Curtea de Apel Oradea schimbă macazul tramvaielor second-hand Scandalul în procesul achiziţiei de tramvaie second-hand a fost, ieri, tranşat definitiv în favoarea Primăriei Oradea. Curtea de Apel Oradea s-a pronunţat definitiv şi irevocabil, încă de la primul termen de judecată fixat în cazul recursului formulat de Primăria Oradea împotriva sentinţei date de Tribunalul Oradea, prin care anula Hotărârea nr. 550 din luna iulie 2005 privind Aprobarea achiziţionării de către Regia Autonomă Oradea Transport Local a unui numar de 23 bucăţi tramvaie articulate de tip Tatra KT4D. În aceste condiţii, executivul local orădean are mână liberă să achiziţioneze după bunul plac tramvaie second-hand fără să respecte procedura de licitaţie publică, care poate ar însemna o reducere considerabilă a preţului de cumpărare şi o gestionare mult mai eficientă a banului public. Hotărârea 550/2005 a făcut obiectul unei acţiuni de contencios administrativ formulate de către Prefectura Bihor, prin care se ataca ilegalitatea de achiziţionare de la o singură sursă a celor 23 de tramvaie, la preţul total de 1.550.000 euro, oferind dovezi concludente prin care alte administraţii publice locale au obţinut mijloace de transport în comun la preţuri considerabil mai mici. Tribunalul Oradea a admis cererea Prefecturii şi a anulat Hotărârea 550, la acea dată executivul local neputând să probeze în favoarea sa îndeplinirea niciuneia dintre condiţiile care i-ar putea permite achiziţionarea fără licitaţie publică a unei cantităţi impresionante de marfă de o calitate îndoielnică, însă la un preţ exorbitant. Mai mult, juristul PMO nu a fost în măsură, la acea dată, să prezinte nici o hotărâre a CLO prin care se aproba programul anual de achizitii publice, impus de HG 416/200, care era o condiţie specială pentru realizarea unei astfel de achiziţii. Decizia Tribunalului Oradea l-a făcut însă pe primarul Petru Filip să profereze la adresa judecătorului acuzaţii dintre cele mai grave, încălcând principiile statului de drept ale neamestecului politicului în treburile instanţei de judecată şi în mod public el a acuzat magistraţii Tribunalului Bihor de superficialitate şi părtinire, susţinând că "au fost influenţaţi în luarea deciziilor" de prefectul judeţului şi de mediatizarea excesivă a cazului. Mai mult, neîncrederea lui în imparţialitatea judecătorilor din Bihor a dus chiar la formularea unei cereri de strămutare a unui alt proces aflat pe rolul instanţelor bihorene, miza de această dată fiind HCLO 516/2005, prin care se aprobau noile tarife de colectare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere provenite de la populaţia municipiului, care a fost ulterior respinsă de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. În procesul cu tramvaiele, în care Tribunalul Bihor a dat câştig de cauză Prefecturii Bihor, Primăria Oradea a făcut recurs, care a şi fost admis de Curtea de Apel Oradea chiar de la prima înfăţişare. În consecinţă, hotărârea tribunalului Bihor a fost modificată, în sensul că HCLO 550/2005 îşi recapătă validitatea. Cum hotărârea Curţii este definitivă şi irevocabilă, Prefecturii nu-i rămâne decât să se conformeze sentinţei acesteia, instituţia prefectului refuzând să facă vreo apreciere la adresa unei hotărâri a unei instanţe de judecată. Însă decizia Curţii de Apel Oradea, pe cât de şocantă pentru unii, nu a părut să-i surprindă deloc pe reprezentanţii Primăriei Oradea, care "prevăzuseră" deznodământul acestui simulacru de proces. Doar aşa se explică faptul că, înainte cu o oră de data fixată pentru pronunţarea verdictului în această cauză, şeful Serviciului Comunicare, Imagine Mass-Media din cadrul PMO, Sorin Borza, făcea invitaţii discrete unei părţi a presei orădene pentru ora 14.00, garantâdu-le acestora "o răsturnare de situaţie" în cazul procesului cu tramvaiele.