În şedinţa ordinară a Consiliului Local Vadu Crişului, care a avut loc marţi, 20 aprilie, a fost aprobat bugetul comunei pentru anul în curs, estimat la peste 10,5 milioane lei, din care 5,7 milioane lei sunt cheltuieli de funcţionare şi 4,8 milioane lei sunt pentru dezvoltare.

La şedinţă au participat, pe lângă consilierii locali, delegatul sătesc din Tomnatic (sat de unde nu a intrat niciun consilier) şi locuitori din comună. După deschiderea şedinţei de către primarul Dorel Cosma şi alegerea viceprimarului Ioan Hasas ca preşedinte de şedinţă pentru următoarele trei luni, s-a votat procesul verbal de la şedinţa anterioară.  Viceprimarul a cerut suplimentarea ordinii de zi cu un proiect de hotărâre privind participarea comunei la „Programul privind creşterea eficienţei energetice şi gestionarea inteligentă a energiei în clădirile publice cu destinaţie de unităţi de învăţământ” cu proiectul: „Reabilitare în vederea eficientizării energetice a Colegiului Tehnic nr. 1 Vadu Crişului - corp C2, din localitatea Vadu Crişului, judeţul Bihor”. După votarea ordinii de zi cu acest punct suplimentar şi interpelările grupurilor de consilieri, s-a trecut la prezentarea celor patru proiecte de hotărâre propuse spre adoptare Consiliului Local. Primul proiect viza aprobarea bugetului comunei Vadu Crişului pentru anul 2021. Am aflat că bugetul local al comunei Vadu Crişului pe anul 2021- secţiunea funcţionare este echilibrată şi se stabilesc venituri şi cheltuieli în sumă de 5,734 milioane lei. Bugetul local al comunei Vadu Crişului pe anul 2021- secţiunea dezvoltare nu este echilibrată şi se stabilesc venituri de 4,12 milioane lei şi cheltuieli de 4,837 milioane lei, deficitul de 716.780 lei urmând să fie acoperit din excedentul anului precedent. La secţiunea dezvoltare se vor aloca, printre altele, sume pentru proiectul Ro-Hu „Casa Olarului”; server şi echipamente reţea, amenajare parc pe Dealul Boandi; platforma şi infrastructura pentru cort evenimente; majorarea capitalului social Apa Canal Vadu Crişului; cadastrare şi intabulare domeniu UAT; actulizare PUG; reabilitare DC 176 Birtin-Tomnatic; reparaţii capitale Uliţa Iovului.

Regulament de curăţenie

Punctul următor de pe ordinea de zi a fost Regulamentul privind buna gospodărire a comunei Vadu Crişului şi instaurarea unui climat de ordine şi curăţenie, care stabilește obligațiile și răspunderile care revin Consiliului Local Vadu Crişului, instituțiilor publice, operatorilor economici și persoanelor fizice (cetăţenilor) și juridice.

„Prin acest regulament am dorit să stabilim un cadru juridic unitar pentru constatarea şi sancţionarea faptelor care constituie contravenţii în gospodărirea comunei Vadu Crișului”, a spus, printre altele, viceprimarul Ioan Hasas, iniţiatorul regulamentului. Printre obligaţiile stabilite se numără: întreținerea în stare corespunzătoare a clădirilor pe care le au în proprietate, anexele gospodărești, curțile și împrejmuirile acestora, precum și instalațiile aferente acestora, prin efectuarea lucrărilor de reparații, amenajări și a altor lucrări specifice; curățarea fațadelor locuințelor și a altor construcții amplasate la frontul străzii, tencuirea și zugrăvirea periodică a acestora, potrivit măsurilor stabilite de consiliile locale; repararea, spălarea geamurilor și a vitrinelor, înlocuirea celor sparte, întreținerea firmelor și a fațadelor imobilelor pe care le au în proprietate, inclusiv spălarea, curățarea și zugrăvirea periodică a acestora; asigurarea curățeniei pe terenurile și locurile de depozitare aflate în proprietate, precum și pe căile de acces; asigurarea curățeniei și igienei în imobilele și incintele deținute sub orice formă, inclusiv prin activități de curățare, dezinsecție și deratizare, potrivit normelor stabilite de consiliile locale; depozitarea corespunzătoare a reziduurilor menajere, industriale, agricole, precum și a materialelor refolosibile, numai în locurile special amenajate sau autorizate de autoritățile administrației publice locale; menținerea curățeniei trotuarelor, a părții carosabile, a locurilor publice și a locurilor de parcare pe care le folosesc; îndepărtarea zăpezii şi a gheţii de pe trotuarele din dreptul imobilelor pe care le au în proprietate și de pe locurile de parcare pe care le folosesc; respectarea măsurilor stabilite de lege și de reglementările locale pentru asigurarea igienei publice și curățeniei în localități; curățarea mijloacelor de transport și a utilajelor la intrarea acestora pe drumurile publice; curăţarea și întreținerea șanțurilor, rigolelor și podețelor aferente proprietății etc. În plus, conform Legii 273 din 2020, primarul poate aproba executarea de către autoritatea administrației publice locale a acțiunilor de curățare și igienizare. Lucrările se efectuează în numele și pe cheltuiala proprietarilor notificați, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație în bugetul local, cu condiția constituirii dreptului de creanță și a recuperării cheltuielilor de la proprietarii notificați în condițiile legii. În toate cazurile în care proprietarul notificat  nu permite accesul în imobilul supus lucrărilor de intervenție în vederea executării acestora de către autoritatea administrației publice locale, primarul solicită autorizarea instanței judecătorești competente, prin ordonanță președințială, dată cu citarea părților.

Proiect de reabilitare a CT nr. 1 Vadu Crişului

La punctul trei s-a aprobat devizul de exploatare şi preţul de valorificare a masei lemnoase către populaţie din partida 70038 constituită din fondul forestier proprietate publică a comunei Vadu Crişului. La ultimul punct de pe ordinea de zi, cei 12 consilieri locali prezenţi la şedinţă, la propunerea viceprimarului, iniţiatorul proiectului de hotărâre, au aprobat documentația tehnico - economică (faza DALI) și indicatorii tehnico - economici a investiției propuse a fi realizată prin proiectul: „Reabilitare în vederea eficientizării energetice a Colegiului tehnic nr. 1 Vadu Crişului - corp C2”.  Proiectul va fi depus spre finanţare la Administrația Fondului pentru Mediu, iar valoare totală va fi de 1.950.000,00 lei (inclusiv TVA).