La Muzeul Ţării Crişurilor, a avut loc ieri vernisajul expoziţiei Erotikonia, a artistului plastic Ioan Aurel Mureşan. Erotikonia este o expoziţie în care, aşa cum sugerează şi numele, Eros este personajul principal, „întrupat” într-o serie de lucrări în care artistul glisează între carnalitate și ideal, între voyeurism și diafan și ingenuu cu o ușurință de care doar marii artiști sunt capabili.

Ioan Aurel Mureşan s-a născut în 1956 la Ceanu Mare (jud. Cluj), a urmat studiile Liceului de Arte Plastice „Romulus Ladea” din Cluj-Napoca, după care a absolvit Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, specializarea Pictură, iar din 2005 a devenit doctor al Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca, unde activează şi în prezent ca profesor universitar. Începând din 1981, anul debutului său artistic, a participat la 29 de expoziţii de grup în ţară şi străinătate, dintre care de remarcat sunt Bienala internaţională de artă Sao Paolo, Brazilia (1991) şi Expoziţia internaţională din Lisabona, Portugalia (1992). De-a lungul carierei sale artistice, a avut 9 expoziţii personale în România şi una la „Crescent Theatre” din Birmingham, Anglia (2002). Expoziţia „Erotikonia” este cea de-a doua personală prezentă pe simezele Muzeului Ţării Crişurilor, după cea vernisată în 1997, la vechiul sediu al instituţiei muzeale, din Palatul Baroc. „Ioan Aurel Mureșan are o calitate rar întâlnită la artiștii plastici contemporani – aceea de a reuși să își ascundă marile acumulări culturale în spatele talentului. Ceea ce pe alții i-ar crispa el reușește cu dezinvoltură. Se joacă în și cu istoria artei, în și cu istoria ideilor cu o nonșalanță care amestecă certitudini și obsesii, esențialități și ostentații, finețe psihologică și singurătăți ideatice”, a transmis managerul MTC, Aurel Chiriac. „Fiecare lucrare de-a sa este, de fapt, un recurs la întreaga «poveste» a artelor vizuale. Identificarea acestui apel permanent la ce «va fi fost» face parte din farmecul oricărei referiri la opera lui Ioan Aurel Mureșan. Doar luând în considerare titlurile lucrărilor acestei expoziții realizezi că e vorba de un soi de legitimare culturală, ca parte direct constitutivă a mesajului ei. Dezinvolt, dar rațional, jucându-se în și cu propria imaginație, dar luând cu el o întreagă istorie culturală, Ioan Aurel Mureșan răspunde în Erotikonia la o întrebare pusă de N. Steinhardt: «De ce îi este omului de astăzi foame? De iubire și de sens»” , a mai subliniat Aurel Chiriac.

La rândul său, Ioan Aurel Mureșan argumentează conceptul artistic care stă la baza acestei expoziţii: „Erotikonia este un ținut al imaginarului dominat de cei doi termeni care compun jocul semantic al titlului – duetul conceptual eros/ikon. Erosul ca energie magică universală este principiul vital al individuației, înțeleasă ca drum inițiatic al eu-lui individual către Sinele atotcuprinzător”. La vernisaj a fost prezent şi Ioan Moldovan, directorul Revistei Familia, iar muzica a fost oferită de trupa orădeană de jazz „Cosmopolitan Vibe”. Expoziţia va fi deschisă publicului până în data de 2 februarie 2020.