Tragedie în Bosfor Un cargou sub pavilion panamez, Corona Z, care plecase din portul Constanţa, s-a scufundat, vineri dimineaţă, în Bosfor. Directorul Autorităţii Navale Teritoriale Constanţa, Alexandru Mezei, a declarat că echipajul cargoului, format din cinci marinari români şi cinci sirieni, a fost salvat, comandantul navei, Mihai Hava, fiind găsit mort în cabina de comandă. Vasul, construit în 1974 şi având o capacitate de încărcare de 2.824 de tone şi o lungime de 73 de metri, a încărcat din portul Constanţa 2.737 de tone de fier vechi, cu destinaţia Mardas, Turcia, şi părăsise portul cu o zi înainte de a se scufunda. Corona Z s-a scufundat dintr-o cauză încă nedeterminată, în jurul orei locale 08.00 (08.00, ora României), în zona Kilyos, la intrarea din nordul strâmtorii. Istorisirile unui bătrân lup de mare Hava Mihai Lucian a pierdut cinci ani din viaţă pentru a ajunge marinar. Pentru câţiva ani, la Institutul de Marină nu erau acceptaţi decât elevi proveniţi din judeţele Constanţa, Tulcea sau Galaţi. A insistat vreme de cinci ani, iar în ?65 i s-a implinit visul. Un an mai târziu se îmbarca pe ?Mircea? pentru una din călătoriile pe care nu le va uita niciodată, deşi număra nu mai puţin de 27 de ani de când era comandant de navă. Un bărbat solid, cu faţa colţuroasă şi voinţa la fel de puternică precum chipul său, bătrânul lup de mare face parte dintre cei care au văzut toate faţetele vieţii de marinar. Neputincios, a privit cum flota românească s-a risipit sub suflarea nebună a tranziţiei... În 1982, orădeanul care glumea că el a ajuns pe malul mării trimis de partid să facă ordine în Constanţa, a devenit director coordonator la Navlomar. ?Lui Ceauşescu i s-a spus că România a vândut 14 nave, dar, în realitate, nu se găsise nici un cumpărător. Atunci a fost înfiinţată această companie, ?Navlomar?, pe lângă Întreprinderea de Comerţ Exterior?, povestea batrânul lup de mare, anul trecut, în paginile unui cotidian naţional. Doi ani mai târziu, printr-o conjunctură nefirească - majoritatea căpitanilor, care nu erau plecaţi deja cu transporturi, aveau suspendate avizele care le permiteau să iasă din ţară - comandantul avea să meargă în ceea ce s-a crezut a fi ultima călătorie a ?Libertăţii?, unul dintre cele patru tancuri petroliere, care, prin dimensiuni şi realizare tehnică, au fost mândria flotei. Abia întors din călătorie de câteva zile, în octombrie 1984, a văzut mândra navă în flăcări. ?Libertatea? a fost trasă la chei pentru a fi reparată, dar cei care se ocupau de curăţirea petrolierului au uitat într-o noapte câţiva saci de slam desfăcuţi. Resturile de petrol s-au evaporat în contact cu aerul, iar sulful a luat foc din cauza că a intrat în contact cu oxigenul. Ani întregi, una din mândria flotei comerciale române a fost abandonată, până s-a gaâăsit un cumpărător privat care azi o exploatează sub pavilion străin. Bătrânul marinar, un căpitan care şi-a scos echipajele din furtunile aspre de iarnă ale Mării Negre sau ale Golfului Biscaya, a luptat cu incendiile pe nave sau i-au murit colegi în braţe pe mare, a rămas undeva în zona Bosforului... Cu un ultim efort şi-a salvat, pentru ultima dată, echipajul format din cinci marinari români şi cinci sirieni, probabil chiar cu preţul vieţii sale. După mai multe căutări, căpitanul cargoului Corona Z a fost găsit mort în cabina de comandă a cargoului cu registrul de bord strâns la piept... ?Nu pot să cred că acest brav căpitan a dispărut!? Luni, ne-a vizitat la redacţie, vizibil emoţionat, chiar cumnatul căpitanului de cursă lungă, lt. col. (r) Vasile Crişan, un fost ofiţer de tancuri. Aflat de vreo douăzeci de ani în pensie, Vasile Crişan şi-a însoţit cumnatul pe mare, în diverse părţi ale globului. ?