De câteva zile bune pacienții din Bihor nu se luptă doar cu boala, ci și cu propriii nervi pe care nici măcar nu îi pot vărsa asupra medicilor. Sistemul informatic prin care doctorii raportează serviciile pe care le prestează a intrat în moarte clinică.

Nervi și de o parte și de alta. Pacienții sunt supărați că, după ce că sunt bolnavi, așteaptă cu orele pe holuri sau, și mai rău, sunt reprogramați, iar medicii sunt obligați să vină la muncă duminica sau să se trezească cu noaptea în cap pentru a putea valida cardurile de sănătate.

„După ce eliberăm o rețetă în maxim 3 zile trebuie să avem acces la Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI). Dacă nu putem raporta, pierdem serviciile. Eu personal, am venit la cabinet duminică dimineață să fac validările. Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a recunoscut oficial că sunt probleme, dar asta nu schimbă cu nimic situația. Probabil că sunt colegi care au pierdut anumite servicii. E vorba despre foarte mulți bani, munca și venitul cabinetului pe o lună de zile. Nu știu însă dacă se va ajunge până acolo pentru că, de vreme ce CNAS a recunoscut problema, a lărgit și termenul de raportare. Scriem rețetele offline, dar trebuie să le ridicăm în sistem că altfel ni se impută tot nouă. Facem asta noaptea târziu, sau când putem și sistemul merge. La unele rețete, cum sunt cele acute, e complicat pentru că în două zile se pierde valabilitatea. Problema nu e doar a noastră, cu sistemul, problema mare e la pacienți. Stau cu orele pe holuri și uneori pleacă de nervi, că nu mai rezistă. Am ajuns să facem liste de așteptare”, povestește dr. Ana Dorina Popa, președintele Asociației medicilor de familie MEDFAM Bihor.

„O altă problemă este că la prescrierea de rețete offline nu putem verifica calitatea de asigurat a pacientului. Poate că o avea cu o zi înainte, dar nu o mai are. Ajungem să plătim noi, din buzunarele noastre, rețetele pacienților. Sunt colegi din alte județe care au ajuns în situația asta și au plătit”, a mai adăugat aceeași sursă.

„E bătaie de joc la adresa pacientului!”

Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Bihor cunoaște situația, dar nu prea poate face mare lucru.

„Din câte știu eu se poate raporta. Nu în timp foarte scurt. Sunt probleme, dar se poate valida până mai târziu. După anunțul făcut de CNAS, nu am primit nicio sesizare din partea medicilor. Asta și pentru că medicii sesizează aceste probleme la CNAS, nu la noi”, a declarat Cătălina Marinaș, purtător de cuvânt la CJAS Bihor.

Farmaciștii se confruntă și ei cu aceleași probleme ca medicii.

„Faptul că sistemul informatic nu funcționează ne dă peste cap și pe noi. Eliberăm rețete pe propria răspundere de multe ori. Habar nu avem dacă rețetele au acoperire sau nu. Am avut situații când clienții au stat cu orele până am putut vedea rețeta în sistem. Nimeni nu se întoarce la noi de 2-3 ori dacă nu merge sistemul. Problema nu este doar una tehnică. Vin la noi oameni bolnavi care deja sunt supărați că au stat ore întregi la medic și aici au aceeași problemă. Vă dați seama cum se simt? E bătaie de joc la adresa pacientului!”, spune Alina Rus, farmacist la Farmacia 3 de pe Republicii. Proasta funcționare repetată a sistemului naște și suspiciuni printre medici.

Președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, Sandra Alexiu, susține că CNAS nu recunoaște această funcționare greoaie și adesea, blocare a sistemului, deoarece la mijloc ar fi vorba și de latura economică.

„Fac (cei de la CNAS) o economie imensă”, spune Sandra Alexiu.

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunţat, săptămâna trecută (joi, 11 iulie), că platforma informatică a asigurărilor de sănătate este indisponibilă, astfel că toate serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă în regim offline.

Ei precizau prin intermediul unui comunicat și faptul că „serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate offline din 5 iulie 2019 și până la remedierea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iulie 2019”.