În jur de 60 de angajați ai Unității de Primire a Urgențelor din cadrul Spitalului Județean s-au întâlnit luni, la ora 13.00, cu directorul de îngrijiri medicale, pentru a discuta despre problema tichetelor de vacanță.

Conflictul este unul mai vechi, însă doar săptămâna această a luat amploare. Oamenii sunt nemulțumiți că nu le primesc de doi ani și spun că vor da unitatea medicală în judecată.

„De doi ani de zile nu primim tichete de vacanță. Ne-am adunat 60 de oameni și am mers la un avocat pentru că, din câte știm noi, e de datoria spitalului să acorde aceste tichete. Dacă nu se vor găsi soluții, vom merge în instanță să ne apărăm drepturile”, spune, sub anonimat, unul dintre angajați.

Șeful UPU SMURD, Hadrian Borcea, cunoaște situația, dar afirmă că legea e ambiguă.

„Din câte știu eu, o parte a personalului auxiliar a făcut o preîntâmpinare că vrea să dea în judecată spitalul pentru că nu primesc vouchere de vacanță. Directorul de îngrijiri a discutat cu ei, dar nu au ajuns la nicio înțelegere. Legea este ambiguă și nu prevede explicit cine trebuie să dea acești bani. Ministerul Sănătății consideră că Spitalul Județean este angajator și atunci el ar trebui să plătească, în timp ce conducerea Spitalului Județean spune că Ministerul Sănătății este angajator. Toți cei din unitatea medicală primesc aceste vouchere cu excepția personalului auxiliar de la UPU. Am încercat să vorbesc astă vară cu managerul și chiar a promis în luna iulie, într-o ședință a Consiliului de Administrație, că le va da. Nu le-a dat însă”, a explicat Borcea.

Dacă bugetul permite

Managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență, Gheorghe Carp, a fost însă tranșant.

„Ei sunt plătiți prin Ministerul Sănătății, prin transfer, la fel ca Medicina Legală. Nu le putem da noi acești bani. Nici la tot personalul nostru nu am dat tichete de vacanță. Le poți da doar dacă bugetul permite. La această oră, încă nu am încheiat contractul cu Casa de asigurări de Sănătate și avem un buget fragil. În ceea ce privește achitarea bonurilor, ne-am interesat la alte spitale mari care au Unități de Primire a Urgențelor și nici acolo Spitalele nu au plătit acești bani. Vine Curtea de Conturi și ne amendează. În plus, nu risc să rămân fără medicamente, pansamente, mentenanță la unele aparate sau investiții, doar ca să stea unii, care au salarii de 50-70 de milioane de lei vechi pe lună, cu burta la soare”, a spus managerul Gheorghe Carp.

Situația tichetelor de vacanță de la Spitalul Județean nu este unică în țară. Spitalul de Urgenţă pentru Copii „Sfânta Maria” şi Spitalul de Pneumoftiziologie Iaşi, Spitalul Municipal Rădăuți, Spitalul Județean din Craiova, Spitalul Judeţean din Braşov, sunt doar câteva din unitățile medicale în care au existat, în ultimul an, conflicte cauzate de neacordarea tichetelor de vacanță. În unele cazuri s-a ajuns la proces, Spitalul din Rădăuți a câștigat chiar un proces, obligând conducerea să achite contravaloarea tichetelor. În alte cazuri, oameni au protestat în stradă.

Conform Legii 165 din 10 iulie 2018 privind acordarea biletelor de valoare „angajatorii pot fi: instituţiile publice centrale şi locale, aşa cum sunt definite la art. 2 pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv cele

finanţate integral din venituri proprii”, iar la art. 4 se subliniază „Biletele de valoare se acordă în limitele sumelor prevăzute cu această destinaţie în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale, pentru unităţile din domeniul bugetar, şi în limitele sumelor prevăzute cu această destinaţie în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, pentru celelalte categorii de angajatori”. În aceeași Lege, la capitolul 10, se afirmă: „Angajatorii, împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanţii salariaţilor, stabilesc de comun acord

categoriile de bilete de valoare care se acordă angajaţilor, frecvenţa acordării acestora, precum şi valoarea lor, acolo unde este cazul, unitatea emitentă şi modalitatea de acordare, pe suport hârtie şi/sau pe suport electronic”.