cele mai importante mijloace de informare ale mass-mediei, elevii consideră internetul ca fiind cea mai rapidă şi eficientă cale, apoi televiziunea şi radioul. Un procent considerabil îşi petrece tot mai mult timp (peste 3 ore) în faţa calculatorului şi a televizorului, din păcate în detrimentul lecturii. Emisiunile preferate sunt cele de muzică şi de divertisment, un procent tot mai mic urmărind emisiuni culturale şi ştiinţifice. Diana Ilies, clasa a XI-a C Otilia Simut, clasa a X-a C Mass-media şi viaţa adolescenţilor Cât timp petrece un adolescent în faţa televizorului? Dar în faţa calculatorului, a revistelor, a ziarelor? Ce părticică din viaţa lor o dedică acestui mare angrenaj? Timpul este bani şi banii la rândul lor se consumă pe aceste mijloace de informare şi cultivare, dar şi de modelare a personalităţii tinerilor. Şi de fapt ce înseamnă mass-media pentru noi, adolescenţii? Poate fi pentru unii un mijloc foarte bun de informare asupra unor subiecte cum ar fi spaţiul cosmic, evenimentele mondene, muzică, politică, artă, educaţie. Pentru alţii ar putea consta în rezolvarea anumitor probleme individuale sau colective, economice, comerciale, de sănătate sau sentimentale. Chiar dacă nu realizăm, mass-media ocupă un loc esenţial în toţi paşii făcuţi de noi, adolescenţii, în viaţă. În funcţie de aceste influenţe ne putem alege chiar direcţia pe care o alegem de parcurs în viaţă. În ziare, reviste, posturi TV se dezbat cazuri reale de viaţă, cazuri pozitive sau negative care îşi pot pune amprenta asupra noastră, ne pot influenţa gândirea şi deciziile, ne pot forma ca oameni. Poţi cunoaşte un adolescent după genurile de emisiuni TV sau site-ul de Internet preferate. Pozitivă poate fi prezentarea vieţii unor oameni de succes saua unor oameni care au influenţat istoria omenirii. Unul dintre aceştia poţi fi chiar tu, dacă urmezi un exemplu şi încerci prin propriile puteri să ajungi la un asemenea nivel. Prezentarea unor documentare TV din domeniul naturii, al aventurii, al necunoscutului incită setea omului de a cunoaşte, de a cerceta, de a documenta şi de a se autodepăşi. Şi dacă stăm să ne gândim, exemplele de influenţă benefică sunt chiar foarte numeroase, de la documentare istorice la informaţii medicale, ecologice, meteorologice sau turistice. Negativă este influenţa unor reportaje despre violenţă. Violenţa în şcoli oferă modele negative pentru elevi. O anumită muzică reprezintă nivelul de cultură scăzut al unor oameni aşa-zişi de succes, pentru care rege e încoronat numai banul şi care nu au altă scară de valori decât îmbogăţirea şi luxul personal. Telenovelele care te ţin legat ore întregi în faţa televizorului pot fi în defavoarea citirii unor cărţi de bună calitate sau pot să influenţeze negativ timpul dedicat învăţăturii. Ca să nu mai vorbim că nu toate aspectele sunt bazate strict pe adevăr, ci au tendinţa de exagerare, de deformare a realităţii (titluri şocante şi imagini terifiante). În opinia mea, depinde de fiecare dintre producători şi de publicul consumator, ca rolul mass-mediei să fie unul pozitiv. Mai multe rubrici din ziare, emisiuni radio-TV, site-uri pe internet cu rol de informare, adresate adolescenţilor determină formarea lor ca oameni buni, respectabili, civilizaţi. Şi mai ales cu o conştiinţă pozitivă. Horhat Adriana, clasa a IX-a A Prof. coordonator Elena Moţoc-Chivari Opinii ale profesorilor Care credeţi că este rolul mass-mediei în viaţa elevilor şi cum influenţează mass-media asupra acestora? „În general mass-media are efecte pozitive asupra dezvoltării personalităţii, asupra culturii generale, dar aceste efecte depind în mare măsură de calitatea mesajelor recepţionate de elev.” Prof. pedagogie Marilena Timofte „Mass-media are rol de informare (cultură, viaţă socială, politică), dar în acelaşi timp are şi un rol negativ, deoarece creează dependenţă, iar vizionarea unor emisiuni de prost gust duc la influenţarea asupra eticului”. Prof. istorie Alexandrina Crăciun „Elevul este dornic de cunoaştere şi îşi semi-satisface această dorinţă din mass-media, dar din păcate o face doar într-o oarecare măsură, pentru că spaţiul dedicat unor emisiuni educative este pe zi ce trece tot mai restrâns şi nimeni nu ia nici o măsură în acest sens. Totuşi, nu putem contesta anumite merite, pozitive în formarea tânărului învăţăcel sau a adolescenţilor care, după un sondaj, petrec aproape 45% din timp în faţa televizorului.” Prof. religie Vlad-Dan Tătaru, realizatorul emisiunii „Adevărul Evangheliei” (TVS) Mass-media între pro şi contra Noi, tinerii, ne amintim mai puţin. Ei, ceilalţi, îşi amintesc mai mult despre cenzura informaţională care a domnit în România până în 1989. Între Telejurnal şi emisiunile de propagandă, la televizor se strecurau anevoie câte un film cu delfinul Flipper sau concertele educative ale lui Leonard Bernstein. Despre lumea din afară nu se afla însă mai nimic de la televizor, radio şi cu atât mai puţin din ziare ca „Scânteia”, „Scânteia Tineretului” sau „Cutezătorii”. Astăzi totul s-a schimbat; deşi au trecut atâţia ani de când am descoperit că există Cartoon Network, Animal Planet, Viva, Euronews şi BBC, ne e greu să discernem valoarea din masa de informaţii care ne asaltează. Informare şi dezinformare, manipulare, valoare şi non-valoare, despre toate acestea dezbat astăzi în rubrica „Extemporal la jurnalism” elevii şi profesorii Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea. Gabriela Győri