Noi reglementări privind *Ministerul Finanţelor Publice şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscala au emis Ordinul nr. 575 privind stabilirea condiţiilor şi declararea contribuabililor inactivi. *Potrivit noilor reglementări, contribuabilii vor fi declaraţi astfel în cazul în care se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale. *Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial 701/16 august. Practic, contribuabilii cuprinşi în programele de control pentru declarare ca inactivi vor fi supuşi unor controale inopinate la sediul social, respectiv domiciliul fiscal al acestora şi/sau la punctele de lucru declarate. Contribuabilii vor fi declaraţi inactivi în cazul în care se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia sau dacă organele fiscale au constatat că nu funcţionează la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat. Pentru operativitate, controalele inopinate pot fi efectuate şi de personalul Gărzii Financiare, la solicitarea conducerii executive a Direcţiei Generale a Finanţelor Publice în a cărei competenţă de administrare se află contribuabilul. Actul normativ stabileşte că, pe perioada în care este declarat inactiv, contribuabilului îi sunt aplicabile procedurile de administrare fiscală referitoare la gestiunea, controlul şi colectarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat. De asemenea, de la data declarării ca inactiv, contribuabilul nu va mai avea dreptul de a utiliza facturi, facturi fiscale, alte documente sau formulare tipizate cu regim special. Pe perioada stării de inactivitate toate procedurile de avizare, autorizare, certificare, licenţiere sau alte proceduri similare, precum şi orice operaţiune şi procedură vamală cu privire la contribuabilul inactiv şi la activităţile acestuia, precum şi oricare dintre avizele, autorizaţiile, licenţele, acordurile şi orice alte acte în baza cărora contribuabilii inactivi sunt autorizaţi să funcţioneze sau să desfăşoare diverse activităţi economice se suspendă de drept. Starea de inactivitate va înceta în situaţia în care se constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile pentru care contribuabilul a fost declarat inactiv sau ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti, de la data la care aceasta a rămas irevocabilă. Constatarea încetării motivelor pentru care contribuabilul a fost declarat inactiv se va face de organele de inspecţie fiscală competente, în baza cererii de reactivare, depusă de reprezentantul legal al contribuabilului declarat inactiv. În baza acestei cereri de reactivare, organele de inspecţie fiscală vor efectua inspecţia fiscală, urmând ca după finalizarea acesteia să întocmească un referat cu propunerea de reactivare a contribuabilului în cauză. Referatul va fi avizat de directorul executiv coordonator şi va sta la baza întocmirii Listei contribuabililor reactivaţi.