Proiecte care odinioară treceau pe bandă rulantă la şedinţele Consiliului Judeţean Bihor au ajuns acum să fie disecate de-a fir a păr, unele chiar timp de o oră sau mai mult, pentru ca în final să fie respinse sau retrase de pe ordinea de zi. Aşa s-a întâmplat şi ieri cu unul dintre proiecte, mai exact cu modificarea organigramei şi a statului de funcţii la Filarmonica de Stat, „cadorisit” cu aviz de nelegalitate chiar din partea secretarului judeţului, Carmen Soltănel.

 

Instituţii umflate

În organigrama Consiliului Judeţean Bihor sunt incluşi şi angajaţii celor două teatre din Oradea, de la Filarmonică, Muzeu şi alte instituţii culturale, în total fiind un număr de aproape 900 de salariaţi. Legislaţia în vigoare, însă, permite pentru aparatul Consiliului Judeţean Bihor, doar un număr maxim de 560 de angajaţi, ceea ce, date fiind condiţiile, ar fi imposibil de realizat. Funcţionarea în această formulă, de la preluarea instituţiilor de cultură şi până azi, a fost posibilă printr-o derogare obţinută de la Ministerul Administraţiei, care a permis acest lucru cu condiţia să nu se ceară finanţare. An de an, însă, modificarea organigramei are nevoie de acordul consilierilor judeţeni. Ceea ce părea o formalitate s-a poticnit, ieri, chiar într-un „hop” din „curtea” Consiliului Judeţean Bihor, şi nu a opoziţiei, cum părea firesc. Mai exact, cele două proiecte privind modificarea organigramei şi a statului de funcţii la Teatrul „Szigligeti Szinhaz” Oradea şi Filamonica de Stat aveau aviz de nelegalitate din partea secretarului judeţului, Carmen Soltănel. „Din punct de vedere al Legii 24/2000, din 2010 şi până în prezent, aceste hotărâri nu s-au încadrat în prevederile Ordonanţei de Urgenţă 63/2010 (pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, precum și pentru stabilirea unor măsuri financiare – n.r.). Din 2010, am avut obiecţii la aceste proiecte, însă am dat avize de legalitate pentru că responsabilitatea revenea atât secretarului judeţului, cât şi conducerii Consiliului Judeţean. Din 2017, responsabilitatea revine doar funcţionarului public şi nu mai pot să dau aviz de legalitate. S-a funcţionat nelegal şi până acum, însă era o răspundere în solidar”, a explicat Carmen Soltănel. Potrivit vicepreşedintelui Ioan Mang, Bihorul este singurul judeţ în care Consiliul Judeţean are în subordine toate instituţiile de cultură, deci funcţionarea cu normativul de 560 aprobată de prefect ar fi imposibilă. „Conducerea Consiliului Judeţean va trebui să ceară părerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cum e posibil ca un funcţionar să dea aviz de legalitate timp de opt ani şi acum nu. Dacă am fi nevoiţi să funcţionăm în normativul aprobat de prefect (560 - n.r.) şi nu am renunţa la angajaţii din instituţiile de cultură şi alte instituţii din subordine, am rămâne 20 de oameni în aparatul propriu”, a declarat Ioan Mang, adăugând că vor cere punctul de vedere al Prefecturii referitor la această problemă.

 

„O bulibăşeală”

Tot circul de la „masa puterii” nu a rămas nesancţionat de opoziţie, care nu mai ştia ce să creadă. „Situaţia e jenantă, asistăm la o spălare de rufe. Dacă nu o mai putem crede nici pe doamna secretară, care trebuie să se pronunţe cu privire la legalitatea hotărârilor, pe cine să mai credem? E prima oară când asistăm la această bulibăşeală”, a declarat liderul consilierilor liberali, Ionel Avrigeanu. La rândul său, liberalul Dacian Foncea a propus amânarea proiectului de hotărâre şi dezbaterea lui într-o întâlnire opoziţie – putere. „Dacă tot suntem 17 la 17, haideţi să facem o întâlnire politică între PNL şi Putere, să vedem dacă ne asumăm aceste derogări cu caracter politic sau le anulăm şi vedem ce va fi. Dacă depăşim numărul de posturi şi Ministerul lasă la latitudinea Consiliului Judeţean dacă duce mai departe sau nu cultura, poate o soluţie are fi să le împărţim (instituţiile - n.r.) cu Primăria. Să nu fim în situaţia de a da afară 300, ci poate doar 30 de oameni”, a menţionat Dacian Foncea. După aproape o oră de dezbateri încinse, numai pe acest subiect, propunerea PNL ca materialul privind modificarea organigramei şi a statului de funcţii să fie amânat a fost acceptată de preşedintele Pasztor Sandor, fiind susţinută de o majoritate de 18 consilieri.