Comitetul de Urgență al Federației Române de Fotbal a aprobat, în ședința de ieri, protocolul medical pentru reluarea competițiilor de fotbal amator, cât și modificarea documentului care reglementează desfășurarea competițiilor fotbalistice Liga 1, Liga 2 și Cupa României în contextul pandemiei Covid-19.

Membrii Comitetului, Răzvan Burleanu, preşedintele FRF, Gino Iorgulescu, prim-vicepreşedinte FRF, și Octavian Goga, vicepreşedinte FRF,  au ținut cont înainte de luarea acestor decizii de ordinul comun emis în data de 7 iulie de Ministerul Tineretului și Sportului și al Ministerul Sănătății.

„Protocolul medical pentru reluarea competițiilor de fotbal amator” a fost lansat şi cu scopul ca Asociațiile Județene de Fotbal să-și poată stabili campioana din Liga a IV-a în cazul în care a decis desfășurarea unor meciuri decisive. Campioanele judeţene vor participa la barajul de promovare în Liga III, pe terenuri neutre, în minigrupe de trei echipe, cele trei jocuri urmând a se desfășura în zilele de 1, 5 și 9 august.

„Obiectivul acestui protocol îl reprezintă asigurarea sănătății persoanelor implicate precum și reducerea la minim a riscului infectării cu SARS-CoV-2 pentru: Jucători și familiile lor; Staff tehnic, medical și familiile lor; Staff suport și administrativ și familiile lor”, a anunțat FRF. În situația în care protocolul nu este respectat la meciurile de baraj pentru promovarea în Liga III, cluburile sunt pasibile de sancțiuni pecuniare, cea mai mare amendă fiind de 100 de mii de lei. Jocurile se vor disputa fără spectatori, în incinta stadionului fiind permisă prezenţa a maximum 64 de persoane, în tribune, maximum 24, iar în vecinătatea arenei nu mai mult de zece oameni de ordine.

Condiţiile pentru desfăşurarea partidelor sunt greu de îndeplinit pentru echipele din „fotbalul mic", motiv pentru care în momentul de faţă desfăşurarea competiţiilor este imposibilă. AJF Bihor a fixat pe 8-9 august startul sezonului, cu o etapă de Cupa României, iar debutul campionatelor de seniori, Liga IV şi Liga V, pe 29-30 august.

„Protocolul medical pentru desfășurarea competițiilor”, conform ultimelor reglementări ale autorităților poate fi vizualizat pe www.crisana.ro.

 

Acest document a fost elaborat de Comisia Medicală a Federației Române de Fotbal și are la bază “Regulamentul privind condițiile necesar a fi respectate pentru practicarea sporturilor de echipă în aer liber” din data de 7 iulie 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 604 din 09 iulie 2020 (Formă aplicabilă la 10 iulie 2020).

Reluarea competiției în cazul sporturilor de echipă practicate în aer liber se poate face numai după ce sportivii trec prin perioada de antrenament necesară pentru acomodarea sportivilor la regimul de efort și pentru prevenirea accidentărilor grave în timpul competiției.

La reluarea competiției trebuie avute în vedere și următoarele aspecte:

Ø situația epidemică generală din țară;

Ø îndeplinirea de către toate cluburile care doresc să participe la competiție a condițiilor de cantonament stabilite în

secțiunea C din regulamentul menționat mai sus.

* Prin derogare de la prevederile stipulate în secțiunea C, structurile sportive pot desfășura activitatea de pregătire sportivă și pot participa la competiții fără a fi necesară continuarea măsurii de cantonament închis, pe baza asumării răspunderii, în condițiile legii, în cazul apariției unei infectări cu virusul SARS-CoV-2 în rândul propriilor sportivi și staff tehnic.

Testarea RT-PCR a echipelor (jucători, staff tehnic, medical și de suport) se va face înainte de începerea antrenamentelor în grup lărgit (sau cu toată echipa), dar nu mai târziu de 10 zile înainte de primul meci, și cu 3 zile înainte de primul meci. În situația în care competiția se va întinde pe o perioadă mai lungă, testările acestora se vor repeta la fiecare 14 zile. Pentru echipele unde au existat cazuri pozitive, repetarea testării RT-PCR se va face la un interval de 7 zile (până la finalizarea competiției/sezonului actual). Arbitrii, observatorii de joc și ofițerii

de control doping vor fi testați cu 2-3 zile înainte de meci (dacă nu se vor folosi cei din celelalte competiții aflați în schema de testare), dar nu mai frecvent de 7 zile. Orice persoană din cadrul cluburilor ce va dezvolta simptome specific COVID-19 va fi izolată și retestată RT-PCR (valabil și pentru arbitri, observatori și ofițeri de control doping).

