Pășunea de la Berkes a fost, în acest weekend, cadrul perfect pentru cea mai importantă competiție de echitație desfășurată în România, „Concursul Internațional de Atelaje cu doi cai”. Printre participanții de seamă s-au aflat și reprezentanții lotului național al României, în frunte cu Rákóczi Gergő.  

Evenimentul a fost parte a celei de-a XI-a ediții a Zilelor comunei Oșorhei și s-a deșfărut vineri, sâmbătă și duminică.

„Față de anul trecut, Concursul Internațional de Atelaje cu doi cai, este unul de trei stele, ceea ce înseamnă obligatoriu, calificări pentru Campionatul Mondial care va avea loc în Germania, în perioada 1-12 octombrie. Dacă anul trecut am avut concurenți din două țări, anul acesta avem, premieră în România, 15 atelaje din patru țări: Croația, Serbia, Ungaria și România. Concurenții din alte țări sunt obligați să participle la un concurs sau două din afara țării lor, iar pentru concurenții din România este importantă clasarea în competiție, pentru că în funcție de ea vor participa la Campionatul Mondial. Mai merită menționat că avem arbitrii din Elveția, Polonia și Ungaria”, a spus, pentru Crișana, Ioan Gligor, viceprimarul Comunei Oșorhei, unul dintre organizatori. 

Concursul a avut trei probe: dresaj, maraton și obstacole. La proba de dresaj, pe un teren de 40x100 m, atelajele au evoluat după un program obligatoriu, dinainte stabilt. În dreptul literelor așezate în puncte fixe, lângă careul de dresaj, caii au executat întoarceri, schimbări de aluri de mers, cercuri mai mici, mai mari, fiind conduși cu o mână sau două mâini, semicercuri, diagonale, opriri în care, câteva secunde, atelajul a trebuit să stea nemișcat sau să dea înapoi 3 m, obligatoriu în linie dreaptă. Caii au mers în aceeași cadență, cu aceeași ținută, deci cu o armonie perfectă în patru aluri de mers, și anume pas, obligatoriu bine sprijinit pe zăbală, cu ritmicitate și cu aceeași forță de tracțiune din partea cailor, trap mărunt, trap de lucru și trap alungit. Eroarea de parcurs după trei reluări a însemnat descalificare.

 

Condiția fizică și psihică, extrem de importante

Proba de maraton care s-a desfășurat sâmbătă, 20 iulie, de la ora 11.00, a pus la încercare rezistența fizică și pregătirea tehnică a cailor și a driverilor. Traseul de maraton, cu o lungime de peste 15 kilometri, a avut mai multe etape și a presupus parcurgerea lui în cel mai scurt timp. Pe traseu au fost instalate șapte obstacole naturale și artificiale construite din lemn și alte materiale, aplicându-se câte un punct de penalizare la fiecare 5 secunde petrecute într-un obstacol, cu riscul eliminării din probă pentru concurenții care depășeau limita de 5 minute. Condiția fizică și cea psihică au fost extrem de importante, atât la driveri, cât și la cai.

Ultima probă, desfășurată duminică, 21 iulie, de la ora 11.00, a fost cea de obstacole. Concurenții s-au prezentat la start în funcție de rezultatele obținute în primele zile, primii fiind cei cu cele mai multe puncte de penalizare, iar ultimii, cu cele mai bune rezultate. Obstacolele au constat din jaloane portocalii, de formă conică, așezate la 10 cm de ecartamentul roților, fiecare jalon având câte o minge deasupra. Fiecare minge doborâtă de concurent s-a penalizat. Pe lângă doborârea mingilor sau depășirea timpului de bază, atelajele au fost penalizate cu puncte pentru derobări sau nesupuneri din partea cailor, lipsa elementelor obligatorii din ținuta concurenților sau dotarea incompletă a trăsurilor, iar ajutorul din exterior sau din partea secundului, eroarea de parcurs sau a treia împotrivire a cailor, depășirea unui minut de la semnalul sonor și până la trecerea liniei de start și ocolirea porții de sosire sau răsturnarea trăsurii, s-au pedepsit cu descalificarea.

După terminarea celor trei probe, a avut loc premierea și parada atelajelor în ritmurile muzicii și în aplauzele spectatorilor.

Competiția a fost organizată de CS Oșorhei, Primăria Oșorhei, CL Oșorhei, sub egida Federației Române Ecvestre și a Federației Internaționale de Specialitate.