Țintele asumate în cadrul proiectului „România Educată” țin de scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, de asigurarea unui consilier de carieră la cel mult 500 de elevi, reducerea ratei de analfabetism funcțional, dar și de formarea a zeci de mii de cadre didactice. 

Între țintele asumate prin „România Educată”, propuse pentru orizontul de timp 2025-2030 se regăsesc multe proiecte prin care elevii și preșcolarii sunt aduși în prim-plan. Se dorește ca 30% dintre copiii de până în 3 ani să participe la educație antepreșcolară, iar 96% dintre copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani și vârsta pentru înscrierea obligatorie la școala primară să participe la îngrijire timpurie și educație.

Se urmărește scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10 și asigurarea unui consilier în carieră la cel mult 500 de elevi.

O altă țintă este reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcțional astfel încât să ajungă la cel mult 20%, iar până în 2030, proporția tinerilor în vârstă de 15 ani cu competențe scăzute la citire, matematică și științe, conform metodologiei testelor PISA, va scădea, ajungând sub 15%.

Proporția elevilor de clasa a opta cu competențe scăzute în domeniul informatic ar trebui să fie sub 15%, potrivit documentului.

Se urmărește creșterea ratei de angajare a absolvenților de învățământ profesional, până la 80% în primul an după absolvire, dar și formarea a 15.000 de cadre didactice din învățământul primar și a 40.000 din învățământul gimnazial pentru aplicarea noului curriculum centrat pe competențe.

Altă țintă: minimum 30% din totalul cursurilor din învățământul superior sunt opționale. Tot cu privire la învățământul superior, 20% dintre absolvenții de învățământ superior - licență și master - vor participa la programe de mobilitate externă. De asemenea, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare.

O altă țintă este creșterea finanțării educației pentru atingerea unui procent minim din cheltuiala publică, corelat cu media alocărilor pentru educație în statele membre ale UE. Țintele, dezideratele, prioritățile, obiectivele și măsurile din Proiectul „România Educată” sunt aliniate atât cu nevoile naționale, cât și cu agenda internațională.

 

„Cele 10 direcții de reformă propuse sunt pași necesari, firești, pentru a construi o Românie rezilientă și performantă, în care accesul la o educație de calitate este oferit fiecărui elev, iar profesorul este un mentor și un profesionist care se perfecționează continuu, în concordanță cu nevoile curriculare naționale și globale emergente”, potrivit documentului citat.

Proiectul „România Educată” este proiectul președintelui Klaus Iohannis prin care propune o reformă reală a educației, spre a deveni în mod real o prioritate națională.