Lucrările la centura ocolitoare a oraşului Aleşd, începute în data de 2 august, sunt realizate în proporţie de 36%. Investiţia, în valoare de 145,1 milioane lei, TVA inclus, ar trebui să fie finalizată până în data de 31 august 2023.

Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a susținut marţi, 22 noiembrie, o conferință de presă în teren, pe șantierul centurii Aleşd. Prima oprire a fost la intrarea pe centură dinspre Oradea, între localitățile Lugașu de Jos și Aleșd, de pe Drumul Național 1. Aici se va amenaja un sens giratoriu, de unde pornește primul braț al centurii, de aproximativ 4 kilometri, care va ocoli orașul Aleșd pe direcția Oradea - Cluj-Napoca.

„În momentul de faţă, lucrările sunt realizate pe o lungime de peste 1 km din acest punct până la podul peste valea care traversează oraşul Aleşd. Urmează apoi traversarea zonei situate între oraşul Aleşd şi Crişul Repede. Este zona despre care şi dumneavoastră aţi aflat că am avut litigii cu cei 22 de proprietari care au declanşat proceduri în instanţă împotriva acestui proiect”, a declarat Ilie Bolojan. El a menţionat că în zona respectivă traseul a fost adaptat, astfel încât va fi demolată o spălătorie auto, iar gardurile unora dintre proprietarii de imobile vor fi deplasate spre case cu 30 până la 80 de centimetri. În proiect s-a renunţat la amenajarea unor locuri de parcare. După ce se iese din zona de case, drumul va continua pe lângă Uzina de apă a oraşului Aleşd şi va intra din nou în DN1 printr-o giraţie ce va fi amenajată la ieşirea din Aleşd spre Cluj-Napoca înainte de Tinăud, de unde va continua cu braţul al doilea, cu o lungime de aproximativ 2 km, pe direcţia Cluj-Napoca - Zalău, care va ocoli zona de dealuri şi va ieşi în localitatea Peştiş.

Preşedintele CJ Bihor a menţionat că primul braţ al centurii Aleşd, care ocoleşte oraşul prin partea de sud, este cel principal, pentru că acesta va decongestiona traficul pe relaţia Cluj-Napoca - Oradea. În prezent, prin Aleşd trec între 10 și 12.000 de mașini în 24 de ore.

„Problema legată de tranzitarea orașului Aleșd este că suntem într-o zonă de dealuri pe care nu o poți traversa și mai avem albia Crișului Repede, cu zone de restricții. De asemenea, în orașul Aleșd converg drumurile județene dinspre Tileagd și Aștileu și drumul național care leagă Aleșd de Zalău, prin Șinteu. Din cauza traficului de tranzit, din cauza străzilor care converg în DN1, în orașul Aleșd se constată congestionarea traficului. Centura Aleșd va avea rolul de a descongestiona traficul prin Aleșd, atât în avantajul localnicilor, cât și al celor care tranzitează”, a precizat Ilie Bolojan. Preşedintele CJ Bihor a mai declarat că lucrările la braţul al doilea al centurii sunt mai avansate „pentru că aici nu au fost probleme de relocare de utilităţi”. „În zona unde oraşul s-a dezvoltat, e nevoie să facem relocări de utilităţi în perioada următoare şi să facem nişte ziduri de sprijin în această zonă”, a mai afirmat Bolojan.

Managerul de proiect, inginerul Adrian Parta, a explicat că, în prezent, lucrările sunt realizate în proporţie de 36%. „Avem lucrări executate pe partea de infrastructură, suprastructură, descărcarea apelor, scurgerea apelor. Avem strat de balast pe 3,9 km din lungimea centurii, stratul de balast stabilizat pe 2,4 km, stratul de asfalt pe 2,4 km, iar stratul de legăturo pe 2,3 km. Mai avem executate 8 podeţe transversale din totalul de 10, iar cele 3 poduri sunt la stadiul de execuţie a elevaţiei culeilor. La primul pod este finalizată inclusiv betonarea şi aşteptăm montarea grizilor, care vor sosi în data de 6 decembrie”, a declarat Adrian Parta.

„Din punctul meu de vedere, constructorii s-au mobilizat bine, iar dacă nu vor fi probleme deosebite vor termina în vara anului viitor spre final toată lucrarea”, a mai declarat preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan.

Lungimea Centurii Aleșd este de 5,8 kilometri. Lucrările sunt executate de asocierea de firme Drum Asfalt și Trameco, iar valoarea totală a investiției este de 74.871.982,59 lei, fără TVA. Finanțarea este asigurată din fonduri externe nerambursabile, alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 - 2020.

Proiectul se realizează în baza unui protocol de colaborare dintre Consiliul Județean Bihor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.