Elevii din clasa a X-a B a Colegiului Naţional "Emanuil Gojdu" au pus în practică un capitol intitulat "Planul oraşului. Amenajare locală şi regională" din manualul lor de geografie în cadrul unei acţiuni cu totul inedite. Astfel, pe parcursul mai multor zile, liceenii au venit de acasă cu tot felul de figurine şi materiale pe care le-au asamblat în aşa fel încât să reprezinte municipiul Oradea aşa cum şi-l imaginează ei că va arăta peste un secol.

Tema acţiunii a fost "Un sfârşit? Un nou început? Sau o banală continuare a organizării spaţiului urban orădean?" şi a fost propusă de profesoara de geografie Dora Anderson. "Fiind la final de capitol, ne-am gândit că cel mai bine elevii pot asimila cunoştinţele teoretice, participând în mod activ la realizarea planului oraşului în care trăiesc, aşa cum şi-l imaginează ei peste câţiva ani", a precizat prof. Dora Anderson. Pentru ca activitatea să fie şi mai interesantă, liceenii s-au împărţit în două grupe, fiecare având de realizat câte un plan de oraş. Prima grupă a proiectat o viziune sumbră privind oraşul în care trăiesc, în care Oradea devine un municipiu unde predomină sărăcia, poluarea, un plan de organizare şi amplasare haotică a clădirilor şi a caselor, în timp ce colegii lor mai optimişti au proiectat un oraş prosper, ce va cunoaşte o dezvoltare deosebită şi care va beneficia de un plan urbanistic bine pus la punct, unde predomină spaţiile verzi, clădirile moderne se încadrează armonis în peisajul celor vechi, iar locuitorii duc o viaţă liniştită. "Munca elevilor la acest proiect s-a derulat pe parcursul mai multor zile, aceştia dovedindu-se foarte receptivi şi interesaţi de o asemenea activitate", a specificat profesoara. De asemenea, aceasta a mai adăugat că, pe viitor, are în vedere derularea mai multor activităţi de acest gen în care să fie implicaţi elevi din cât mai multe clase, care să transmită un mesaj factorilor abilitaţi asupra importanţei pe care trebuie să o aibă dezvoltarea planificată o oraşului şi acţiunile de protejare a mediului înconjurător şi a naturii, ca mod de dezvoltare durabilă a oraşului.