Într-o conferinţă de presă susţinută ieri, la Oradea, ministrul Mediului, Tànczos Barna, a spus că judeţul Bihor este printre judeţele fruntaşe în ceea ce privește gestionarea deşeurilor municipale. Ministrul a plecat din Oradea cu mai multe propuneri de modificare legislativă privind „traficanţii de deşeuri” din străinătate.

„Judeţul Bihor este printre judeţele fruntaşe în ceea ce priveşte gestionarea deşeurilor municipale şi este inadmisibil ca, într-un asemenea judeţ, să autorizăm zeci de puncte de depozitare sau zeci de puncte de lucru unde mai multe companii, sub această autorizare, desfăşoară activităţi ilegale, şi să se pună o asemenea presiune pe autorităţile locale care încearcă să rezolve problema deşeurilor aşa cum trebuie într-o ţară civilizată europeană”, a subliniat ministrul Mediului, adăugând că presiunea la graniță asupra autorităților locale și județene este imensă.

Prefectul Dumitru Ţiplea i-a înmânat ministrului o serie de propuneri pentru modificări legislative privind depozitarea temporară şi autorizările acestor depozite temporare de deşeuri, precum şi privind transferul intracomunitar de deşeuri.

În ceea ce priveşte transferul intracomunitar de deşeuri, Dumitru Țiplea a propus ca aceste transporturi să aibă loc într-un singur punct de frontieră cu personal specializat care să le monitorizeze. De asemenea, prefectul a propus un cod CAEN separat pentru cei care sunt intermediari sau fac doar colectare şi cei care sunt reciclatori efectiv.

„Alături de Ministerul de Interne, de Poliţia de Frontieră şi de organele care verifică transporturile s-au făcut eforturi considerabile, în ultimele luni, de identificare şi control, astfel încât transporturile de materiale, materii prime și deşeuri să fie oprite peste tot unde se poate. În ciuda acestui fapt, constatăm că intră, în continuare, în România, pe baza unor documente care ulterior se dovedesc false sau completate incorect, cantităţi mari de bunuri second-hand sau altele care ajung la depozitele de gunoi, în cel mai bun caz, sau pur şi simplu sunt abandonate, așa cum s-a întâmplat și la Sâniob”, a mai spus ministrul.

Tànczos Barna a precizat că lunile trecute a dispus mai multe controale în Bihor, și că această „luptă” continuă.

„În ultimele luni, am dispus mai multe controale în județul Bihor, inclusiv prin Corpul de Control al ministrului, și am identificat rețele organizate, care au fost deferite organelor de cercetare penală. Această luptă este una continuă, alături de prefecturi, Garda de Mediu, autorități locale etc.”, a mai spus Tànczos Barna.

În altă ordine de idei, ministrul Mediului a anunțat că, în perioada următoare, vor fi identificate 12 puncte de-a lungul graniței, unde vor fi instalate echipamente care să oprească deșeurile de pe râuri să mai ajungă în Ungaria.

„Din păcate, de foarte multe ori pe aceste râuri au fost transportate cantităţi uriaşe de deşeuri către ţara vecină. Am avut o vizită de lucru în Ungaria şi am stabilit împreună cu autorităţile maghiare că vom lua măsuri concrete pentru a preîntâmpina în viitor acest fenomen de export de deşeuri plutitoare”, a anunțat Tànczos Barna.

Cele 12 puncte sunt în curs de identificare, iar anul acesta vor fi lansate licitaţiile pentru studiile de fezabilitate, urmând a fi alocate fonduri pentru construirea acestora.

O anomalie în Uniunea Europeană - Zonele protejate, sub asaltul ATV-urilor

Ministrul Mediului a mai vorbit la conferința de presă și despre un fenomen cu care se confruntă rangerii din Parcurile Naționale: accesul neautorizat al unor cetățeni cu mijloace de transport sau de deplasare în locuri strict protejate. În Bihor, Parcul Natural Apuseni, o arie strcit protejată de interes naţional, este brăzdată vara şi iarna de turişi călare pe ATV-uri sau maşini de teren, perturbând grav mediul, flora şi fauna din parc.

„Am discutat și despre problema cu care se confruntă Parcul Național Apuseni, respectiv despre accesul cu mijloace de transport neautorizate în zonele interzise. Este clar că este nevoie de o modificare legislativă, trebuie înăsprite și pedepsele. Este inadmisibil ca România să devină ultima țară în care este voie să umbli nestingherit cu mijloace de transport în astfel de zone, în timp ce în alte țări din Uniunea Europeană sunt interzise și aspru sancționate. Voi propune înăsprirea pedepselor și măsuri noi care să descurajeze aceste activități care încep să se generalizeze la nivel național. Va fi nevoie de măsuri dure, similare cu cele care sunt aplicate în domeniul deșeurilor – confiscarea unor mijloace de transport”, a mai declarat ministrul.