OJPC a verificat calitatea şi provenienţa produselor Prima zi a Sărbătorii vinului, eveniment ce s-a desfăşurat în perioada 3-5 octombrie în municipiul nostru, a debutat pentru parte dintre comercianţii licorii lui Bachus - dar nu numai - cu stângul. Unul dintre motive - o defecţiune intervenită la reţeaua de alimentare cu energie electrică, fapt care i-a cam pus pe jar pe aceia care, alături de păhărelul de must dulce ori vin de casă, ofereau vizitatorilor şi doi mici cu muştar, un pui rotisat ori o friptură de porc la grătar. Întreruperea energiei electrice a survenit în jurul orei 18.00 şi a durat tot atât cât a durat şi descinderea efectuată de inspectorii Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor Bihor, sosiţi în echipă, în scopul verificării legalităţii funcţionării firmelor prezente, a respectării normelor igienico-sanitare, calităţii şi prospeţimii produselor oferite de către cei care, cu mic, cu mare, în standurile lor (amplasate contra unei sume defel modice), au decis să-şi facă cunoscute produsele în al căror vârf de sezon ne aflăm. Înainte de a intra în subiect, trebuie să spunem că dulcele şi atât de gustosul must, precum şi vinul de casă (aşişderea în cazul pălincii preparate acasă, la cazan!) trebuie însoţite obligatoriu de buletine de analiză - eliberate de laboratoarele de specialitate, cazul Larex-ului, de pildă, dar şi al laboratorului Direcţiei de Sănătate Publică Bihor - analize care să ateste provenienţa, deopotrivă calitatea, capitol la care nu toţi cei prezenţi la manifestare au stat tocmai bine...Un alt aspect aflat în vizorul echipei conduse de directorul executiv al OJPC, ec. Cristiana Bigan, l-a reprezentat calitatea şi provenienţa produselor oferite de firmele cu profil alimentaţie publică. Din păcate, inspectorii au întâlnit cazuri în care facturile de achiziţie a pastei de mici, spre exemplu, aveau înscrise ca dată 23, respectiv 24 septembrie, în condiţiile în care termenul de valabilitate a produsului este de numai 48 de ore. Au fost verificate frigiderele (în care erau păstrate produsele şi preparatele din carne), temperatura interioară, condiţiile de depozitare, respectiv respectarea vecinătăţii produselor, etichetarea acestora cu toate datele de identificare, începând de la producător şi până la termenul de valabilitate. Prima seară a Festivalului s-a lăsat pentru unii comercianţi cu... invitaţii la sediul OJPC, inclusiv în ceea ce-l priveşte pe singurul producător de vin prezent la eveniment, este vorba despre Societatea Comercială Recaş, aflată şi ea cu câteva nereguli. Am avut prilejul să ascultăm şi nemulţumirile exprimate de comercianţi cu privire la modul de organizare a acestui eveniment şi, vă mărturisim, nu au fost deloc puţine. În majoritate, ele s-au referit la faptul că obligativitatea achitării unei sume mult prea mari de bani comparativ cu condiţiile ce le-au fost oferite. În al doilea rând, pana de curent, intervenită, aşa cum scriam la începutul rândurilor de faţă în jurul orei 18.00, şi care i-a afectat pe jumătate dintre comercianţii prezenţi, i-a cam lăsat pe aceştia cu ochii în soare, în condiţiile în care aveau depozitate în răcitoarele şi lăzile frigorifice produse perisabile: "Pentru cele 6,5 milioane pe care am fost obligaţi să le achităm, urmare a semnării unui Contract de sponsorizare şi a unui Protocol, încheiat la data de 09 septembrie a.c., ne-am fi aşteptat la mai mult sprijin din partea municipalităţii. Unitatea sponsorizată a fost Primăria, prin Casa de Cultură a Municipiului Oradea, sumă totală din care 6 milioane au reprezentat mijloace financiare, iar 500.000 - bunuri materiale. Şi, iată că am rămas acum şi fără energie electrică! Dacă se strică produsele - cine suportă paguba?" - au afirmat supăraţi mai mulţi dintre ei. În plus, problema amplasării toaletelor ecologice a lăsat - şi de această dată - mult de dorit. Aşa cum au constatat şi inspectorii OJPC, numărul lor s-a redus la...trei, nici un semn neindicând, însă, locul amplasării lor, aşa cum ar fi fost firesc. Nu e de mirare că existenţa acestora a reprezentat o mare necunoscută atât pentru comercianţii prezenţi cu standuri, cât şi pentru consumatorii care, în special după căderea întunericului, au început să-şi facă apariţia în valuri! Nu putem omite nici nemulţumirile locatarilor din blocurile de locuinţe aflate la câţiva paşi de locul evenimentului, care s-au trezit, peste noapte, cu parterele imobilelor în cea mai mare mizerie! Nu putem nega că astfel de evenimente sunt aşteptate de către toţi orădenii, dar - adăugăm noi în finalul rândurilor de faţă - ele nu corespund întotdeauna aşteptărilor, cazul relatat nefiind singular. Cât despre concluziile finale ale inspectorilor Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor care au efectuat controale în toate cele trei zile ale Festivalului - promitem să revenim.