După cum a fost subliniat în cadrul articolului precedent, a fost adoptată o nouă lege care reglementează înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, mai precis Legea 196 din 2018, care, însă, nu este încă în vigoare, ea intrănd în vigoare în termen de 60 de zile de la momentul publicării în cadrul Monitorului Oficial (data publicării fiind 30 iulie 2018).

 

Trebuie menţionat faptul că noul act normativ determină într-un mod mai clar drepturile şi obligaţiile proprietarilor condominiului decât legislaţia anterioară. Astfel, se stabileşte faptul că „proprietarii din condominiu au dreptul să fie informaţi în legătură cu toate aspectele ce privesc activitatea asociaţiei, să solicite în scris şi să primească copii după orice document al acesteia” (articolul 28 aliniatul 1 Legea 196 din 2018). De asemenea faţă de modalitatea de participare a fiecărui proprietar la cheltuielile condominiului aceştia „au dreptul să primească explicaţii cu privire la calculul cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi, după caz, să o conteste în scris în termen de 10 zile de la afişarea listei de plată” (articolul 28 aliniatul 3 Legea 196 din 2018). Mai mult, au trecut acele vremuri în care proprietarul facea cereri ori contesta măsuri dispuse de către asociaţia de proprietari şi nu primea niciodată răspuns, conform articolului 28 aliniatul 3 ultima teză, preşedintele asociaţiei de proprietari are obligaţia să răspundă la contestaţia formulată de către locatar, în scris, în termen de 10 zile de la  primirea acesteia. Se pune întrebarea ce se va întâmpla dacă cererea ori contestaţia proprietarului nu primeşte răspuns, soluţia este reglementată de articolul 28 aliniatul 4 Legea 196 din 2018. Actul normativ stabileşte faptul că proprietarul în primul rând notifică comitetul executiv şi cenzorul/comisia de cenzori, despre nesoluţionarea cererii şi dacă nici în această ipoteză nu primeşte un răspuns, în termen de 10 zile,  el se poate adresa compartimentului specializat în sprijinirea, îndrumarea şi controlul asociaţiilor de proprietari constituit la nivelul autorităţile administraţiei publice locale, care vor aplica sancţiunile care se impun. De asemenea, primeşte o soluţie reglementată în actul normativ, ipoteza în care un proprietar cu rea-credinţă şi sub orice formă împiedică „folosirea normală a condominiului sau a unor părţi componente, potrivit destinaţiei acestora”. Proprietarul prejudiciat se va putea adresa „în scris preşedintelui, comitetului executiv al asociaţiei de proprietari şi instituţiilor cu atribuţii privind respectarea ordinii şi liniştii publice sau, după caz, instanţelor judecătoreşti” (articolul 29 aliniatul 1 Legea 196 din 2018).