Cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la moartea sa, Pablo Picasso (1881-1973), considerat o inepuizabilă sursă de fascinaţie, este celebrat în lumea întreagă prin intermediul a 40 de expoziţii, care explorează toate faţetele sale artistice, informează luni AFP.

„Picasso se «mănâncă» astăzi cu de toate şi se pare că încă ne este foame", a declarat, amuzat, Olivier Widmaier-Picasso, unul dintre nepoţii celebrului artist. El s-a declarat totodată „fascinat de numărul mare al curatorilor de muzee, istoricilor şi cercetătorilor care continuă să găsească abordări noi de studiu".

„Ceramicile lui Picasso", „Picasso şi feminismul", „Albul în creaţia lui Picasso", „Picasso sub privirea unor fotografi celebri", „Tânărul Picasso la Paris" şi „Picasso, sculptorul" - Monumentalul artist este analizat din toate unghiurile în cadrul „Anului Picasso", sărbătorit în 2023 în Franţa şi în Spania.

„Rămâne deasupra tuturor", a declarat Bernard Blistene, preşedintele onorific al Centrului Pompidou din Paris, lăudând, după exemplul altor specialişti, "geniul" artistic al autorului lucrărilor „Guernica" şi „Domnişoarele din Avignon".

„Puterea devastatoare a operei lui Picasso în faţa celorlalţi, invenţia permanentă, traversarea tuturor marilor curente ale modernismului, experimentul folosit timp de peste 80 de ani (Picasso a pictat până la moartea sa, survenită la vârsta de 91 de ani - n.red.), voinţa de a plăcea şi de a displăcea... toate acestea reprezintă ceva inegalabil", a adăugat Bernard Blistene. După sute de expoziţii care i-au fost consacrate, Picasso rămâne o sursă muzeală „inepuizabilă", a adăugat Emmanuel Guignon, directorul Muzeului Picasso din Barcelona.

Odată cu apariţia mişcării #MeToo, imaginea acestui veritabil monument al picturii a fost însă afectată de acuzaţii de misoginie şi violenţe comise asupra fostelor sale partenere de viaţă.

Emilie Bouvard, o fostă curatoare a Muzeului Picasso din Paris, speră că această comemorare va marca „începutul unui proces salutar" în privinţa manierei în care este privit acest artist „popular", care „a întruchipat un angajament despre care continuăm să vorbim şi care s-a prezentat ca un om apropiat de toată lumea".

 

Deschide dezbaterile

„#MeToo este o lovitură cu efecte benefice aplicată unui furnicar", a adăugat ea. „Trebuie să încetăm să mai vorbim despre femeile din viaţa lui ca despre nişte 'muze'. Unele s-au sinucis, altele au înnebunit. Singura care a scăpat a fost Francoise Gilot, singura, de asemenea, care l-a părăsit", a mai spus Emilie Bouvard.

Pictoriţă stabilită în prezent în Statele Unite, Francoise Gilot l-a descris pe Picasso ca pe „o fiinţă tiranică, superstiţioasă şi egoistă" într-o carte de succes, „Vivre avec Picasso", publicată în 1964.

„Dincolo de machismul lui, Picasso este cineva care îşi însuşea lucruri, fiinţe, le poseda cu sentimente paroxistice de suferinţă, de durere. S-a interesat de întrebările arhaice ale sinelui şi de violenţa aferentă cu un anumit curaj, dar şi-a făcut anturajul să sufere. Abordarea acestei chestiuni înseamnă să vorbim altfel, dar cu dreptate, despre Picasso", a continuat Emilie Bouvard.

Violenţa şi sexualitatea în artă sunt teme abordate în cadrul unui ciclu de conferinţe la Paris, în timp ce o expoziţie dedicată lui Picasso şi feminismului va fi vernisată în luna iunie la Brooklyn Museum din New York, a cărei curatoare va fi actriţa de comedie Hannah Gadsby, care a fost deosebit de virulentă la adresa celebrului artist într-un show de succes prezentat pe Netflix.

Mai puţin polemic şi mai degrabă festiv, Muzeul Picasso din Paris a fost „metamorfozat" pentru această ocazie specială de stilistul britanic Paul Smith.

Iniţiativa reprezintă „un pariu" pentru directoarea muzeului, Cecile Debray, a cărei instituţie coordonează comemorările dedicate artistului spaniol în Franţa şi care „nu are vocaţia de a fi un mausoleu". Din contră, obiectivul este acela „de a deschide dezbaterile şi reflecţiile despre Picasso pentru a îi reinterpreta opera şi de a îi arăta vitalitatea", a subliniat ea.

Pe lângă aceste expoziţii diverse, numeroase conferinţe sunt programate în 2023, precum şi inaugurarea în această toamnă, la Paris, a unui centru de cercetare, la mică distanţă de Muzeul Picasso, şi a unui simpozion internaţional în aceeaşi perioadă, la sediul UNESCO.