Reuniţi ieri, într-o şedinţă extraordinară, consilierii locali ai municipiului Oradea au aprobat contractul de împrumut negociat între municipalitate şi BCR, pentru suma de 1.200 de miliarde de lei, destinaţi programului de reabilitare, modernizare şi extindere a infrastructurii din municipiul Oradea. Majoritatea consilierilor prezenţi la şedinţă au votat pentru forma actuală a contractului, înregistrându-se o singură abţinere, din partea Silviei Suciu. Suma împrumutată urmează să fie împărţită între Primăria Oradea, care va primi 800 de miliarde de lei pentru modernizarea a 170 de străzi, OTL - 200 de miliarde pentru înlocuirea căilor de rulare şi pentru achiziţionarea de tramvaie, şi Apă-Canal - tot 200 de miliarde, pentru reabilitarea reţelelor de apă. Perioada pentru care a fost angajat creditul este de 20 de ani, primii 10 ani reprezentând perioada de graţie. În aceşti 10 ani, beneficiarii împrumutului pot să nu ramburseze nici o sumă sau pot să ramburseze o cotă parte, care va putea fi reutilizată în anii următori. Dobânda curentă anuală se calculează după următoarea formulă: (BUBID 3M + BUBOR 3M)/2 +1,5%. La data de 15 martie, dobânda calculată era de 9,33% la care se adaugă o marjă de 1,5%. În plus, BCR percepe şi un comision de gestiune de 0,25% pe an. Contractul va putea fi semnat abia după ce Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, care este acţionar principal la BCR, îşi va da acordul ca Regia de Apă-Canal să rămână în pachetul negociat cu banca românească. Participarea regiei în acest program este pusă sub semnul întrebării deoarece aceasta este beneficiara unui proiect de reabilitare a reţelelor de apă finanţat prin program ISPA. În această privinţă, Primăria municipiului Oradea a notificat săptămâna trecută BERD cu privire la realizarea împrumutului financiar de la BCR, în care este prevăzută şi lărgirea programului de reabilitare a canalizării oraşului. Iniţial, în contractul de împrumut figura ca asociat al Primăriei şi SC Drumuri Orăşeneşti SA, deoarece, potrivit legislaţiei în vigoare, gradul de îndatorare al municipiului Oradea nu poate depăşi 20% din venituri proprii. Având în vedere că, la ora actuală, se încearcă modificarea acestei prevederi prin creşterea posibilităţii de îndatorare până la 35% din venituri, municipalitatea a decis scoaterea din contract a Drumurilor Orăşeneşti. Dacă semnarea contractului cu BCR se va face în forma actuală, reabilitarea celor 170 de străzi, a căror lungime însumată este de 130 de kilometri, va costa 35 de milioane de euro. Lucrările, atât pentru reabilitarea străzilor şi a liniilor de tramvai, cât şi a canalizării, vor fi supervizate de o singură firmă, care va fi aleasă prin licitaţie.