În anul 1982 eram îmbarcat, împreună cu el, pe nava MN/Alba, fiind martorul celebrei furtuni din golful Biscaya. Atunci l-am văzut luptându-se cu furtuna dezlănţuită şi cu valurile înalte cât un bloc cu zece etaje. Am crezut că acolo ne va fi sfârşitul?? Cu mâinile tremurând, a început să răsfoiască paginile unui album voluminos, plin cu pozele făcute în periplul efectuat pe mările şi oceanele globului. ?Uitaţi-vă, aici este căpitanul în cabina de comandă a vasului Alba, aici sunt eu, pe puntea superioară(?) Vreau să vă spun că Hava, absolvent al liceului Gojdu, era stăpânit, încă de pe băncile şcolii, de o fascinaţie aparte în privinţa călătoriilor pe mare. A gustat din plin din această fascinaţie timp de peste 29 de ani, în calitate de căpitan de cursă lungă. Chiar şi actualul preşedinte al României, Traian Băsescu, a fost o perioadă în subordinea sa. După pensionare, căpitanul Hava Mihai Lucian a suportat cu greu inactivitatea şi pensia de doar 150 de euro, motiv pentru care, atunci când armatorii străini apelau la serviciile sale, nu se dădea la o parte. Aşa a fost şi în cazul armatorului sirian care l-a angajat pe cargoul Corona Z, pentru nişte transporturi de fier vechi pe ruta Constanţa - Istanbul?? A fost drumul fără întoarcere al bravului căpitan de cursă lungă? În sicriu, acasă la Constanţa... Când a plecat de-acasă, Lucian Hava şi-a sărutat soţia, cum a făcut-o de-atâtea ori înaintea lungilor despărţiri, spunându-i duios: "Îţi promit, draga mea, că e ultimul drum". Din nefericire, s-a ţinut de promisiune... Marinarul ştie întotdeauna, cu precizie, clipa în care pleacă pe mare. Dar nu ştie niciodată când se va întoarce. Şi, mai ales, nu ştie dacă se va mai întoarce viu. Ultimul secol de istorie a flotei maritime româneşti a fost, adeseori, punctat de evenimente tragice, care şi-au aruncat victimele în neştiutele morminte de sub valuri. Am sunat la Constanţa. Ne-a răspuns prof. Maria Hava, soţia celui dispărut, cuvintele acesteia fiind înecate de lacrimile durerii: "Sunt distrusă... reazemul vieţii mele m-a părăsit prematur, fără ca măcar să-şi ia rămas bun de la mine... Când a plecat, parcă m-a privit altcumva, nu aşa cum obişnuia în alte dăţi, era o undă de tristeţe în ochii lui... Credeţi-mă, nici nu pot vorbi, inima mi-e sfâşiată de durere! Vă mulţumesc pentru condoleanţe şi pentru cuvintele de îmbărbătare..." Corpul neînsufleţit al comandantului navei Corona Z, Mihai Hava, a fost găsit, luni după-amiază, de autorităţile turceşti, la bordul ambarcaţiunii sale, care s-a scufundat la sfârşitul săptămânii trecute. Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, a declarat că Hava, care avea 62 de ani şi era din Constanţa, a fost descoperit de scafandri, în cabina comandantului. Trupul său a fost depus la morga unui spital, pentru efectuarea necropsiei. Paradoxal, Hava Mihai Lucian, căpitanul de cursă lungă, a murit într-o zi de vineri, urmând a fi înmormântat tot într-o zi de vineri, la Constanţa... Dumnezeu să-l odihnească!