Adrian Madar, purtătorul de cuvânt al PSD Bihor şi liderul grupului PSD din Consiliul Local Oradea, a criticat conducerea Primăriei Oradea pentru „gestiunea păguboasă” a parcării de tip park and ride, care se construieşte în jurul Catedralei ortodoxe din Centrul Civic.

Madar a criticat proiectul parcării menţionând că deși a fost inițiat ca fiind de tip park and ride, Primăria Oradea nu a obținut finanțare europeană nerambursabilă pentru că nu urma să fie realizat într-o zonă de la marginea orașului, unde oamenii care intră în localitate să-și lase mașinile personale pentru a folosi mijloacele de transport în comun.

„În condiţiile în care încerci să speculezi, uite că ajungi să pierzi finanţări care de la 16 milioane de lei cât costa iniţial, ajung să coste peste 40 de milioane de lei, sume plătite din buzunarul orădenilor, din impozite şi taxe care cresc pentru a susţine aceste greşeli administrative”, a declarat Adrian Madar cu privire la proiectul parcării subterane, început în anul 2018, cu o valoare iniţială de 16,5 milioane de lei, majorată ulterior la 35,9 milioane lei după studiul de fezabilitate. În octombrie 2019, lucrarea a fost atribuită prin licitaţie pentru 29 de milioane de lei, cu termen de finalizare 1 decembrie 2021. Lucrările au fost oprite în februarie 2021 pentru descărcări arheologice şi reluate în martie 2022, după ce termenul a fost prelungit cu 12 luni.

„În octombrie 2022, se lansează o licitaţie de proiectare şi execuţie pentru lucrări suplimentare, despre care primarul spune că a fost o aprobare în Consiliul Local, ceea ce nu este corect, pentru că nu a fost. Valoarea lucrărilor suplimentare este de 9,1 milioane de lei. În decembrie 2022, la aproape zece luni din cele 12 la care se angajase primăria, contractul se majorează cu 6,5 milioane lei, ajunge la 36,5 milioane de lei, cu o explicaţie care este greu de crezut şi anume faptul că în decembrie 2022 ar fi rămas de executat 98% din valoarea contractului. Deci, practic, în cele zece luni în care lucrase până atunci s-ar fi făcut 2% din contract. În ianuarie 2023, contractul se mai prelungeşte cu încă 12 luni, iar în martie 2023 se aprobă indicatorii tehnico-economici care ar fi trebuit în mod normal aprobaţi înainte de octombrie 2022 când a fost lansată licitaţia pentru lucrări suplimentare”, susţine Adrian Madar.

Primăria Oradea „bâjbâie şi încearcă să speculeze”

Pe de altă parte, Adrian Madar a acuzat Primăria Oradea că nu respectă obligaţiile asumate de România prin PNRR privind mobilitatea urbană durabilă.  

Regulile privind mobilitatea urbană durabilă vizează: transport public și alternativ în detrimentul autovehiculelor personale; împărțirea echitabilă între traficul motorizat/nemotorizat/ pietonal; dezvoltarea zonelor pietonale, a traseelor pentru biciclete; reducerea spațiilor de parcare a autovehiculelor; benzi dedicate pentru transportul public; reducerea vitezei de circulație auto; scăderea numărului de autovehicule; încurajarea locuirii în apropierea locurilor de muncă.

„Ce face Primăria Oradea? Bâjbâie și încearcă să speculeze, fără prea mare succes: pierde finanțarea pe parcarea de la Catedrală; amenajează un coridor de mobilitate urbană durabilă Nufărul-Cantemir, dar nu pentru a favoriza transportul public, ci pentru a beneficia de finanțare. Primăria Oradea vrea să aducă traficul de mare viteză dinspre autostradă în centrul orașului, încercând să justifice finanțarea prin faptul că subtraversarea Bd. Decebal fluidizează traseul liniei de tramvai. Refuză să le facă o pasarelă pietonală peste Peța cetățenilor pe str. Beiușului, dar face pod pe str. Feldioarei şi pare mai interesată de realizarea liniei de tramvai la aeroport, decât de cea care să lege cartierul Velența de Centru și Bulevardul Cantemir”, a afirmat purtătorul de cuvânt al PSD Bihor.