Melomanii orădeni sunt aşteptați astăzi, 31 octombrie, de la ora 19.00, în Sala „Enescu-Bartók” a Filarmonicii orădene, la un concert vocal-simfonic de excepție dedicat Zilei Tuturor Sfinților.

Directorul artistic interimar al Filarmonicii, Kurucz Tibor, a prezentat ieri, într-o conferință de presă, programul şi invitaţii Filarmonicii din această seară. Din program vor face parte lucrările: „Pavana pentru o infantă defunctă”, de Maurice Ravel, „Adagietto din simfonia a V-a”, de Gustav Mahler, „La mormântul lui Couperin”, de Maurice Ravel.

În încheiere, va fi prezentat „Recviemul în do minor”, de Michael Haydn. „Anul 1771 a adus greutăţi serioase, evenimente sumbre în viaţa lui Michael Haydn. În ianuarie, moare singura sa fiică, care nu împlinise nici măcar un an de viaţă. În 16 decembrie, moare mentorul său, principele Sigismund Graf Schrattenbach, arhiepiscopul din Salzburg. Haydn va compune, într-un foarte scurt interval de timp, aproximativ două săptămâni, un Recviem în memoria principelui arhiepiscop. Data terminării, păstrată pe manuscris, este 31 decembrie 1771. Este evident, că această lucrare plină de durere oglindeşte, oarecum, şi doliul care cuprindea sufletul compozitorului, din cauza pierderii fiicei sale”, a spus Kurucz Tibor.

La întâlnirea cu jurnaliștii au mai participat: dirijorul Gheorghe Costin, soliștii invitați în concertul din această seară - Kristófi Ágnes, Iulia Merca, Tony Bardon și Cristian Hodrea, precum și Lászlóffy Zsolt, dirijorul Corului Filarmonicii orădene.

Gheorghe Costin și-a început activitatea dirijorală la Filarmonica din Târgu Mureş, continuând la Filarmonica „Moldova” din Iaşi, apoi la Timişoara, la Filarmonica „Banatul”. A dovedit egală disponibilitate atât pentru genul simfonic, cât şi pentru operă. A fost invitat să dirijeze la pupitrul tuturor orchestrelor filarmonice din România, dar şi peste hotare, fie ca dirijor oaspete al unor prestigioase orchestre europene, fie împreună cu orchestre româneşti în turnee de concerte sau în festivaluri importante, precum „Grand Prix – Maria Callas” – Atena, Festivalul şi Concursul Internaţional „George Enescu” – Bucureşti, Festivalul de operă „Mario del Monaco” de la Fano (Italia), Festivalul Internaţional „Toamna muzicală clujeană”, Concursul „Pacem in Terris” (Bayreuth). Momente de referinţă ale biografiei sale le-au constituit întâlnirile cu Sergiu Celibidache, Erich Bergel şi Yannis Xenakis cu ocazia unor concerte (1992 şi 1993) pentru care a fost distins cu Premiul Uniunii Criticilor şi Interpreţilor din România. Urmare a turneului-eveniment din Germania şi Belgia, ca extensie a Festivalului Internaţional „George Enescu” (2005), ICR i-a conferit Medalia George Enescu, în semn de preţuire pentru susţinerea şi promovarea culturii româneşti peste hotare. La Opera Română din Timişoara a dirijat premierele operelor Otello şi Turandot. La Facultatea de muzică din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara a activat (1999-2007) ca profesor de orchestră. Este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor şi Cetăţean de Onoare al municipiului Baia Mare.

Conceput pentru cvartet de solişti vocali, cor mixt şi orchestră, „Recviemul de Haydn” va fi interpretat cu participarea Corului Filarmonicii orădene, pregătit de dirijorul Lászlóffy Zsolt, precum şi cu implicarea celor patru soliști vocali invitați, artiști de o valoare deosebită, fiind apreciaţi atât în ţară, cât şi pe scenele de concerte din străinătate: Kristófi Ágnes (Filarmonica Naţională a Ungariei, Budapesta), Iulia Merca (Opera Națională Română din Cluj-Napoca), Tony Bardon (Opera Maghiară din Cluj-Napoca), Cristian Hodrea (Opera Naţională Română din Cluj-Napoca).

Absolventă a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, Iulia Merca este solistă a Operei Române din Cluj-Napoca. Activitatea sa artistică cuprinde concerte camerale de muzică și poezie, spectacole de operă, musical și teatru, interpretările sale fiind apreciate atât în țară, cât și în străinătate.

„Este a doua oară când vin cu această lucrare la Oradea. Au trecut, de atunci, cinci ani. Sunt nerăbdătoare să cânt din nou, cu mare bucurie, Haydn, Recviem”, a spus Iulia Merca.

Solist al Operei Maghiare din Cluj-Napoca, tenorul Tony Bardon îşi construieşte o carieră lirică solidă cu numeroase apariţii pe scenele din România şi Europa.

„E o emoție enormă să cântăm această compoziție la Oradea. Părțile solistice se îmbină armonios cu Corul. Așteptăm spectatorii să vină în număr cât mai mare la spectacol”, a afirmat și tenorul Tony Bardon.

Bas-baritonul Cristian Hodrea s-a născut la Cluj-Napoca, urmând studiile la Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă” din oraşul natal. A continuat studiile superioare la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, absolvind mai multe specializări. Din 2015, este asistent universitar doctorand în aceeași instituție. Are o bogată experienţă solistică, realizând spectacole pe mai multe scene din țară.

„Mă întorc, de fiecare dată, cu drag, aici, în orașul dvs., pentru că Filarmonica din Oradea este una dintre instituțiile care a avut încredere în mine încă de la început”, le-a mărturisit Cristian Hodrea jurnaliștilor.