Echipele vor trimite la AJF/AMFB și FRF (medical@frf.ro, în cazul în care meciul ce urmează a fi disputat face parte din mini-grupele pentru promovarea în Liga 3), în preziua meciului, un tabel cu componenții clubului care au fost testați RT-PCR pentru COVID-19 (jucători, antrenori etc.), data testării, rezultatul testării, tabel asumat de conducerea clubului. Pentru jocurile contând pentru faza județeană a Cupei Romaniei sau pentru desemnarea echipei care participă la baraj, rezultatele testelor trebuie să fie trimise la AJF/AMFB. La solicitarea FRF,

AJF/AMFB le va pune la dispoziția FRF. Acest lucru este însă obligatoriu în cazul în care există un caz pozitiv. Dacă pentru a trimite acest tabel în preziua meciului sunt necesare mai mult de 3 zile, echipele pot face testarea mai devreme, dar nu cu mai mult de 4-5 zile înainte de data meciului.

Urmare a restricțiilor impuse pentru evitarea răspândirii virusului

COVID-19 pe teritoriul țării noastre se impun a fi avute în vedere

următoarele reguli/măsuri/recomandări în desfășurarea jocurilor de

fotbal: Ø Înainte ca delegațiile echipelor să ajungă la stadion va fi

făcută dezinfectarea încăperilor și spațiilor comune. De

asemenea se va asigura, de către organizator, ventilarea zonelor

închise, fără recircularea aerului.

Ø Vor fi instalate aparate cu soluție dezinfectantă pentru mâini în

autocarele echipelor, vestiare și pe tunelul de acces către terenul

de joc.

Ø În zona vestiarelor va fi desemnată o persoană care se va ocupa

de dezinfectarea spațiilor comune atinse cu mâinile. Aceasta va

purta în permanență masca de protecție și mănuși și va păstra

distanța recomandată față de jucătorii echipelor, staff și brigada

de arbitri.

Persoanele implicate în organizarea meciului la stadion (inclusiv presa) vor trece

prin filtru epidemiologic (chestionar, termometrizare) înainte de a pătrunde pe

stadion. Sunt exceptate delegațiile celor două echipe (jucători, staff tehnic).

Ø Acest filtru va fi realizat de echipajul medical prezent la stadion pentru acordarea

asistenței medicale de urgență. Persoanele care nu întrunesc criteriile triajului

epidemiologic nu au acces pe stadion.

Ø Triajul se aplică Zonelor 1 și 2. Persoanele din Zona 3 vor respecta

recomandările generale de prevenție aplicabile la nivel național (distanțare

socială, igiena mâinilor, igiena respiratorie).

Ø Este interzisă permiterea accesului în incinta stadionului a persoanelor care în

urma efectuării triajului epidemiologic sunt depistate cu o temperatura de peste

37,3 C.

Ø Persoanele aflate în zona de risc (65+ sau persoane cu afecțiuni/patologii preexistente) vor trebui menajate și pe cât posibil neimplicate în organizarea meciului.

Intrarea în zona vestiarelor nu va fi permisă decât pentru cei ce

dețin documente de acces (badge-uri) eliberate de clubul

organizator sau care sunt trecuți în tabele completate de fiecare

club în parte și predate delegatului de joc cu 60 minute înainte de

începerea acestuia. Nicio persoană din afara listei (anexei) nu va

avea acces la stadion. În caz de necesitate dovedită și

indispensabilă, aceasta poate pătrunde în incinta stadionului printro zonă de filtrare, cu măsurarea temperaturii corpului, purtând mască și mănuși, păstrând distanța socială și pentru un timp limitat.

Ø Echipele vor ajunge la stadion la ore diferite astfel: echipa gazda cu

75 de minute inaintea inceperii jocului iar echipa oaspete cu 90 de

minute inaintea orei de start a jocului.

Ø Arbitrii vor călători separat la meci, se vor schimba pe rând în

vestiar (atât înaintea meciului, cât și după terminarea acestuia), și

vor evita să stea în spații închise mai mult decât este necesar (de exemplu în vestiar).

Ø Șoferii celor două autocare nu vor coborî din mașină decât dacă este

necesar să ajute la descărcarea bagajelor și vor rămâne la autocar pe

toată durata jocului împreună cu magazinerul echipei.

