Statuia Venus din Milo, considerată o bijuterie a artei greceşti din Antichitate, aflată în proprietatea muzeului Luvru din Paris, este din nou curată, după o restaurare de câteva luni care a dezvăluit o parte dintre secretele acestei statui celebre, adusă în Franţa în urmă cu aproape două secole.

Potrivit AFP, statuia Venus din Milo, un adevărat "star" al primului muzeu din lume, prin prisma numărului de vizitatori, alături de Victoria din Samothrace şi Gioconda, a fost instalată într-o sală nouă, reamenajată special pentru ea, pentru ca cei şase milioane de vizitatori care trec prin faţa ei în fiecare an să o poată admira în condiţii ideale. Toate sălile de artă greacă clasică (450 - 30 î.e.n.) au fost reorganizate pentru a ţine cont de dificultăţile ridicate de gestionarea fluxului turistic. Descoperită de un ţăran în 1820 pe insula Milo din arhipelagul Cicladelor, această statuie din marmură datează din jurul anului 120 î.e.n. Franţa a cumpărat-o în 1821, prin intermediul ambasadorului francez la Constantinopol, Grecia aflându-se pe atunci sub dominaţie otomană. Muzeul Luvru a amenajat pentru ea o sală specială de peste 200 de metri pătraţi, unde statuia a fost expusă din 1848 până în 1934. Aceeaşi sală a fost renovată pentru a adăposti din nou celebra statuie, care, din 1934 până recent, a fost expusă într-o sală de trei ori mai mică. "Înainte de a o mişca, i-am verificat structura", a declarat Jean-Luc Martinez, directorul departamentului de antichităţi greceşti, etrusce şi romane din cadrul muzeului Luvru. Ultima oară când a fost deplasată, în 1964, pentru a călători în Japonia, la cererea lui Andre Malraux, cele două blocuri principale din care a fost realizată sculptura s-au mişcat. De-a lungul anilor, Venus din Milo a devenit "murdară şi din ce în ce mai maronie", a declarat Jean-Luc Martinez. Statuia prezenta urme de ulei, săpun şi gips, folosite pentru realizarea unui mulaj în secolul al XIX-lea. Aceste substanţe au "îmbătrânit", iar praful s-a lipit de ele. Muzeul Luvru a decis să scoată toate "adăugirile" din gips realizate în trecut şi să curăţe întreaga suprafaţă din marmură albă a statuii. Operaţiunea de restaurare, de care s-a ocupat Anna Martinotta, a fost realizată în perioada noiembrie 2009-aprilie 2010.