Odată cu prezentul articol, vom analiza prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului cu numărul 34 din 2011, privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii.

Pentru început vom aborda o serie de elemente generale, urmând ca în cadrul articolelor viitoare să ne aplecăm asupra drepturilor şi obligaţiilor care guvernează astfel de contracte.       După cum subliniază legea specială în cadrul articolului 1 - „prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, pentru asigurarea unui nivel înalt de protecţie a consumatorilor şi o bună funcţionare a pieţei”. Aşadar, ori de câte ori, avem de a face cu un raport juridic încheiat între un consumator şi un profesionist, drepturile şi obligaţiile părţilor sunt reglementate de acest act normativ. Prin noţiunea de conumator legiuitorul înţelege  - „orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii” (articolul 2 pct. 1 OUG 34/2011), iar prin noţiunea de profesionit, acelaşi act normativ stabileşte faptul că, înţelegem - „orice persoană fizică sau juridică, publică sau privată, care acţionează în cadrul activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale în legătură cu contractele care intră sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţă”. Odată trecute fiind în revistă aceste noţiuni generale, trebuie amintit faptul că în general, contractele încheiate de către persoanele fizice, sunt supuse prevederilor  acestui act normativ, însă există şi contracte care nu sunt supuse acestor prevederi legale, deşi sunt încheiate între un profesionist şi o persoană fizică. Contractele care nu se supun prevederilor prezentului act normativ, sunt după cum urmează, cele privind prestare a unor servicii sociale, cele privind serviciile de sănătate furnizate pacienţilor, cele privind jocurile de noroc, cele privind servicii financiare, cele privind crearea, dobândirea sau transferul unui bun imobil, cele privind construirea unor clădiri noi, cele privind prestare a unor servicii de transport de pasageri, cele care vizează furnizarea alimentelor, băuturilor sau a altor bunuri destinate consumului casnic, livrate fizic de un profesionist care se deplasează frecvent şi periodic la locuinţă (art. 3 alin. 3 OUG 34/2011). Contractele care sunt încheiate de către profesionist şi consumator, trebuie obligatoriu să fie precedate de executarea obligaţiei de informare a consumatorului, care trebuie să cuprindă următoarele elemente: principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, identitatea profesionistului, preţul total al produselor sau serviciilor cu toate taxele incluse, modalităţile de plată, livrare şi executare, existenţa unei garanţii legale de conformitate pentru produse, durata de valabilitate a contractului, despăgubirile aplicabile şi procedura de acordare a acestora în cazul nerespectării nivelurilor de calitate convenite (articolul 4 alin. 1 lit. a-j OUG 34/2011).