Soluția de trafic pentru joncțiunea dintre drumul expres Arad-Oradea și legătura orașului Oradea cu autostrada A3 a fost aprobată în comisia tehnică a CNAIR. Anunţul a fost făcut ieri de primarul Ilie Bolojan, care precizat că joncţiunea se va face în zona fostei ferme de porci din spatele Gării Ioşia.

Proiectul privind realizarea drumului care va lega Oradea de Autostrada Transilvania (A3), realizat de CNAIR, în parteneriat cu Primăria Oradea şi Zona Metropolitană Oradea, este în procedură de licitaţie. Drumul va avea profil de autostradă de 4 benzi şi o lungime de 19 km. Lucrarea urmează să fie adjudecată în această lună, astfel ca la finalul acestui an să poată să înceapă lucrările în zonă, iar până în anul 2022 drumul să fie circulabil.

Potrivit lui Ilie Bolojan, traseul final propus se desprinde din drumul expres Oradea-Arad în zona km 31, care devine km 0 al variantei. Traseul variantei se desfășoară paralel cu (calea ferată) CF 328 Arad-Oradea și intersectează (drumul comunal) DC 80 la km 3+760 (cu pasaj pe acesta) și continuă până la km 5+900, unde supratraversează cu pod canalul existent și drumurile locale adiacente acestuia. În continuare, traseul are o orientare Nord-Est și traversează DC 77 la km 9+400 (cu pasaj pe acesta). La cererea autorităților locale, în această poziție s-a prevăzut amenajarea unui nod rutier pentru a se asigura conectivitatea în/din drumul expres al rețelei de drumuri prevăzute a se realiza în zonă (drumul de legătură Oradea-Nojorid, legătura la Aeroportul Oradea). După aproximativ 1 km de la DC 77, traseul traversează cu un pod calea ferată CF 328 (Oradea-Arad) și drumurile locale și continuă până la intersecția cu (drum judeţean) DJ 797 (Oradea-Sântandrei), unde se amenajează un seminod, pentru a se asigura relațiile dinspre A3 și spre Arad cu localitatea Sântandrei și zona de sud a municipiului Oradea. După traversarea DJ 797, se supratraversează cu un pasaj comun CF 334 (Oradea-Cheresig), un canal, pârâul Peța și drumuri locale.

De la km 15+100, cele două căi ale drumului expres se despart pentru a traversa denivelat zona intersecției giratorii de la km 3 al drumului de legătură centura Oradea. Sensul Arad-A3 supratraversează girația cu un pasaj, iar canalul cu drumurile adiacente sunt traversate cu un pod comun, după care se racordează la drumul de legătură centura Oradea în zona km 16+340 (km 3+800 centura Oradea) prin benzi speciale de intrare în flux. Sensul A3-Arad se dezvoltă pe partea stângă a sensului Arad-A3, cu traversarea bretelei spre Sântandrei a sensului giratoriu (cu un pasaj mai scurt) și a canalului și drumurilor adiacente acestuia. În această zonă este amenajat un nod rutier care face legătura cu rețeaua rutieră din zona (Centura Sântandrei, drum de legătură Oradea-Sântandrei, legătura strada Meșteșugarilor). În continuare până la DN1, traseul este comun cu cel al drumului de legătură centura Oradea.

Legătura căilor bidirecționale ale drumului expres la centura Oradea se va face pe lungimi suficient de mari, astfel încât să se facă o trecere în condiții de siguranță de la 4 și 3 benzi de circulație/sens la profilul final de 2 benzi pe sens.

„E o soluție de trafic care rezolvă atât intrările în oraș, cât și ieșirile din oraș, trecerea de pe un drum pe altul, dar și accesul la centura localității Sântandrei, în așa fel încât cei care locuiesc în zona Toboliu și Girișu de Criș să nu mai tranziteze localitatea Sântandrei și să se evite congestia de trafic care există în prezent aici”, a declarat primarul Ilie Bolojan. Primarul a mai menţionat că accesul Oradiei la viitoarele autostrăzi se va face prin patru puncte, cel mai important fiind cel din Ioşia, care va asigura legături spre Ungaria, Autostrada Transilvania, Cluj, Arad-Timişoara.

Municipalitatea orădeană, împreună cu Primăria Arad, va reface studiul de fezabilitate al drumului expres Oradea-Arad, astfel încât, anul viitor, să poată demara procedura de licitaţie.