La final de mandat, Ioan Mihaiu a prezentat ieri un bilanţ al activităţii sale în cei doi ani şi jumătate petrecuţi în fruntea Instituţiei Prefectului judeţului Bihor. Potrivit lui Mihaiu, a fost „o perioadă plină de lecții și provocări”, dar că, în general, a trecut cu bine peste problemele apărute.

 

Ioan Mihaiu a prezentat bilanţul activităţii derulate ca reprezentant al Guvernului în judeţul Bihor începând din data de 28 mai 2017 până în data de 11 decembrie anul curent. Fostul prefect a menţionat că începutul în această funcţie a fost demoralizant, el confruntându-se în primele trei luni, cu trei situaţii de cod roşu: declanşarea epidemiei de pestă porcină africană (judeţul Bihor fiind cel mai afectat din partea de vest a ţării), furtuna din Bulz soldată cu un deces şi furtuna din septembrie 2017, care a afectat 237 localităţi. „În octombrie spuneam că dacă merge tot aşa nu trebuie să mă schimbe nimeni, că plec singur”, a afirmat fostul prefect. Un alt moment important a fost incendiul de la Palatul Episcopal Greco-Catolic, din luna august a anului trecut. Pe de altă parte, în cei doi ani şi jumătate, Ioan Mihaiu a menţionat că s-a confruntat cu momente critice în care şi-a asumat pragmatic unele decizii chiar dacă nu exista un cadrul legal clar. „În această categorie pot să menționez protocolul pe care l-am semnat cu CEC Bank, în vederea achitării taxelor de pașaport, protocol preluat apoi la nivel național”, a afirmat Mihaiu. Alte decizii asumate pragmatic au fost: detonarea controlată cu explozibil a zăpezii în zona avalanșelor produse pe DN75 spre Arieșeni (preluată ulterior în vederea transpunerii la nivel național într-un act normativ pentru reglementarea legală a acestei proceduri), deblocarea traseelor turistice şi neatacarea în contencios administrativ hotărârea Consiliului Judeţean prin care a fost schimbat Consiliul de Administraţie al Aeroportului.

Fostul prefect a amintit şi faptul că, în timpul mandatului său, s-a implicat și a sprijinit discuții de negociere în vederea soluționării conflictului colectiv de muncă al angajaților OTL, dezbaterea pe tema NutriPork, precum și conflictul între angajații Spitalului Județean și Primăria Oradea.

„În ceea ce privește serviciile publice comunitare din subordinea Instituției Prefectului, Serviciul de Pașapoarte, Permise și Înmatriculări, am eficientizat sistemul de programare online, am eliminat cozile și, de asemenea, am legat un parteneriat frumos cu Consiliul Județean în vederea modernizării integrale a sediului Serviciului de Înmatriculări și Permise”, a declarat Mihaiu. Cel mai ambiţios capitol al activităţii sale l-a reprezentat infrastructura, Ioan Mihaiu menţionând că deşi nu a reuşit tot ce şi-a dorit are satisfacţia că a atras atenţia asupra unor proiecte uitate. El a dat exemplu reciclarea asfaltului pe drumul Biharia-Chiribiş pentru a se putea circula pe el, lucrare realizată în proporţie de 50%. De asemenea, a nominalizat licitarea şi demararea lucrărilor pe tronsonul Oradea – Bitii a DN 76, reluarea lucrărilor la Autostrada Transilvania şi demararea lucrărilor la Sala Sporturilor.

În privinţa controlului de legalitate, Mihaiu a menţionat că departamentul Juridic al Prefecturii a atacat în instanţă 9 hotărâri ale consiliilor locale – 4 ale Consiliului Local Oradea şi 5 ale altor localităţi. În privinţa celor din Oradea, trei au fost câştigate de Prefectură prin sentinţă definitivă, rămânând pe rol doar cea privind spaţiile verzi.

Ioan Mihaiu revine în fruntea Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice de unde a fost detaşat în funcţia de prefect. În ceea ce priveşte o candidatură a sa la Primăria Oradea, Ioan Mihaiu a exclus această variantă deocamdată.