Profesorii de Informatică ai Colegiului Național „Teodor Neș” din Salonta au finalizat, recent, în cadrul Proiectului Erasmus+ 2023, un nou stagiu de perfecționare profesional-educațională de tip „Job-shadowing” menit să ofere atât elevilor salontani, cât și dascălilor asimilarea și perfecționarea cunoștințelor din domeniul Informaticii, în cadrul unor mobilități internaționale.

Delegația colegiului salontan s-a deplasat în Portugalia, în orașul de pe malul sudic al fluviul Douro (Vila Nova de Gaia) al ariei metropolitane Porto unde, timp de cinci zile, în intervalul 19 - 23 februarie 2024, profesorii de Informatică din Salonta - Canahai Dana, Galea Florentina și Illyes Lajos-Demeter - au experimentat conceptul de „Job-shadowing” (stagiu de perfecționare în umbra unui profesionist).

Cursul de perfecționare pedagogică a fost facilitat de specialiștii în educație ai Escola Secundária Almeida Garrett, prin intermedierea organizației Sinerconsult din Portugalia. Aceștia și-au completat expertiza prin asimilarea și aplicarea metodelor moderne de predare la clasă, prin utilizarea la orele de curs a calculatorului, laptopului, telefonului mobil, îmbogățindu-și astfel deprinderile pedagogice privind metodologia predării disciplinelor profesionale în limbile portugheză și engleză.

Gazdele acestui proiect de mobilitate Erasmus+ au fost cadrele didactice și elevii prestigioasei instituții de învățământ din Vila Nova de Gaia - Escola Secundária de Almeida Garrett. Această școală portugheză are rang de învățământ gimnazial superior și liceal și cuprinde clasele VII-XII. Liceul este frecventat de 1500 de elevi îndrumați de 150 de cadre didactice. Programul profesorilor salontani a fost unul încărcat, cu activități zilnice de peste 8 ore, de luni până vineri, care au cuprins, pe lângă vizitarea școlii cu observarea infrastructurii și a resurselor acesteia, numeroase sesiuni de asistențe la orele de informatică, matematică, limba engleză, fizică și chimie.

Au avut loc întâlniri la nivelul conducerii școlii din Porto, dar și cu cadrele didactice specializate în managementul instrumentelor „Teams” și „Onenote”, în perfecționarea metodelor didactice și în managementul proiectelor Erasmus+. Tematicile dezbătute s-au axat pe rolul profesorului atât în școală, cât și în afara mediului educațional, pe nevoile, prioritățile și limitele învățământului portughez în comparație cu învățământul din România, pe diversificarea și utilizarea eficientă a instrumentelor digitale utilizate în educația europeană de top.

Acest proiect de tip „Job-shadowing” susținut luna trecută în Portugalia de profesorii Colegiului Național „Teodor Neș” din Salonta este al treilea din acreditarea mobilității Erasmus+ 2023 (cu un grant total de 64.941 euro) și va fi urmat de o nouă mobilitate a elevilor informaticieni, programată în perioada 1 - 12 aprilie 2024, în sudul Spaniei, la Malaga.

Dana Canahai

Andrei Petrache