Un grup de aproximativ 40 de părinţi, nemulţumit la aflarea veştii că Şcoala cu clasele I-VIII "Alexandru Roman" din Oradea la care învaţă copiilor lor ar putea fi comasată cu Şcoala cu clasele I-VIII "Lucreţia Suciu", a înaintat un memoriu, ieri, inspectorului şcolar general Dorel Luca, pentru a se găsi o rezolvare acestei situaţii. Părinţii sunt hotărâţi să nu se oprească, însă, aici, iar săptămâna viitoare vor să înainteze o scrisoare deschisă către Consiliul Local Oradea.

 

Părinţii nu vor să audă de comasare

În acest sens, părinţii vin şi cu câteva argumente prin care solicită ca şcoala la care învaţă copiii lor să nu fie desfiinţată, iar dacă acest lucru, totuşi, nu se poate evita, să se realizeze o comasare cu alte unităţi de învăţământ. De asemenea, părinţii sunt decişi să nu-şi lase copiii să meargă să studieze într-o şcoală în care majoritatea elevilor sunt cu nevoi speciale sau provin din rândul etnicilor romi. "Noi nu vrem ca această şcoală să fie desfiinţată, pentru simplul motiv că nu are suficienţi copii. Suntem de acord să fie comasată cu o şcoală de acelaşi nivel cu a noastră", ne-a precizat Daniela Ianchiş, mama unui copil care învaţă la Şcoala "Al. Roman". Totodată, părinţii sunt nemulţimiţi şi de faptul că unitatea de învăţământ la care ar urma să fie mutaţi copiii lor nu este suficient de bine dotată din punct de vedere material, având un număr mai mic de laboratoare şi săli de cursuri. Singurul capitol la care Şcoala "Lucreţia Suciu" stă mai bine este cel al numărului de elevi, dar dintre aceştia cei mai mulţi sunt şcolarizaţi la forma de învăţământ "fără frecvenţă" sau "a doua şansă" şi mai puţin de 200 sunt încadraţi la învăţământul de masă dintr-un total de aproximativ 450. În schimb, la Şcoala "Alexandru Roman" sunt 207 elevi, toţi urmând cursurile învăţământului de masă.

 

Analizarea situaţiei, cea mai bună soluţie

Potrivit inspectorului şcolar gerneral Dorel Luca, până în acest moment, nu s-a luat nicio decizie cu privire la modul în care vor fi comasate cele două şcoli, cert este că vor fi găsite soluţiile cele mai eficiente pentru reducerea cheltuielilor, mai ales că de anul viitor va intra în vigoare legea prin care finanţarea unităţilor de învăţământ se va face în funcţie de numărul de elevi. "Ambele şcoli sunt pe minus în acest moment. Dacă pentru Şcoala "Alexandru Roman" deficitul financiar pe an este de aproximativ 500.000 de lei, la Şcoala "Lucreţia Suciu" pierderile financiare ar fi de numai 15.000 de lei pe an", a punctat Luca. De asemenea, acesta a ţinut să precizeze că încă nu s-a luat o hotărâre definitivă în acest caz, dar în mod cert trebuie să fie luate măsurile care să reducă cheltuielile bugetare. "La mijlocul săptămânii viitoare vom avea întâlnire cu reprezentanţii Consiliului Local şi vom analiza situaţia", a mai completat Luca. În cazul cadrelor didactice de la cele două şcoli, inspectorul şcolar general a fost mai tranşant, astfel că acestea vor fi evaluate după anumite criterii şi itemi, unii rămânând în continuare în sistem şi iar alţii trebuind să-şi găsească de lucru în altă parte.

 

Directorii au opinii divergente

În timp ce directorul Şcolii "Alexandru Roman", Anca Piscoi, consideră că nu pot fi luate decizii în care să se ţină cont de partea materială a lucrurilor şi trebuie avute în vedere şi aspectele legate de procesul educaţional care îi vizează în primul rând pe copii. "Nu mi se pare normal să fie luată o asemenea decizie, mai ales că cele două unităţi de învăţământ şcolarizează elevi de nivele de pregătire diferite", a comentat Piscoi situaţia. De partea cealaltă, Gheorghe Tirla, directorul Şcolii "Lucreţia Suciu", consideră că o eventuală comasare a celor două unităţi de învăţământ ar duce la diminuarea cheltuielilor bugetare, iar îngrijorarea părinţilor că odraslele lor ar urma să fie şcolarizate împreună cu elevi de la sistemul de învăţământ "a doua şansă" sau "fără frecvenţă" este neîntemeiată, întrucât aceştia din urmă nu vin la şcoală decât după-amiaza, respectiv sâmbăta şi duminica. "Practic, cei de la învăţământul de masă nu se vor întâlni deloc cu restul elevilor, iar din punct de vedere al dotării cu materiale didactice stăm destul de bine", crede Tirla.