Bilanț și planuri importante pentru Instituției Arhitectului Șef. Raportul de activitate pe 2019 înregistrează o creștere a numărului certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire, ceea ce arată că orașul este dinamic. Un alt lucru important îl reprezintă digitalizarea actelor, acolo unde Oradea vrea să fie prima din țară cu acte și sisteme total digitalizate.

În comparație cu 2018, numărul certificatelor de urbanism a crescut cu 2% iar a autorizațiilor de construire cu 6%. Față de media anilor anteriori numărul certificatelor de urbanism a crescut cu 18% iar a autorizațiilor de construire cu 10%.

„Este adevărat că și numărul autorizațiilor de desființare a crescut cu 16% față de 2018 și cu 23% față de media anilor anteriori dar, una peste alta, asta arată că orașul este dinamic. Dacă analizăm autorizațiile de construcție emise în 2019 se constată o creștere cu 12,4% a celor pentru clădiri. În ceea ce privește autorizațiile pentru intrarea în legalitate, există o tendință de scădere a acestora, fiind înregistrate cu 9,5% mai puține decât în 2018. Introducerea sistemului de taxe de urgență (în maxim 2-5 zile lucrătoare) la emiterea certificatelor de urbanism, a autorizațiilor de construire, desființare și a adeverințelor de luare în folosință a fost benefică, înregistrând o creștere de 13,47%. Taxele percepute în 2019 au fost modice în comparație cu alte municipii (150 de lei pentru emiterea certificatelor de urbanism și a adeverințelor de luare în folosință a construcțiilor și 500 de lei pentru autorizațiile de construire). Anul trecut au fost înaintate spre analiză și aprobate de Consiliul Local 98 de documentații de urbanism, 38 de planuri urbanistice zonale și 60 de planuri urbanistice de detaliu. Printre documentațiile privind proiectele importante ale Primăriei, analizate și avizate în Comisia Municipală de Urbanism şi Amenajare a Teritoriului, se numără: reabilitarea fațadelor Palatului Adorjan 1 și 2, a Palatului Episcopal Greco-Catolic, a trei imobile de pe strada Aurel Lazăr, a 13 imobile de pe strada Primăriei, a unui imobil de pa strada Arany Janos, a două imobile de pe Ady Endre, strada Libertății, strada Iuliu Maniu și a unui imobil de pe strada Iosif Vulcan, reabilitarea, modernizarea și refacerea scuarurilor din Piața Ferdinand, realizarea statuilor episcopilor Roman Ciorogariu și Radu Demetriu, amplasarea ststuii regelui Ferdinand în Piața Unirii etc”, a spus, arhitectul șef al Oradiei, Radu Fortiș în cadrul unei conferințe de presă desfășurată la Primăria Municipiului Oradea.

 

Bancă de Date Geospațiale

La categoria proiecte în derulare, unul din cele mai importante, început în urmă cu 5 ani, este „Stabilirea standardelor unice în domeniul urbanismului și amenajării teritoriale în vederea utilizării sistemelor informatice geografice la nivelul municipiului”. Obiectivul acestui proiect îl reprezintă organizarea informațiilor specifice într-un concept global integrat, denumit Banca de Date Geospațiale ca suport pentru fundamentarea deciziilor complexe din sfera gestiunii și planificării urbane, metroploitane și regionale. Vorbim aici despre o actualizare continuă a suportului grafic în contextul realizării unei baze de date urbane la cerințele și standardele europene. Oradea este printre primele municipii din țară care lucrează și gestionează o astfel de bancă de date. Alte două proiecte se referă la preluarea documentelor de urbanism on-line și emiterea on-line a certificatelor de urbanism și a altor avize. Aici nu vorbim însă de scanarea unor documente ci de digitalizarea lor.

„Ținta este digitalizarea totală. Din păcate până nu demult nu era o lege care să ne ajute. Ele trebuiau printate, semnate și apoi scanate, dar acest lucru, datorită modificării Legii 50, a fost înlocuit cu semnătura electronică. Având în vedere că s-au implementat reglementările noului Plan Urbanistic General, Instituția Arhitectului Șef va iniția o procedură prin care specialiștii implicați în activități de urbanism și proiectare vor putea obține operativ, on-line, informații referitoare la documentații de urbanism, în formate compatibile, standardizate. În aceeași categorie intră și proiectul „Soluții informatice integrate pentru simoplificarea procedurilor administrative și reducerea birocrației la nivelul Munisipiului Oradea”, care va duce la consolidarea capacității instituționale, eficientizarea activității Primăriei.

Pe lângă debirocratizare, cetățenii vor beneficia de hărți interactive care vor oferi informații despre obiective de utilitate publică, adrese, transport public, spații verzi, arondarea secțiilor de vot, asociații de locatari, zonare fiscală, iluminat public, zgomot, piste de biciclete și obiective turistice. În princiu, vorbim despre o digitaizare totală cum nu mai există niciunde în țară. Știm că la Brașov se mai lucrează la așa ceva, sunt într-o fază avansată și s-a mai încercat ceva la Timișoara”, a spus Radu Fortiș.   

Printre proiectele care vor schimba fața orașului, arhitectul a amintit: construirea Cartierului Diasporei între str. Izvorului și str. Beldiceanu, lângă Spitalul de Pneumoftiziologie; proiectul de regenerare urbană care vizează axul format de str. T. Vladimirescu cu B-dul Decebal; relocarea sediului RER și dezvoltarea unui proiect urban pe acel amplasament; proiectul Stadionului Municipal; amenajarea Pieței Concordiei, prin regândirea Pieței Rahovei de lângă Universitatea Partium, amenajarea din punct de vedere peisagistic, dar și urbanistic a zonei Gării Oradea.