Cunoscutele tichete de metrou din Paris, tipărite pe hârtie cartonată cu formă dreptunghiulară şi folosite încă din 1900, anul inaugurării primei linii de metrou din capitala Franţei, vor deveni în curând obiecte care aparţin trecutului, întrucât urmează să fie înlocuite cu un sistem de acces complet automatizat, similar celui care funcţionează deja în cadrul reţelei de transport subteran din Londra.

 

Pentru mulţi turişti, acele tichete albe - adeseori cumpărate într-un carnet de 10 bilete - nu pot fi separate de ideea unui sejur la Paris. Adeseori, ele sunt regăsite de posesorii lor, după mulţi ani, între paginile unor cărţi, pe fundul portofelelor sau sub canapele.

Sunt obiecte care pot fi pierdute foarte uşor şi sunt aruncate adeseori pe jos, unde au nevoie de un an pentru a se descompune, iar banda magnetică de pe spatele lor tinde să devină nefuncţională cu timpul. În fiecare an, aproximativ 550 de milioane de tichete de metrou sunt vândute la Paris.

Ca urmare, Ile-de-France Mobilities (IDFM), compania care coordonează reţeaua de transport în comun din Paris şi din Regiunea Pariziană, a votat miercuri în favoarea automatizării sistemului de acces în metroul parizian până în 2021.

„Vom elimina treptat folosirea tichetului de metrou", a declarat Valerie Pecresse, preşedintele IDFM şi coordonatorul sistemului de transport public din Regiunea Pariziană.

Deşi mulţi dintre naveşti folosesc deja carduri electronice săptămânale, lunare şi anuale, denumite Navigo, similare cardului Oyster folosit de metroul din Londra, IDFM va introduce alte două opţiuni, create în special pentru turişti şi călătorii ocazionali.

Metroul parizian ocupă locul al 10-lea în topul celor mai aglomerate reţele de transport subteran din lume, fiind utilizat de 1,5 miliarde de pasageri în fiecare an. Însă din punct de vedere al tehnologiei, Metroul din Paris a rămas în urmă faţă de cele din Londra şi Tokyo, iar aceste mici bilete reprezintă una dintre problemele sale principale.

„5% din tichetele de metrou se demagnetizează şi nu mai funcţionează, frustrându-i pe călători. Noile sisteme de acces vor rezolva efectiv această problemă", a declarat Sebastien Mabille, purtător de cuvânt al IDFM.

Noile sisteme de acces vor fi introduse în aprilie şi octombrie anul viitor, permiţând astfel Metroului din Paris şi reţelei sale interconectate de autobuze şi trenuri să devină complet digitalizate înainte de Jocurile Olimpice din 2024, care vor fi organizate în capitala Franţei.