D. O., de 34 ani, din mediul urban, întreabă care sunt etapele constituirii unei fundaţii. Paşii care trebuie parcurşi pentru constituirea unei fundaţii sunt următorii: 1. rezervare de denumire, care se face la Ministerul Justiţiei, fie personal, fie prin poştă, împreună cu chitanţa de 5 RON, care se achită la trezorerie. Cererea de rezervare de denumire se găseşte sub forma unui formular tipizat, în cuprinsul Regulamentului de organizare a Registrului asociaţiilor şi fundaţiilor. Pentru mai multe detalii, se poate apela Compartimentul evidenţă ONG-uri, din cadrul Ministerului Justiţiei, al cărui nr. de telefon este 021/3144400. 2. următorul pas îl constituie întocmirea actului constitutiv şi a statutului, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului 26/2000, cu privire la asociaţii şi fundaţii. Actul constitutiv cuprinde, sub sancţiunea nulităţii absolute: a) datele de identificare a membrilor asociaţi: numele sau denumirea şi, după caz, domiciliul sau sediul acestora; b) exprimarea voinţei de asociere şi precizarea scopului propus; c) denumirea asociaţiei; d) sediul asociaţiei; e) durata de funcţionare a asociaţiei - pe termen determinat, cu indicarea expresă a termenului, sau, după caz, pe termen nedeterminat; f) patrimoniul iniţial al asociaţiei; activul patrimonial, în valoare de cel puţin un salariu minim brut pe economie, la data constituirii asociaţiei, este alcătuit din aportul în natură şi/sau în bani al asociaţilor. În cazul aportului în natură, forma autentică a actului constitutiv şi a statutului este obligatorie; g) componenţa nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare şi control ale asociaţiei; h) persoana sau, după caz, persoanele împuternicite să desfăşoare procedura de dobândire a personalităţii juridice; i) semnăturile membrilor asociaţi. Statutul cuprinde, sub sancţiunea nulităţii absolute: a) elementele prevăzute la alin. (2), cu excepţia celor precizate la lit. g) şi h); b) precizarea scopului şi a obiectivelor asociaţiei; c) modul de dobândire şi de pierdere a calităţii de asociat; d) drepturile şi obligaţiile asociaţilor; e) categoriile de resurse patrimoniale ale asociaţiei; f) atribuţiile organelor de conducere, administrare şi control ale asociaţiei; g) destinaţia bunurilor, în cazul dizolvării asociaţiei, cu respectarea dispoziţiilor art. 60. Actul constitutiv şi statutul trebuie legalizate de către notarul public. 3. ultimul pas care trebuie parcurs este depunerea cererii de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, care se găseşte la Judecătoria Oradea. Conform articolului 7, alin. 2 din OG 26/2000, cu privire la asociaţii şi fundaţii, cererea de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor va fi însoţită de următoarele documente: a) actul constitutiv; b) statutul asociaţiei; c) actele doveditoare ale sediului şi patrimoniului iniţial; d) dovada disponibilităţii denumirii eliberată de Ministerul Justiţiei sau, după caz, refuzul motivat al eliberării acesteia.