După ce au dat, luni, proba scrisă la limba română, au ieşit la iveală şi perlele pe care elevii de clasa a VIII-a le-au scris pe foile de examen. Un elev a scris că sinonimul cuvântului „melodie” este „muzicuţă”, iar cratima se foloseşte „când ţie lene să vorbeşti”.

 

După corectarea lucrărilor la limba română, profesorii au descoperit că şi anul acesta, elevii care au susţinut evaluarea naţională s-au întrecut în greşeli, mulţi dând dovadă de dezinteres faţă de primul examen important din viaţa lor.

De exemplu, un elev a considerat că „principalul mod de descriere este naraţiunea. Autorul exprimă sentimentul de admirare pentru vară”.

Elevii au avut de scris şi sinome ale unor cuvinte care apar în poezia „Ploaia” de Magda Isanos. Un absolvent de gimaziu a scris că sinonimul cuvântului „melodie” este „muzicuţă”, iar altul a explicat că „în poezie este povestit un tablou cu arhaisme”.

Explicarea cratimei le-a pus, din nou, probleme elevilor, unul dintre ei spunând că „nu văd alt rol al cratimei decât acela când ţie lene să vorbeşti pui linie”. Rima şi măsura versurilor au fost alte cerinţe care le-au ridicat semne de întrebare.

„Din cîte aproximez io ultimul vers nu are mai mult de cinci centimetri”, a scris un elev.

„Ultima strofă rimează pentru că totul se termină în i”, explică un alt şcolar.

Şi ultima cerinţă, cea în care au avut de redactat o întâmplare dintr-o competiţie sportivă, a stârnit explicaţii amuzante: „A venit profesorul de sport care este înalt, musculos şi exigent”.