Ø Brigada de arbitri va ajunge la stadion cu 100 minute înaintea începerii

jocului, iar observatorul de arbitri și delegatul de joc vor ajunge la stadion

cu două ore înainte de fluierul de start.

Ø La intrarea în clădirea vestiarelor atât componenții celor două delegații, cât

și brigada de arbitri sau delegatul, își vor dezinfecta mâinile cu soluții

speciale puse la dispoziție de clubul organizator.

Ø În timpul în care delegațiile echipelor sau arbitrii vin la stadion sau sunt în

zona vestiarelor, personalul auxiliar/de întreținere/de curățenie al

stadionului trebuie să evite activitățile neesențiale în aceste zone și să

intervină numai în cazuri excepționale.

Ø Personalul auxiliar/de întreținere/de curățenie va purta obligatoriu masca

de protecție și mănuși.

Magazinerul/responsabilul cu echipamentul nu are voie în incinta

stadionului (el va sta în autocar pe durata jocului) decât la sfârșitul

jocului, și doar după ce jucătorii propriei echipe au părăsit vestiarul,

pentru a strânge echipamentul purtat/murdar. Prin urmare, jucătorii vor

veni la stadion cu echipamentul necesar pentru joc în propriile genți,

acesta fiind distribuit de către responsabilul de echipament al echipei la

baza de cantonament/hotel, fiecărui jucător în parte, înainte de plecarea

spre stadion sau la ultimul antrenament al echipei din zilele

premergătoare jocului. Magazinerii trebuie să păstreze materialele

curate și murdare în spații separate. Tuturor membrilor echipelor și

oricărei alte persoane li se interzice intrarea în spațiile destinate

magazinerilor. Distribuirea materialului curat și retragerea materialului

murdar va avea loc într-un mod absolut distinct, cu căi separate spațial.

Magazinerii trebuie să poarte mereu mănuși și măști. În faza

murdar/curat, măștile și mănușile vor fi înlocuite, potrivit procedurilor.

Ø În vestiar, la ajungerea la stadion, vor intra doar jucătorii titulari. Jucătorii

de rezervă vor merge direct pe suprafața de joc sau la propriile bănci de

rezerve unde vor sta până la ieșirea jucătorilor titulari la încălzire (după

aceea vor putea merge la vestiar pentru a se echipa).

Jucătorii celor două echipe nu vor ieși în același timp la

„încălzire” și se recomandă ieșirea acestora la o diferență de

câteva minute, la fel ca și întoarcerea la vestiar de pe teren

la sfârșitul „încălzirii” sau la finalul jocului.

Ø Dispunerea materialelor sportive pe terenul de joc pentru

încălzirea jucătorilor va fi facută astfel încât să susțină

distanța de minimum 2 metri dintre jucători. De asemenea,

mingile folosite atât la “încălzire”, cât și la joc, vor fi

dezinfectate.

Ø Nu sunt recomandate ședințele tehnico-tactice în vestiar

decât dacă acestea sunt strict necesare. De preferat ca

ședințele tehnico-tactice să se desfașoare înaintea sosirii la

stadion, în spații deschise (aer liber) sau în săli/incinte unde

se poate păstra distanța de 2 metri intre participanți.

Ø Arbitrii și jucătorii vor păstra distanța regulamentară pe

perioada când jocul este întrerupt.

Se recomandă ca băuturile (energizante, hidratante etc) folosite de

jucători, staff, etc să fie puse în sticle personalizate.

Ø Se recomandă folosirea dușurilor, la sfârșitul jocurilor, în grupuri mici,

păstrându-se distanța de 2 metri între persoane.

Ședința tehnică de organizare, prevăzută în regulament, nu va avea loc iar delegatul de joc va discuta individual

cu responsabilii pe fiecare segment în parte pentru a stabili măsuri/obligații referitoare la organizarea în bune

condiții ale jocului. Delegatul de joc va purta pe întreagă durată a evenimentului mască de protecție și mănuși de

unică folosință și va respecta măsurile de prevenție impuse.

Ø Informațiile referitoare la echipamentul de joc (culoare) vor fi transmise pe email / fax către departamentul de competiții al AJF cu minimum 24 ore înaintea disputării jocului, iar acesta va comunica arbitrilor (prin observatorul de arbitri sau CJA) pentru a lua la cunoștință și a-și da acceptul. În această situație clubul oaspete nu este obligat să aducă un al doilea rând de echipament la stadion. Clubul care nu va îmbrăca echipamentul trimis oficial pe

fax/mail va fi responsabil de faptul că jocul nu se va disputa (dacă se va întâmpla acest lucru din cauza faptului că echipamentul de joc este asemănător).

