„The G-Spot of Europe” (Punctul G al Europei) a fost numită cea mai bună campanie de promovare a unui oraș ca destinație turistică, proiectul care promovează Vilnius - capitala Lituaniei - stârnind, anul trecut, controverse numeroase prin aluziile sexuale îndrăznețe.

 

Anul trecut, atunci când a fost lansată, campania de promovare a capitalei Lituaniei a stârnit controverse. În primul rând pentru că reclamele îndrăznețe au fost difuzate cu doar câteva săptămâni înainte de vizita papei Francisc, în august 2018. În al doilea rând, pentru că Vilnius este inclus regulat în topurile orașelor europene subestimate sau ale destinațiilor turistice ieftine, inclusiv pentru organizarea de petreceri ale burlacilor. De altfel, în 2016, s-a situat pe locul al treilea în topul celor mai ieftine destinații pentru petreceri ale burlacilor realizat de site-ul FairFX.

Sloganul campaniei a fost acompaniat de o fotografie a unei femei întinse, cu ochii închiși ca și cum ar fi fost în extaz, trăgând de un cearșaf de sub ea, pe care este imprimată harta Europei. Locul de care trage corespunde celui care ar marca orașul Vilnius. De asemenea, site-ul campaniei - care încă atrage clienți - îndeamnă turiștii „să treacă serios la treabă” și „să își construiască propria hartă a plăcerii”.

Utilizatorilor li se oferă un test de personalitate, unde trebuie să spună dacă sunt de acord cu afirmații precum „adevărata plăcere nu vine fără efort” și „accesoriile potrivite pot îmbunătăți orice experiență”. Sunt prezentate apoi, în stilul aplicației de întâlniri amoroase Tinder, 48 de activități cu care pot fi sau nu de acord, după care li se creează o „hartă a plăcerii personală”, cu recomandări precum „fii curajos pentru a experimenta” (tururi fantomă sau escape rooms), „fă-o în întuneric” (viața de noapte) și „folosește limba” (localurile unde pot mânca). Dacă aleg să nu facă acel test, utilizatorii pot „omite preludiul” și „naviga printre plăcerile din Vilnius”.

Campania a devenit celebră la nivel mondial, lucru care i-a bucurat pe studenții care au conceput-o, dar i-a ofensat pe preoții din țara majoritar catolică. Episcopul de Vilnius a avertizat că acesta poate căpăta reputația unui „oraș dedicat turismului sexual”, în timp ce Guvernul lituanian a cerut oficiului de turism Go Vilnius să amâne lansarea campaniei până după vizita suveranului pontif, solicitare ignorată de autorități. O singură plângere a fost făcută oficial, în Marea Britanie, dar autoritatea de reglementare a publicității a respins-o, considerând că, deși unii ar putea considera campania lipsită de gust, „nu transformă femeia din imagine într-un obiect”.

Proiectul a primit titlul de cea mai bună campanie de promovare a unui oraș ca destinație turistică la International Travel and Tourism Awards, o gală a excelenței în domeniu care a avut loc marți seară, la Londra, în Marea Britanie. Însă, cel mai important, a contribuit la creșterea numărului de vizitatori, potrivit Ingăi Romanovskienè, directorul Go Vilnius.

La nivel general, numărul vizitatorilor înregistrați de Vilnius a crescut cu 12,5% în ultimul an. Numărul turiștilor din Germania și Marea Britanie - primele două segmente de piață - a crescut cu 37,8%, respectiv 20,5%.

„Scopul nostru a fost să atragem mai mulți turiști tineri, curioși să descopere noi destinații incitante”, a spus directoarea Go Vilnius. Campania a avut ca scop să sublinieze faptul că, „deși Vilnius nu este un oraș foarte cunoscut, odată ce vizitatorii îl descoperă, le va plăcea experiența”.

Aceasta a recunoscut că, deși campania a fost una sensibilă, nu a avut ca scop ofensarea anumitor persoane, fiind dedicată mai ales generației „millennials” (persoane cu vârste între 18 și 35 de ani). Totodată, aceasta spune că nu își face probleme că această campanie ar atrage turiști nepotriviți, subliniind că nu au fost înregistrate incidente legate de aceștia.