Deputatul PNL Gavrilă Ghilea critică „finanţarea în devălmăşie” a obiectivelor de investiţii ordonate de Ministerul Dezvoltării Regionale, considerând că aceasta „ridică suspiciuni cu privire la modul în care se regăsesc priorităţile asumate prin programul de guvernare în proiectul de buget al anului în curs”.

 

Potrivit lui Ghilea, în cazul Sălii de sport polivalente de la Oradea, cele 99 milioane de lei necesare pentru execuţia şi finalizarea lucrărilor în 27 de luni de la semnarea contractului nu se regăsesc explicit în acest document. „Includerea acestor sume în Programul naţional de construcţii de interes public sau social derulat prin CNI fără a fi individualizate concret, pe obiective, nu face decât să li se piardă urma, să poată fi realocate de la un obiectiv la altul şi, în final, să fie redirecţionate la rectificarile bugetare ulterioare spre plata majorărilor salariale şi a punctului de pensie”, a declarat deputatul liberal.

De altfel, conform proiectului de buget pe 2019, Programul naţional de construcţii derulat prin CNI avea ca obiective pentru 2019 continuarea lucrărilor la cele 281 de obiective aflate în diferite stadii de execuţie, finalizarea procedurilor de achiziţii publice la 144 obiective, iniţierea procedurilor de achiziţii publice la 82 de obiective de investiţii, continuarea procedurilor de aprobare indicatori tehnico-economici pentru 562 de obiective de investiţii. „Este evident că doar cu credite bugetare de 1,13 miliarde lei, cu cât este finanţat în 2019 acest program de către MDRAP, este imposibil de asigurat susţinerea celor 281 de obiective aflate în diferite stadii de execuţie la 31.12.2018, în condiţiile în care numai Sala de sport din Oradea (dacă s-o afla printre aceste obiective!) are nevoie de o finanţare concretă de aproape 44 milioane lei”, susţine Gavrilă Ghilea, adugând că „şi în ziua de astăzi, după respingerea amendamentului nostru şi diseminarea de asigurări în spaţiul public că nu există nici o problemă cu acest obiectiv, pe site-ul CNI, Poiectul Construire sală polivalentă 5000 de locuri Oradea, apare în derulare, dar cu zero finanţare”.

 

Autostrada Transilvania, subfinanţată

În ceea ce priveşte Autostrada Transilvania, deputatul Gavrilă Ghilea consideră că acest obiectiv de investiţii rămâne mult subfinanţat în anul 2019, banii prevăzuţi în buget, 700 milioane lei, fiind „la limita lucrărilor de deszăpezire”, în condiţiile în care numai lucrările necesare pentru finalizarea secţiunii Suplacu de Barcău – Borş depăşesc 900 milioane de lei.

 

„Noi am cerut prin amendament la Proiectul legii Bugetului de stat suplimentarea sumelor prevăzute pentru Autostrada Transilvania cu 50 milioane lei, destinaţi exclusiv secţiunii 3, Suplacu de Barcău-Borş, dar cu precădere tronsonului Biharia – Borş (5 km), cu o valoare de 159,223 milioane de lei (fără TVA), singurul care ar putea fi dat în funcţiune anul viitor”, a menţionat Ghilea, adăugând că, în ceea ce priveşte contractarea sectoarelor Chiribiş – Biharia (29 km), valoare: 454,414 milioane de lei (fără TVA) şi Suplacu de Barcău – Chiribiş (26 km), valoare: 377,65 milioane de lei (fără TVA), nu se mai ştie nimic, deocamdată.

Deputatul Gavrilă Ghilea a menţionat că a mai depus amendamente pentru suplimentarea cu 30 milioane lei (faţă de 70 milioane lei prevăzuţi în buget) pentru finalizarea lucrărilor la tronsonul Ştei-Vârfurile a DN 76, suplimentarea cu 20 milioane lei (faţă de 20 milioane lei prevăzute în buget) pentru începerea lucrărilor la varianta de ocolire Aleşd Sud şi Nord, precum şi suplimentarea cu 20 milioane lei (faţă de 40 milioane lei prevăzute în buget) pentru începerea lucrărilor la varianta de ocolire Ştei.