Principalele proiecte pe care Direcția de Asistență Socială Oradea le-a derulat anul trecut au fost prezentate luni, 17 ianuarie, într-o conferință de presă, de Anca Grama, directorul executiv al instituției, împreună cu viceprimarul Arina Moș, coordonator al DASO.

„Așa cum îmi place mie să spun, DASO, pentru noi, înseamnă „Dăruire, Ajutor și Sprijin Orădenilor”. E o muncă grea, dar frumoasă, și mai ales în această perioadă în care, de doi ani, trecem printr-o pandemie grea, colegii din cadrul Direcției de Asistență Socială Oradea, coordonați de doamna director Anca Grama, au reușit să ajute oamenii și, astfel, orădenii au trecut mai ușor prin aceste vremuri tulburi. Mă bucur foarte mult că faceți o treabă minunată pentru oameni”, a spus viceprimarul Arina Moș, în deschiderea conferinței de presă.

2021 a fost un an plin de provocări, care a stat, în continuare, sub semnul pandemiei.

„Am încercat să ajutăm și să găsim soluții tuturor cetățenilor care s-au adresat instituției noastre, al cărei rol este foarte important nu doar pentru cetățenii vulnerabili aflați în nevoie, ci și pentru părinții care își duc copiii la creșă, pentru vârstnicii noștri din comunitate, pentru mamele care beneficiază de indemnizație de creștere a copilului, de alocație pentru copii, sau pentru cei care au nevoie de anchete sociale din partea instituției noastre, respectiv persoanele care urmează să fie încadrate în grad de handicap, copii care au nevoie de orientare școlară și așa mai departe. Am găsit o echipă de oameni care sunt dornici să ajute, am căutat să găsim soluții de fiecare dată când un cetățean ni s-a adresat nouă”, a subliniat Anca Grama, directorul executiv al instituției. 

Nu mai puțin de 16.262 de solicitări au fost depuse la DASO prin Serviciul Relații cu Publicul și Evaluare Inițială, ceea ce față de numărul de cereri din anul 2020 (11.869) reprezintă o creștere justificată de pandemia Covid-19. În ceea ce privește beneficiile acordate de către DASO anul trecut, în baza Legii 416/2001, numărul mediu lunar de dosare de ajutor social aflate în plată este de 138, iar 283 de persoane sunt beneficiare de ajutor social/ lună.

„Lunar, un număr mediu de 45 de persoane apte de muncă beneficiare de ajutor social au fost propuse pentru efectuarea unor acțiuni sau lucrări de interes local, iar 71 de solicitări au fost aprobate pentru a primi ajutor de urgență, suma totală fiind de 103.800 lei. Lunar, 73 de persoane au beneficiat în anul 2021 de cantină socială, dintre care 24 de persoane au fost propuse pentru efectuarea unor acțiuni sau lucrări de interes local”, a subliniat Anca Grama, directorul executiv al instituției, la conferința de presă.

2021 a adus o schimbare majoră în ceea ce privește sprijinul acordat persoanelor cu venituri reduse pe perioada sezonului rece. Astfel, s-au modificat substanțial plajele de venituri care permit mai multor persoane să acceseze ajutorul pentru încălzirea locuinței.

„De la începutul sezonului rece 2021-2022, până în 31 decembrie 2021, s-au depus 1.906 solicitări, numărul mare de solicitări justificându-se prin modificarea plajelor de venituri, respectiv, 2053 lei pentru persoane singure și 1.386 de lei pentru familii”, a menționat directorul DASO.

Ca o noutate, potrivit prevederilor Legii nr.226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil, începând cu anul 2021, se acordă, ca măsură suplimentară de protecție a persoanelor vulnerabile, suplimentul pentru energie.

În ceea ce privește celelalte beneficii acordate de DASO în anul 2021, s-a realizat plata salariului pentru 245 de asistenți personali ai persoanelor cu handicap grav și au fost 1.432 de beneficiari de indemnizație lunară, din care 1.207 persoane adulte și 225 de copii.

La finalul conferinței, Anca Grama a prezentat obiectivele Direcției de Asistenţă Socială Oradea pentru anul 2022, darea în folosință a beneficiarilor Centrului de Zi pentru copii proveniți din comunități vulnerabile - Calea Clujului nr. 188, ca urmare a finalizării implementării proiectului de construcție a centrului, renovarea a două containere existente și achiziționarea altor două containere tip dormitor care vor fi amplasate în incinta  Adăpostului de  Noapte, pentru o mai bună gestionare a cazării persoanelor fără adăpost din Oradea, derularea unor cursuri de dezvoltare a abilităților digitale pentru seniorii care frecventează centrele multifuncționale din cartiere, dar și implicarea unor organizații de tineret care să petreacă timp cu vârstnicii singuri, relocarea Creșei de pe strada Bumbacului în spațiul achiziționat de Primărie în Cartierul Ceyrat, fiind doar câteva dintre obiectivele majore pe care instituția și le-a asumat.