Cetatea Oradea a fost sâmbătă, 6 ianuarie, de la ora 11.00, gazda ediției a doua a Cupei Fotoreporterilor Bihoreni, un eveniment în cadrul căruia au fost premiate cele mai reușite fotografii din 2017 din Bihor și Hajdú Bihar. Lupta a fost strânsă dar fotografii ziarului CRIŞANEI au reușit să câștige două din cele trei premii principale ale competiției.

 

Trăim într-o lumea a omniprezenței. Suntem prezenți peste tot în același timp. Televiziunile, internetul, ziarele, ne compun, din frânturi pe care le luăm ca reale, lumea în care trăim. Nu am fost niciodată într-o mulțime de orașe pe care deja le știm din filme, reportaje, din imaginile altora. Toate acestea ne dau iluzia că trăim plenar lucruri pe care mintea noastră doar le reproduce punând cap la cap experiențele altora. Dacă prezentul „îl trăim și nu prea” trecutul este și mai complex. Oamenii de știință au ajuns la concluzia că „utilizarea amintirilor ne schimbă amintirile”, ceea ce înseamnă că prezentul nu se întimpărește în mintea noastră ca niște cuvinte pe o foaie albă, citibile mereu la fel. Trecutul se alterează de fiecare dată când ne gândim la el. Și atunci, ce instrumente ne rămân pentru sondarea obiectivă a trecutului? Unii ar spune cuvântul scris, alții fotografia. Cuvântul scris păcătuiește prin faptul că, fiind produsul unui subiect, nu poate fi decât subiectiv, produsul unui filtru format și educat la rândul lui prin alte mii de subiectivități. Fotografia este mult mai sinceră. Ea surprinde obiectiv realitatea brută, „neprelucrată” de niciun filtru. Este drept că și fotograful este tot un subiect, dar intervenția lui asupra realității este mult mai limitată decât cea a cronicarului.

Pornind de la aceste aspecte, sâmbătă, în Cetatea Oradea s-a desfășurat a doua ediție a Expoziției Fotoreporterilor Bihoreni eveniment la care au participat și fotoreporterii din județul vecin, Hajdú Bihar. La această ediție au fost trimise 86 de lucrări realizate de 6 fotoreporteri bihoreni și 3 din Ungaria. Juriul format din criticul de artă dr. Ramona Novicov și artiștii fotografi dr. Teodor Pantea și Ștefan Tóth a premiat (fără să cunoască numele autorilor) cele mai reușite imagini. Locul I, respectiv Cupa Fotoreporterilor Bihoreni a revenit fotoreporterului Crișanei, Ciprian Iovan, care a obținut 270 de puncte. Doar la un punct diferență, cu 269 de puncte, locul II a revenit tot fotoreporterului Crișana, Remus Toderici. Pe locul III s-a clasat fotoreporterul Agenției MTI, Tibor Oláh din Debreţin. La fel, la o diferență de doar 1 punct, pe locul IV, s-a clasat fotoreporterului Ovi D. Pop („Zi de Zi”), locul V a fost câștigat de Lorand Szilagyi („Bihoreanul”) și locul VI de fotoreporterului Péter Kovács („Hajdu Bihari Napló” din Debrecen).

 

Cronicari ai momentului care nu iartă!

La eveniment au participat, din parte Muzeului Cetății Oradea, fostul reporter al Crișanei - dr. Cristina Pușcaș, președintele Asociației Internaționale „Euro Foto Art” - Ștefan Tóth, profesorul de jurnalism - Florin Ardelean, redactorul șef al Revistei „Várad” - Szűcs László și redactorul șef al cotidianului Crișana - Daniel Man. Momentele muzicale au fost oferite de violonistul Lucian Malița.

„Nu este ușor să fii fotoreporter. Ei salvează o parte din acest prezent și îl eternizează. Peste 10-20 de ani cei care vor dori să scrie despre industrializarea orașului, spre exemplu, vor avea la dispoziție doar fotografiile lor iar acesta nu este puțin lucru. Din păcate, societatea nu conștientizează importanța acestor oameni, fotoreportajul este pe cale de dispariție, multe ziare nici măcar nu mai au fotografi. Dau câte un telefon sau un aparat foto reporterilor și consideră rezolvată problema”, a spus Cristina Pușcaș. Ștefan Tóth a vorbit despre dificultățile de a aduna la un loc fotoreporterii, unul dintre motive fiind şi programul destul de aglomerat pe care îl au.

„Anul acesta expoziția a devenit internațională pentru că am invitat și fotografii din județul vecin și se poate vedea că expoziția are o calitate ridicată. Fotoreporterii sunt cronicarii momentului și, la fel ca reporterii, nu iartă. De aceea nu se pot lăuda că sunt foarte iubiți. Sunt foarte bucuros că au avut curajul să iasă în această expoziție cu imagini, deranjante poate pentru unii, dar care reprezintă realitatea”, a spus Ștefan Tóth.

Florin Ardelean a vorbit despre implicațiile filosofice ale fotografiei punând în centru „omul plat”, descris de psihiatrul, romancierul şi eseistul Ion Vianu drept omul superficial, post-religios și post-psihanalitic, fără dimensiunea profunzimii, adept al explicației în detrimentul înțelegerii, care crede că știe totul fără să înțeleagă în mod profund, nimic.

„Ce șansă mai are fotografia într-o lume a televiziunii? Bombardat cu informații, omul plat nu mai are acces la înțelegere, nu mai are timp să gândească. Omul plat este prezent peste tot și este colegul nostru de zi cu zi. În ce măsură fotografia mai are loc în acest mediu? Eu cred că așa cum radioul nu a dispărut atunci când a apărul televiziunea, cum mersul pe jos încă se mai practică deși avem biciclete, mașini și avioane, cred că și fotografia va rezista în această lume vampirizată de televiziune. Istoricii nu vor putea niciodată vorbi despre trecut decât mediat, pentru că ei nu au trăit clipa. Fotograful și reporterul o trăiesc. Memoria noastră este construită în așa fel încât să elogiem clipa iar cel care o face cel mai bine este martorul ei, fotograful. Fotografia este prea simplă și profundă, prea sinceră să dispară”, a spus Florin Ardelean.   

După vernisajul de la Oradea expoziția urmează să fie redeschisă și în municipiul înfrățit, Debrecen.

Expoziția Fotoreporterilor Bihoreni dedicată Zilei Culturii Naționale (15 ianuarie) și Zilei Culturii Maghiare (22 ianuarie) organizată de Asociația Internațională „Euro Foto Art” în parteneriat cu Primăria Municipiului Oradea, Muzeul Cetății și Orașului Oradea, respectiv Clubul Fotografic „Nufărul”, va rămâne la dispoziția publicului până pe 19 ianuarie 2018.