În România, se pare că este nevoie de legi care să oblige personalul medical să aibă un comportament civilizat cu pacienţii. Modelul Regulamentului de ordine interioară al spitalelor, impus din această toamnă de Ministerul Sănătăţii, care poate fi adaptat, în funcţie de specificul fiecărei unităţi, a fost numit de ministrul Ovidiu Brânzan şi "o lege a bunului simţ". Unul dintre punctele prevăzute de Regulament pune accentul în special pe modul în care personalul medical sau cel angajat auxiliar din unităţile medicale se comportă cu pacienţii. ?Dorim ca acest regulament să fie şi o lege a bunului simţ, lege care să fie respectată începând de la portar şi până la directorul de spital?, a declarat ministrul Ovidiu Brânzan. Desigur că atitudinea personalului medical este diferită de la un cadru la altul, neputându-se generaliza, dar nu puţine au fost cazurile în care pacienţii au semnalat atitudini necivilizate din partea unora dintre cadrele medicale. Interesant este de remarcat că, dacă în spitalele private (puţine de altfel, vreo trei la număr, din toată ţara) nu s-au semnalat fenomene similare, în unităţile spitaliceşti de stat, astfel de cazuri au existat. Dincolo de problemele de disciplină, Regulamentul realizat de MS mai cuprinde dispoziţii privind organizarea timpului de lucru, atribuţii ale personalului şi ale membrilor consiliilor de administraţie, dar şi referitoare la curăţenia din spitale. Regulamentul prevede sancţiuni pentru cei care nu îl respectă, începând cu avertisment scris până la desfacerea disciplinară a contractului de muncă. Firmele care asigură diverse servicii în incinta unităţii au, şi acestea, obligaţia de a respecta Regulamentul (în afara atribuţiilor şi clauzelor prevăzute în contractele încheiate cu spitalele), mai ales în ceea ce priveşte curăţenia spitalului, păstrarea liniştii şi a integrităţii bunurilor cu care intră în contact. Regulamentul trebuie adus la cunoştinţa fiecărui angajat Regulamentul adoptat în funcţie de specificul spitalului trebuie aprobat în Consiliul de Administraţie al unităţii şi adus la cunoştinţa personalului, pe bază de semnături. Dr. Sonia Drăghici, director al Spitalului Clinic de Boli Infecţioase Oradea, a precizat referitor la implementarea Regulamentului, în unitatea în fruntea căreia se află, că acesta a fost deja discutat şi aprobat în Consiliul de Administraţie al spitalului. "A fost, apoi, comunicat tuturor angajaţilor, care au semnat pentru luarea lui la cunoştinţă. Regulamentul a fost, de asemenea, amplasat la afişierele din diferite locuri ale spitalului". În mod similar a decurs introducerea Regulamentului şi la Spitalul Clinic de Copii Oradea, dr. Gheorghe Carp, directorul unităţii spitaliceşti, precizând că aceasta s-a petrecut deja în urmă cu trei săptămâni. Prof. univ. dr. Aurel Babeş, directorul Spitalului Clinic Judeţean Oradea, a subliniat că Regulamentul de ordine interioară a fost discutat în şedinţa Consiliului de Administraţie de luni, însă sunt necesare unele modificări, urmând ca acesta să fie aprobat şi adus la cunoştinţa angajaţilor, în perioada imediat următoare.