Semestrial, Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Bihor lansează câte un chestionar de evaluare a satisfacției asiguraților, acest demers oferind feedback chiar de la cei care au apelat la serviciile furnizorilor de servicii medicale din județul nostru.

După cum preciza jr. Dorel Dulău, directorul general al CAS Bihor, „au fost centralizate rezultatele a patru sute de chestionare de evaluare a satisfacției asiguraților care au beneficiat de servicii medicale în județul Bihor”. Dintre cei 400 de chestionați – 230 de femei (57,50%) și 170 de bărbați (42,50%) – 227 provin din mediul urban (56,75%) și 173 din cel rural (43,25%). Pe categorii de asigurat, salariații reprezintă 40,50%, adică 162 de persoane, pensionari au fost 147 (36,75%), liber profesioniști, 3 (0,75%), o persoană este asimilată categoriei „elev/ucenic/student (18-26 de ani)”, ceea ce înseamnă 0,25% dintre respondenții chestionarului, iar cei din „alte categorii” reprezintă 21,75 de procente (87 de persoane).

Analizând datele centralizate oferite de chestionar, șeful CAS Bihor sublinia numărul mare al celor care știu că sunt în evidența instituției pe care o conduce și, în plus, își cunosc drepturile și îndatoririle ce le revin în calitate de asigurați:

„În mod îmbucurător, din totalul de patru sute de persoane chestionate, 392, adică 98 la sută, au cunoștință că sunt în evidența Casei Județene de Asigurări de Sănătate Bihor. De asemenea, 93,25 la sută, adică 373 dintre respondenți, consideră că sunt informați asupra drepturilor și îndatoririlor ce le revin în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, procent care dovedește eficiența modalităților de informare a bihorenilor în privința serviciilor medicale pe care le pot accesa”.

Referitor la sursele informațiilor, cei mai mulți au indicat medicii de familie (273 - 64,09%), restul apelând la internet (57 - 13,37%), 19, la broșuri și pliante (4,46 procente) și 77 de persoane, la alte canale de informare. „Aceste procente scot în evidență faptul că domeniul de asistență al medicinei primare este deosebit de important în sistemul de sănătate bihorean, medicii de familie fiind o categorie profesională care prestează servicii medicale, oferind, totodată, informațiile aferente direct pacienților”, mai arăta directorul general de la CAS Bihor.

De altfel, importanța asistenței medicale primare este evidențiată și de numărul mare al celor care au declarat că s-au programat la medicul de familie: 364 (91 la sută). În plus, majoritatea celor chestionați s-au declarat mulțumiți de eficiența procedurii de programare la cabinetul medicului de familie (340 - 85%) și de atenția și înțelegerea oferite de medicii lor de familie (325, adică 81,25 de procente).

Și mai satisfăcuți au fost respondenții chestionarului de starea de lucruri din spitale bihorene. Dintre cele 277 de persoane care au precizat că au fost internate într-o unitate sanitară în ultimii doi ani, 98,56 la sută au spus că au beneficiat de toată atenția necesară din partea personalului medical, motiv pentru care 271 foști pacienți (97,83%) s-au declarat foarte mulțumiți de atitudinea angajaților din spitale.

Un alt aspect pozitiv din activitatea spitalelor ține de procurarea și administrarea medicamentelor necesare tratamentelor internaților, 74,72 la sută dintre respondenți (207 persoane) declarând că le-au fost asigurate de unitățile medicale, 62 (22,39%) că au apelat și la resursele proprii și numai 8 (2,89 procente) au spus că au cumpărat toate medicamentele de care au avut nevoie în timpul internării.

Situația este bună și în cazul accesibilității la medicație specifică, aceasta fiind considerată „crescută” de 268 de persoane (67,25%), „medie” de 121 (30,25 la sută) și „scăzută” de numai 10 respondenți (2,50 procente).

74 la sută dintre cei chestionați au declarat că, în 2023, au fost programați cel puțin o dată pentru efectuarea investigațiilor de laborator, unii – 22 (5,50%) – chiar lunar. În schimb, numărul beneficiarilor de investigații de înaltă performanță din ultimii doi ani este mai mic: 132 (33%) au fost investigați PET/CT, iar RMN au făcut 106 dintre respondenți (26,50 la sută).

Chiar dacă numărul respondenților care au beneficiat de medicamente sau materiale sanitare în cadrul programelor naționale de sănătate este mic – 39 (9,75%), cei mai mulți (89,75 la sută) au precizat că știau de existența acestora, majoritatea indicând ca sursă de informare medicul curant (68,30%).

Cei 46 de respondenți din categoria persoanelor cu dizabilități au apreciat astfel calitatea serviciilor medicale de care au beneficiat: foarte bună, 41,30%; bună, 34,78 la sută; satisfăcătoare, 23,92% și nesatisfăcătoare, zero.

În fine, întrebați dacă sistemul asigurărilor sociale de sănătate le oferă serviciile medicale de care au nevoie, oamenii au răspuns „da, în totalitate” (201 - 50,25%), „da, parțial” (186 - 46,50 la sută) și „nu” (13 - 3,25%).

Cât privește utilitatea chestionarelor, directorul general Dorel Dulău precizează:

„Interpretarea lor în cadrul CAS Bihor ne furnizează informații esențiale despre imaginea comunității vizavi de calitatea serviciilor medicale și eficiența comunicării drepturilor asiguraților, ajutându-ne să devenim tot mai performanți în relația cu asigurații bihoreni”.