* Banca Naţională a României (BNR) a elaborat un nou proiect de regulament privind cunoaşterea clientelei.
* Potrivit Proiectului, băncile trebuie să dispună de proceduri de identificare şi monitorizare a clienţilor.
Băncile şi instituţiile financiare nonbancare (IFN) care nu respectă măsurile impuse prin lege pentru cunoaşterea clientelei, în scopul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului, riscă amenzi între 10.000 şi 50.000 de lei, se menţionează în noul Proiect de regulament elaborat de Banca Naţională a României (BNR).
Noul Proiect de regulament privind cunoaşterea clientelei, elaborat de Banca Naţională a României, include prevederi internaţionale legate de prevenirea spălării banilor şi finanţarea terorismului. Normele de cunoaştere a clientelei, elaborate de fiecare instituţie, trebuie să corespundă naturii, volumului, complexităţii şi întinderii activităţii, fiind, totodată, adaptate atât la gradul de risc asociat categoriilor de clienţi pentru care aceasta prestează servicii financiar bancare, cât şi la gradul de risc al produselor şi serviciilor oferite.
Potrivit Normelor de cunoaştere a clientelei, băncile vor fi obligate să stabilească riguros: care sunt categoriile de clientelă pe şi care instituţia bancară îşi propune să o atragă; procedurile graduale de acceptare şi nivelul ierarhic de aprobare a acceptării clienţilor în funcţie de gradul de risc asociat categoriei în care sunt încadraţi; tipurile de produse şi servicii care pot fi furnizate fiecărei categorii de clientelă.
Totodată, instituţiile bancare trebuie să dispună de proceduri de identificare şi monitorizare a clienţilor, pentru încadrarea acestora în categoria de clientelă corespunzătoare, respectiv pentru trecerea dintr-o categorie de clientelă în alta, precum şi de metode de monitorizare a operaţiunilor derulate de clienţi, în scopul detectării tranzacţiilor neobişnuite şi tranzacţiilor suspecte. Normele de cunoaştere a clientelei trebuie să fie aprobate şi supuse revizuirii periodice la nivelul organelor de conducere ale instituţiei, se spune în regulamentul BNR. În ceea ce priveşte verificarea identităţii clientului, aceasta va fi realizată pe baza documentelor din categoria celor mai greu de falsificat sau de obţinut pe cale ilicită sub un nume fals. În acelaşi timp, verificarea informaţiilor care nu se pot proba cu documente de identificare se poate realiza prin observarea directă a locaţiei la adresa indicată, prin schimb de corespondenţă şi/sau accesarea numărului de telefon furnizat de client, verificarea datelor înscrise pe facturile remise la plată, fişe fiscale sau extrase de cont, accesarea informaţiilor publice sau prin orice altă metodă corespunzătoare. Băncile sau instituţiile financiare nonbancare trebuie să furnizeze BNR-ului, la cerere, rapoarte cu privire la clienţi şi operaţiunile efectuate pentru aceştia, inclusiv orice analiză pe care instituţiile au făcut-o pentru detectarea tranzacţiilor neobişnuite sau suspecte ori pentru a determina gradul de risc asociat unei tranzacţii ori unui client, mai prevede proiectul elaborat de banca centrală. Pe 23 iunie expiră termenul până la care mai poate fi amendat proiectul în actuala sa formă. Instituţiile financiare vor modifica normele de cunoaştere a clientelei şi le vor transmite Băncii Naţionale a României în cel mult 60 de zile de la data intrării în vigoare a regulamentului. De asemenea, băncile şi IFN-urile au la dispoziţie şase luni să aplice măsurile adoptate.
Proiectul întocmit de BNR are ca scop generarea unei vigilenţe sporite a instituţiilor de credit care oferă servicii bancare de tip private banking faţă de categoria de clientelă căreia îi sunt oferite astfel de servicii.