Un moment istoric pentru judeţul Bihor a avut loc, ieri, la Aeroportul Oradea, când după cinci ani de la primul document depus la Ministerul Transporturilor, s-a reuşit semnarea contractului de execuţie pentru noua pistă de aeronave.

Până la finele lunii octombrie 2015, firma austriacă SC Porr Construct va trebui să finalizeze lucrările de extindere şi modernizare a suprafeţelor aeroportuare la Aeroportul Oradea. Valoarea contractului de execuţie se ridică la 80 milioane lei, fără TVA, şi presupune demolarea actualei piste, realizarea unei piste cu o lungime de 2.100 m, o lăţime de 45 m de beton, un coeficient de rezistenţă crescut la 55, de la 14, un nou balizaj, realizarea unei platforme de îmbarcare - debarcare pentru şase aeronave, realizarea a două căi de rulare, respectiv o uzină electrică independentă. Ieri, în prezenţa reprezentanţilor Aeroportului din Oradea, respectiv a antreprenorului general al lucrărilor, nu şi a conducerii Consiliului Judeţean Bihor, s-a semnat contractul de execuţie, urmând ca ordinul de începere a lucrărilor să fie dat, abia după ce Curtea de Apel Oradea se va pronunţa asupra contestaţiilor făcute de două dintre firmele participante la licitaţie. Procedura de adjudecare a fost una anevoioasă, întâmpinând numeroase piedici din partea unor firme. Chiar de la postarea caietului de sarcini pe SEAP, o firmă din Haieu, de amenajări peisagistice, a depus o contestaţie. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a respins sesizarea, însă s-au pierdut 20 de zile. La procedura efectivă s-au înregistrat patru oferte: Max Boegl, SC Porr Construct, SC Aziv şi Construcţii Napoca. În următoarea etapă, au fost analizate doar documentaţiile SC Porr şi Construcţii Napoca, ca, în final, comisia să atribuie contractul firmei austriece SC Porr. Restul firmelor au contestat rezultatul, însă CNSC a respins toate cele trei contestaţii, dând mână liberă Aeroportului pentru semnarea contractului. Între timp, două dintre firme au depus plângere la Curtea de Apel Oradea împotriva deciziei CNSC, primul termen de înfăţişare fiind 22 octombrie 2014. "Firmele care au depus plângere la Curtea de Apel nu au solicitat suspendarea procedurilor. Astfel noi suntem obligaţi să semnăm contractul de execuţie, iar ordinul de începere a lucrărilor îl vom da după pronunţarea Curţii de Apel Oradea. Totodată am solicitat judecarea în situaţie de urgenţă a cauzei", a precizat ieri Gheroghe Pasc, directorul Aeroportului. Acesta a mai precizat că firma s-a angajat să închidă Aeroportul doar pe durata a 59 de zile, acest lucru urmând să aibă loc în primăvara anului viitor. În cazul în care acest termen nu se respectă, pentru fiecare zi în care aeroportul va rămâne deschis se vor percepe penalităţi de 50.000 de euro. "Sunt foarte fericit pentru acest contract. Sperăm să începem lucrările în termenul cel mai scurt. Am avut multe probleme, cu toate aceste procese e foarte dificil. Nimic nu se face fără contestaţie", a precizat Klaus Bleckenwegner, administratorul general al SC Porr Construct. În paralel cu aceste lucrări se va pregăti şi licitaţia pentru cursele externe subvenţionate, dar şi alte lucrări. "Pentru programele de finanţare 2014-2020 am depus la Ministerul Transporturilor studiul de fezabilitate pentru terminalul nou, pentru realizarea unui drum perimetral, pentru construcţia unui drum inteligent, respectiv pentru o remiză PSI", a mai precizat directorul Aeroportului Oradea.