Prezența constantă a județului Bihor sub media națională când vine vorba de rezultatele la Bac și Evaluare îi dă nopți nedormite șefului Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Bihor. Horea Abrudan a pus la punct un plan prin care speră să schimbe situația, un plan care cuprinde, pe de o parte, restructurarea rețelei școlare, iar pe de altă parte, pregătirea mai bună a personalului didactic.

Conform unei analize a IȘJ Bihor, una dintre problemele cele mai mari care duc la rezultate slabe este decalajul dintre rezultatele elevilor din mediul rural și al celor din mediul urban.

„Avem un decalaj de 20% între mediul urban și cel rural la ora actuală. Pentru a reduce acest decalaj ar trebui diminuate clasele cu predare în regim simultan (clase în care un cadru didactic predă elevilor din ani diferiți). Aceste clase au prezență foarte slabă, iar rezultatele se văd la examene. Pentru a pune la punct clase independente, avem nevoie de mobilitate, deci de microbuze care să transporte copiii. Avem 57 de unități școlare care au solicitat microbuze și am făcut demersuri împreună cu unele primării și Consiliul Județean Bihor pentru a achiziționa microbuze verzi cu 16+1 locuri. Am discutat cu primari ce vom face cu imobilele în care se învață acum în sistem simultan dacă elevii vor fi mutați. S-ar putea face tabere școlare pentru copiii din tot județul sau ar putea fi adaptate pentru a se face centre de zi, cantine sociale etc.”, a spus șeful IȘJ Bihor Horea Abrudan, într-o conferință de presă care s-a ținut ieri la sediul Inspectoratului. Acesta a subliniat că s-au și făcut pași importanți pentru implementarea acestui plan. Planul de școlarizare pe anul școlar 2022-2023 prevede o diminuare cu 17% a fracțiunilor de clasă, de la 248,25 la 206 clase în învățământul primar. În învățământul gimnazial, unde Horea Abrudan susține că este mai dificil de restructurat, au fost propuse 72,5 clase, de la 78 de clase, adică o diminuare cu 7%.

„Întâmpinăm reticență din partea unor părinți care vor ca micuții lor să învețe în satul în care locuiesc. Nu cred însă că transportul pe 2-3 kilometri cu microbuzul este o tragedie. Faptul că vom avea mai mulți elevi care vor învăța în clase independente și nu simultane va aduce rezultate. Nu de pe o zi pe alta, dar cred că le vom vedea în 4-6 ani”, a mai spus Horea Abrudan.

În ceea ce privește personalul didactic, șeful Inspectoratului a spus că cel puțin 1.300 de cadre didactice au participat la cursuri de perfecționare în anii trecuți și că numărul acestora va crește în anii următori.