Indicațiile/cerințele oferite de arbitri, în mod normal, la ședinta tehnică (către reprezentanții celor două cluburi), vor

fi afișate pe siteul CJA / AJF de unde vor fi listate pe coală de hârtie A4 de clubul organizator și afișate la loc vizibil

în zona vestiarelor.

Ø Carnetele de legitimare/cardurile împreună cu raportul de joc completat vor fi predate de delegații celor două

echipe către delegatul de joc (în termenul stabilit de regulament), iar acesta le va preda arbitrilor pentru verificări

conform regulamentelor.

Ø Jucătorii nu vor mai da mâna cu adversarii și arbitrii ca parte a protocolului premergător startului partidelor.

Ø Jucătorii nu vor fi însoțiți de copii la ieșirea de la vestiare.

Ø Ieșirea de la vestiare a echipelor și brigăzii de arbitri, pentru începerea jocului, nu se va face în același timp și prin urmare nu va avea loc salutul comun către public. Brigada de arbitri va ieși pe suprafața de joc cu 10 minute înaintea începerii jocului, iar jucătorii titulari ai celor două echipe vor ieși astfel: echipa gazdă cu 8 minute înainte de începere, echipa oaspete cu 6 minute înainte de fluierul de start. Controlul echipamentului de către arbitrii va fi făcut pe suprafața de joc evitându-se astfel staționarea pe culoarul/tunelul de acces către terenul de joc (care nu este recomandată).

Jucătorilor le este recomandat să își dezinfecteze mâinile atât la intrarea pe teren cât și la ieșirea de pe acesta.

Distanța dintre persoanele de pe banca tehnică de cel puțin un metru

trebuie constant menținută. Aceasta va putea fi făcută prin adaugarea lângă

banca tehnică, dacă este nevoie, a 6 scaune așezate la respectiva distanță.

Astfel, persoanele de pe banca tehnică vor putea lăsa un scaun liber între

ele.

Ø Staff-ul medical și brancardierii prezenți în incinta terenului de joc vor purta

echipamente de protecție pe toată durata evenimentului (măști, mănuși).

Ø La sfârșitul jocului delegatul de joc va preda delegaților echipelor

carnetele/cardurile de legitimare informându-i în același timp (pe modelul

UEFA) dacă au fost probleme pe care acesta sau arbitrii le vor consemna în

rapoartele lor. Delegații nu vor mai semna de luare la cunoștință rapoartele

de joc.

Ø În situația în care una dintre echipe doreste să formuleze o contestatie,

conform cu regulamentul, reprezentantul acesteia se va adresa delegatului

de joc în acest sens urmând ca acesta să-i pună raportul la dispoziție.

Ø Toate persoanele vor purta mască de protecție (exceptați sunt cei doi tehnicieni care dau indicații).

Dacă la una sau mai multe persoane prezente la stadion apar brusc simptome legate sau suspecte pentru o infecție SARS-CoV-2, persoanele trebuie să se izoleze într-o cameră bine ventilată, care trebuie să rămână închisă, fără ca nimeni să poată avea acces la ea, cu excepția echipelor de urgență și a lucrătorilor de pe salvare care trebuie să fie echipate cu IPE specifice pentru aceste situații și trebuie să limiteze, în orice caz, contactul

strâns până la sosirea serviciilor publice de urgență 112.

Ø Prezentele norme reprezintă măsurile minime impuse a fi adoptate și respectate de către AJF/AMFB și structurile sportive afiliate la acestea în vederea reluării competițiilor. Fiecare AJF și/sau structură sportivă participantă poate adopta și alte măsuri sau proceduri proprii, pentru protejarea sănătății participanților la activitatea sportivă, în condițiile legii.

Ø În situația apariției unor persoane testate pozitiv COVID-19, răspunderea aparține în totalitate structurilor sportive participante la competiții.

Ø Eventualele sancțiuni pentru nerespectarea acestui protocol la partidele organizate de AMFB/AJF vor fi stabilite de AMFB/AJF.

Ø În situația în care protocolul nu este respectat la meciurile de baraj pentru promovarea în Liga 3, sancțiunile sunt cele stabilite de FRF în “Protocolul medical pentru reluarea competițiilor”, aprobat de Comitetul de Urgență al FRF pe 12 iunie 2020 și validat de Comitetul Executiv în 25 iunie 2020.