Dacă Germania a salutat tratatul cu SUA, Franța spune că e o catastrofă: UE evită războiul comercial
Acordul comercial dintre SUA și UE, încheiat duminică într-o sală de bal a complexului de golf al lui Donald Trump din Scoția, a fost criticat de premierul francez și de liderii de afaceri din Germania.
Acordul, care va impune tarife de 15% pentru aproape toate exporturile europene către SUA, inclusiv pentru mașini, pune capăt amenințării impunerii unor taxe de import punitive de 30% la termenul limită stabilit de Trump pentru încheierea unui acord, 1 august, dar este cu totul altceva decât tariful zero-zero la import și export oferit inițial de UE.
De asemenea, aceasta înseamnă că exportatorii europeni către SUA se vor confrunta cu un tarif de peste trei ori mai mare decât cel mediu de 4,8% aflat în vigoare în prezent, negocierile urmând să continue în cazul oțelului, care se confruntă în continuare cu un tarif de 50%, al aviației și cu un semn de întrebare cu privire la viitoarele bariere în calea exporturilor de produse farmaceutice, scrie The Guardian.
Prim-ministrul Franței, François Bayrou, a declarat că Europa s-a supus SUA, într-o „zi neagră” pentru uniune. „Este o zi neagră atunci când o alianță de popoare libere, reunite pentru a-și afirma valorile și a-și apăra interesele, decide să se supună”, a postat Bayrou pe X.
Cancelarul german, Friedrich Merz, a salutat rapid acordul, spunând că acesta a evitat „o escaladare inutilă a relațiilor comerciale transatlantice” și a evitat un război comercial potențial dăunător.
Exportatorii germani au fost mai puțin entuziaști. Puternica federație a grupurilor industriale BDI a declarat că acordul va avea „repercusiuni negative considerabile”, în timp ce asociația comercială de produse chimice VCI a țării a declarat că acordul a lăsat ratele „prea mari”.
De asemenea, este clar că taxa americană de 15% asupra produselor auto va reprezenta o povară pentru companiile auto germane aflate în plin proces de transformare, afectând vânzările și profiturile.
Președinta federației industriei auto VDA, Hildegard Müller, a declarat că este „fundamental pozitiv” faptul că s-a ajuns la un acord-cadru, dar a avertizat asupra unor costuri uriașe care vor urma.
Irlanda, unul dintre principalii exportatori ai UE către SUA, a declarat duminică că salută acordul, deoarece aduce „o măsură de certitudine mult necesară”, dar că „regretă” tariful de bază, într-o declarație a viceprim-ministrului său, Simon Harris.
Ministrul francez pentru Europa, Benjamin Haddad, a declarat luni că acordul va oferi „stabilitate temporară... dar este dezechilibrat”.
Banca germană Berenberg a declarat că acordul a pus capăt „incertitudinii paralizante”, dar a spus că este o victorie pentru Trump.
„Este minunat să avem o înțelegere. În două aspecte majore, însă, rezultatul rămâne mult mai rău decât situația de dinainte ca Trump să înceapă noua sa rundă de războaie comerciale la începutul acestui an”, a declarat Holger Schmieding, economistul-șef al Berenberg.
„Tarifele suplimentare ale SUA vor afecta atât SUA, cât și UE. Pentru Europa, daunele sunt în mare parte concentrate în avans”, a declarat Schmieding într-o notă către clienți.
UE se supune, China se bate - Cel mai bun rezultat?!
„Cincisprezece procente nu trebuie subestimate, dar este cel mai bun rezultat pe care l-am putut obține”, a recunoscut președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Inițial, UE a încercat să exercite presiuni asupra SUA, amenințând, dar suspendând măsurile de retorsiune în valoare de 21 de miliarde de euro (18 miliarde de lire sterline) în aprilie și adăugând o altă listă de importuri din SUA în valoare de 73 de miliarde de euro care ar urma să fie impozitate la începutul acestei luni. Dar după summitul NATO din iunie, s-a reorientat către un acord rapid în stil britanic, schimbând un acord comercial cuprinzător cu promisiuni de securitate și apărare din partea lui Trump.
În schimb, China, care a amenințat SUA cu o cascadă de tarife punitive, încă negociază cu Trump, care în weekend a înghețat restricțiile privind transferul de tehnologie pentru a crea spațiu pentru un acord cu Beijingul.
UE insistase asupra unui compromis privind oțelul, care ar putea permite o anumită cotă în SUA înainte de aplicarea tarifelor. Trump a părut să excludă această posibilitate, spunând că oțelul „rămâne așa cum este”, dar von der Leyen a insistat ulterior că „tarifele vor fi reduse și va fi instituit un sistem de cote” pentru oțel.
UE este acum supusă unei taxe de 25% pe autoturisme, de 50% pe oțel și aluminiu și unui tarif general de 10%, pe care Washingtonul amenințase că îl va majora la 30% în cazul unui scenariu fără acord. Blocul comunitar a insistat intens pentru excepții tarifare pentru industrii critice, de la aeronave la băuturi spirtoase, iar industria auto, crucială pentru Franța și Germania, se confruntă deja cu taxele impuse până acum.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.