Municipalitatea orădeană a anunțat că bugetul local pentru anul 2018 este de 985 milioane lei, cu 6% mai mic decât execuția bugetară din 2017. Una dintre cauze este reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%, dar și faptul că, în acest an, salariile profesorilor se plătesc prin Inspectoratul Școlar, nu prin administrațiile locale. Bugetul poate fi consultat pe site-ul primăriei, cei interesați putând face propuneri până în data de 5 februarie, dezbaterea publică fiind programată pentru data de 1 februarie.

Directorul executiv al Direcției Economice, Eduard Florea, a prezentat, vineri, proiectul bugetului local din 2018, menționând că este „echilibrat și echitabil”, intenția municipalității fiind de a păstra suma alocată pentru inestiții la nivelul anului precedent. Astfel, bugetul pe 2018 al Oradiei se ridică la 985.590.480 lei, suma fiind cu 6% mai mică decât execuția anului trecut. Printre motivele care au dus la scăderea bugetului este reducerea impozitului pe venit de la 16 la 10%, care au determinta un minus de 51 milioane lei, dar și faptul că, în acest an, salariile profesorilor, în jur de 100 milioane lei, sunt sunt plătite prin inspectoratul școlar, nu prin bugetul local. O parte din pierderile cauzate de reducerea impozitului pe venit este compensat de la bugetul național. În privința veniturilor, 53% reprezintă bugetele celor două spitale (Județean și Municipal) și a unităților de învățământ, veniturile proprii ale municipalității fiind estimate la 303.785.000 lei, ceea ce reprezintă un procent de 31%. Eduard Florea susține că, în ceea ce privește veniturile proprii, situația este cea de la nivelul anului 2016, având în vedere că anul trecut acestea au fost de 339 milioane lei.

„Ne-am întors în timp. Suntem retrogradați la nivel de venituri”, a declarat șeful Direcției Economice din cadrul Primăriei Oradea. Bugetul estimat al municipalității mai cuprinde 9% (91 milioane lei) prelevări de la bugetul de stat, 6% fonduri europene (56,8 milioane lei) și 1% (6,5 milioane lei) împrumuturi, la care se adaugă excedentul de 1,8 milioane lei. Potrivit lui Florea, cuantumul fondurilor europene este mai mic deoarece încă nu au fost semnate contractele de finanțare, iar în buget nu pot fi trecute decât sume certe. În privința cheltuielilor, 79% sunt pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare (781 milioane lei), pentru investiții fiind alocate restul de 21% din fonduri (204 milioane lei). La cheltuielile operaţionale, 63% (503 milioane lei) reprezintă cheltuielile cu funcţionarea spitalelor, iar 11% (88,5 milioane lei) sunt cheltuielile cu serviciile publice. Eduard Florea a anunțat că, în 2018, se suspendă finanțarea ONG-urilor prin programe nerambursabile de interes public. În schimb, Asociaţia pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune va avea un buget mai consistent „pentru a finanţa atât acţiuni dedicate Centenarului, cât şi evenimente care au demonstrat în anii anteriori succes la public”, astfel că APTOR își va selecta partenerii cu care va colabora, din rândul ONG-urilor. Pe de altă parte, vor fi alocate, în continuare bani pentru susținerea învățământului românesc în Ungaria – Micherechi; programe nerabursabile în domeniul social; Gala Campionii viitorului; premierea elevilor cu performanțe deosebite la învățătură; prânzul pe roți; programul de inițiere în înot pentru elevii din clasa II; Gala Antrepenorului și premierea cuplurilor care au împlinit 50 de ani de căsătorie.

 

Investiţiile din 2018

În ceea ce privește investițiile prevăzute pentru acest an, Primăria Oradea are în vedere continuarea lucrărilor la restaurarea Casei Darvas - La Roche (4,7 milioane lei), consolidarea și refacerea versantului  în Grădina Publică Dealul Ciuperca (1 milion lei), reabilitarea sistemului de termoficare urbana – etapa II (20,8 milioane lei), amenajarea străzii Vasile Alecsandri (2,8 milioane lei), programul de reabilitare a fațadelor imobilelor din Centrul Istoric (Palatul Stern, Palatul Moskovits Miksa, Palatul Apollo, Vulturul Negru, str. Republicii nr. 13, Casa Poynar, etc.) – 8,9 milioane lei, construirea podului peste Crișul Repede între str. Plevnei și str. Szigligeti Ede (10,7 milioane lei), amenajarea Parcului Sportiv  Salca III (2,4 milioane lei), reabilitare str. Barcăului și realizarea girației str. Oneștilor (2,2 milioane lei), introducere utilităților și construcție drumuri Cartierul Ceyrat (1,9 milioane lei), plata în rate a sistemului informatic integrat pentru citirea si managementul contoarelor de energie termica (5,6 milioane lei), plata în rate a parcajelor supraetajate zona Tribunalului Bihor (4 milioane lei) și decongestionarea traficului rutier în euroregiunea Bihor – Hajdu-Bihar prin realizarea unui drum rapid de legătură (6,55 milioane lei). De asemenea, municipalitatea va aloca 5,7 milioane lei pentru realizarea documentaţiilor tehnice ale viitoarelor proiecte cu finanţare nerambursabilă şi îşi va asuma realizarea investiţiilor obligatorii pentru derularea proiectelor cu finanţarea europeană. Printre investițiile obligatorii, Eduard Florea a nominalizat: reabilitarea și/sau extinderea rețelelor de apă, canalizare și termoficare, pod peste pârâul Peța între calea Armatei Române-str. Universității, amenajarea accese auto și spații de parcare în zona Calea Aradului, exproprieri/achiziții de imobile. Pentru investițiile noi vor fi lansate cât mai multe licitații cu clauze suspensive, în așteptarea unor surse de finanțare. Printre aceste obiective de investiții se numără ansamblul statuar Podul Centenarului, relocarea Pieței Obor, realizarea statuii lui Iuliu Maniu, achiziția de mijloace de transport second hand, drum de legătură între str. Suișului și calea Bihorului, reabilitare Calea Bihorului, amenajare intersecție prin pasaj denivelat între drumul de centura și str. Universiății etc.Totodată, maximum 1,5 milioane euro sunt alocați pentru cele 10 proiecte ce vor fi selectate dintre cele propuse de orădeni. Pe de altă parte, la investiţii cu finanţare europeană, în proiectul de buget sunt prevăzute reabilitarea unor instituţii de învățământ, eficientizarea energetică a celor două spitale orădene, amenajarea a patru pieţe publice la nivel de cartie, reabilitarea Pieţei Ferdinand şi a străzii Aurel Lazăr, Muzeul Francmasoneriei, extinderea liniilor de tramvai, reabilitarea termică a unor blocuri, construirea de piste pentru biciclete, extinderea podului Dacia şi construirea unui pasaj subteran pe sub Bulevardul Magheru.

Proiectul de buget poate fi consultat pe site-ul primăriei, www.oradea.ro. Joi, 1 februarie 2018, ora 16.00, în Sala Mare a Primăriei Oradea va avea loc dezbaterea publică, iar până în data de 5 februarie 2018 se pot înainta propuneri privitoare la acest material, fie prin  Centrul de Informaţii cu Publicul din cadrul Primăriei Municipiului Oradea, fie în format electronic la adresa de email primarie@oradea.ro sau prin fax la nr. 0259/437.544.