Concursul Internațional de Atelaje cu doi cai, de la Oșorhei, se va desfășura, în acest an, pe pășunea de la Berkes, în perioada 19-21 iulie, în cadrul celei de-a XI-a ediții a Zilelor comunei Oșorhei.

Spectacol ecvestru

Competiția este cea mai importantă la nivel național, având un „rang” de trei stele în calendarul competițiilor internaționale. De altfel, concursul din Bihor reprezintă un criteriu de calificare la Campionatul Mondial de Atelaje, care va avea loc în Germania, în perioada 1-12 octombrie.

Astfel, în mijloc de iulie, timp de trei zile, de vineri până duminică, iubitorii de sporturi hipice se vor bucura din plin de frumosul spectacol ecvestru de la Oșorhei, având ocazia să admire cai extrem de valoroşi, exemplare cabaline deosebit de frumoase şi spectaculoase, antrenate pentru a participa cu succes la competiții de mare anvergură. „Atelajele participante în competiţie, prezentarea şi sportivitatea conducătorilor de echipaje vor aduce un plus de atractivitate şi spectaculozitate pe parcursul celor trei zile de concurs”, a declarat Ionuț Gligor, viceprimarul comunei, care este directorul comisiei de organizare. Arbitrii provin din Polonia și Ungaria, iar arbitrul de pistă este din Suedia. Întregul concurs, care presupune trei probe: dresaj, maraton și obstacole, se va desfășura în zona Berkes, din cadrul comunei Oșorhei.

Programul competiției

Concursul de dresaj va avea loc vineri, 19 iulie, de la ora 11.00. Pe un teren de 40x100 m, atelajele trebuie să evolueze după un program obligatoriu, dinainte stabilt. În dreptul literelor așezate în puncte fixe, lângă careul de dresaj, caii trebuie să execute întoarceri, schimbări de aluri de mers, cercuri mai mici, mai mari, conduși cu o mână sau două mâini, semicercuri, diagonale, opriri în care câteva secunde atelajul trebuie să stea nemișcat sau dat înapoi 3 m, obligatoriu în linie dreaptă. Caii trebuie să meargă în aceeași cadență, cu aceeași ținută, deci cu o armonie perfectă în patru aluri de mers, și anume pas, obligatoriu bine sprijinit pe zăbală, cu ritmicitate și cu aceeași forță de tracțiune din partea cailor, trap mărunt, trap de lucru și trap alungit. Această ultimă alură de mers este, poate, cel mai greu de realizat, solicitând atât o conformație anatomică aproape perfectă a cailor, cât și multă, multă muncă și antrenamente. Se punctează atât driverul, cât și prezentarea atelajului. Punctajul obținut este scăzut din punctajul maxim și devine punct de penalizare cu care concurentul continuă concursul în următoarele probe. Eroarea de parcurs după trei reluări înseamnă descalificare.

Concursul de maraton este programat pentru sâmbătă, 20 iulie, de la ora 11.00. Proba de maraton pune la încercare rezistența fizică și pregătirea tehnică a cailor și a driverilor. Traseul de maraton, cu o lungime de peste 15 kilometri, are mai multe etape și presupune parcurgerea traseului în cel mai scurt timp. Pe traseu sunt instalate șapte obstacole naturale și artificiale construite din lemn și alte materiale, aplicându-se câte un punct de penalizare la fiecare 5 secunde petrecute într-un obstacol, cu riscul eliminării din probă pentru concurenții care depăşesc limita de 5 minute. Trăsurile folosite la proba de maraton sunt vehicule cu construcție specială, realizate cu soluții tehnice sofisticate. Ele trebuie să aibă greutăți și ecartamente obligatorii, stabilite în regulament, iar ținuta și costumația concurenților sunt la libera alegere, doar casca de protecție sau toca fiind obligatorii. Secundul (secunzii) au o sarcină foarte precisă și deosebit de dificilă, ei țin echilibrul atelajului, de multe ori executând exerciții fizice aproape acrobatice. Condiția fizică și cea psihică sunt extrem de importante atât la driveri, cât și la cai.

Concursul de obstacole

Se va desfășura duminică, 21 iulie, de la ora 11.00. Concurenții se prezintă la start în funcție de rezultatele obținute în primele zile, astfel că primii la start sunt cei cu cele mai multe puncte de penalizare, iar ultimii sunt echipajele cu cele mai bune rezultate. Din nou, se cere trăsură de stil și costumație elegantă. Obstacolele constau din jaloane portocalii, de formă conică, așezate la 10 cm de ecartamentul roților, fiecare jalon având câte o minge deasupra. Mingea doborâtă de concurent se penalizează. Porțile sunt marcate pe o parte și alta cu culori, culoarea roșie, obligatoriu la mâna dreaptă, și culoarea albă, la mâna stângă. Parcul de obstacole este decorat cu plante și flori ornamentale, ridicând, astfel, nivelul estetic al probei. Pe lângă doborârea mingilor sau depășirea timpului de bază, atelajele sunt penalizate cu puncte pentru derobări sau nesupuneri din partea cailor, lipsa elementelor obligatorii din ținuta concurenților sau dotarea incompletă a trăsurilor, iar ajutorul din exterior sau din partea secundului, eroarea de parcurs sau a treia împotrivire a cailor, depășirea unui minut de la semnalul sonor și până la trecerea liniei de start și ocolirea porții de sosire sau răsturnarea trăsurii se pedepsesc cu descalificare. După terminarea celor trei probe, va avea loc premierea și parada atelajelor în ritmurile muzicii și în aplauzele spectatorilor.

Participanți

La competiție vor lua startul 18 atelaje, din Croația, Serbia, Ungaria și România, care deja sunt prezente la standurile de concurs instalate pe Pășunea Berkes. Printre participanți se numără componenți ai echipei naționale de atelaje a României, precum și driveri din TOP 10 mondial. Competiția este organizată de CS Oșorhei, Primăria Oșorhei, CL Oșorhei, sub egida Federației Române Ecvestre și a Federației Internaționale de Specialitate. 

La circa 700 de metri de ieșirea din Oșorhei, înspre Cluj, pe partea dreaptă, imediat după Moara Albastră, se găsește drumul ce duce spectatorii exact la pista de concurs, denumită de localnici Pășunea Berkeș.