Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Muzeul Ţării Crişurilor  şi  Centrul Judeţean de Informare şi Promovare Turistică Bihor au organizat joi, 27 iunie,  vernisajul Salonului Internaţional de Artă Naivă, Oradea, ediţia a II-a, la Muzeul Ţării Crişurilor.

Pe simeze au fost expuse 80 de lucrări semnate de 42 de pictori naivi renumiţi pe plan european, din Franţa, Spania, Italia, Polonia, Grecia, Lituania, Germania, Israel, Olanda, Ungaria, Finlanda, Bulgaria şi România.

„Salonul din acest an nu e doar mai bogat ca număr de exponate, ci la el s-au adăugat – pe lângă artişti din ţările prezente anul trecut – şi plasticieni din Germania, Olanda, Finlanda şi Bulgaria”, a spus, în deschiderea vernisajului, Aurel Chiriac, directorul Muzeului Ţării Crişurilor. „Există o fascinaţie a artei naive izvorâtă din reacţia la anxietăţile şi coprupţia valorilor aduse de lumea modernă, o respingere a dezumanizării şi înregimentării artistice. Arta naivă este o artă a ruralităţii ironic-vesele sau ca o construcţie a unei seninătaţi evanescente”, a mai subliniat managerul muzeului. Acesta şi-a exprimat disponibilitatea de a găzdui în cadrul muzeului şi viitoarele ediţii. În răspuns, iniţiatorul manifestării, Mihai Dascălu, şi-a arătat recunoştinţa faţă de sprijinul obţinut din partea MTC, dar şi din partea CJCPCT Bihor. Acesta a arătat că, dacă toate instituiile are fi la fel de deschise spre colaborare şi parteneriat, comunitatea orădeană s-ar bucura de multe astfel de evenimente. În ceeea ce priveşte lucrările expuse în cadrul salonului, Mihai Dascălu a precizat: „Ne-am axat foarte mult pe calitatea lucrărilor şi am avut şansa în acest an să mă aflu la Madrid, unde m-am întâlnit cu o bună parte dintre artiştii de anul trecut, aici, la Oradea. Trebuie să recunosc că am fost asaltat de multă altă lume care a dorit să participe la salon. Sigur că lucrurile se pot extinde, ca la, de exemplu salonul de la Katovice, unde anul acesta au participat peste 300 de pictori cu peste 2.000 de tablouri”. El a mai subliniat că evenimentul este cu atât mai important cu cât România, respectiv Oradea, se află pe harta europeană a artei naïve. Printre pictorii naivi invitaţi la vernisaj s-au aflat: printre care Mariana Mihuț, Gustav Hlinka, Doina Hlinka, Viorica Ana Farkaș, Valeria Tofan, Ana Boța, Costică Onuță, Calistrat Robu și Paul Robu, Constanța Voicu, Ion Măric (România) dar și pictori din Israel, ca Noemi Eshet Rosenzweig, sau din Polonia , ca Barbara Jozefowicz.

La finalul vernisajului, artiştii prezenţi au primit câte o diplomă şi o plachetă.