Cei peste 6.000 de elevi bihoreni, din clasele a VII-a, au susţinut, ieri, prima teză cu subiect unic din istoria învăţământului românesc. Aceştia au trecut doar de primul hop, mai având de susţinut teze cu subiect unic la alte două discipline, şi anume limba şi literatura maternă şi limba şi literatura română, programate pentru 10, respectiv 17 mai. Ieri, pe culoarele şcolilor se discuta numai despre tezele cu subiect unic, atât în rândul elevilor, cât şi al dascălilor, fiecare dintre aceştia având câte ceva de spus. Au fost şi profesori care consideră că aceste teze sunt nişte aberaţii, iar mulţi dintre elevi au recunoscut că au fost puţin intimidaţi de faptul că au susţinut simultan această testare. La ora 12.00 s-a dat startul la prima probă a tezelor cu subiect unic. Toţi elevii de clasa a VII-a au fost primiţi în săli înainte cu 10 minute de începerea examinării, iar subiectele au sosit la ora 12.00 în fiecare clasă. Elevii au intrat cu emoţii în sălile în care au fost repartizaţi neştiind la ce să se aştepte. Timpul efectiv de lucru pentru tezele cu subiect unic a fost de 50 de minute, după care lucrările au fost centralizate la nivelul şcolilor şi transmise către centrele de evaluare, unde fiecare lucrare va fi corectată de către doi profesori evaluatori, care vor acorda câte un calificativ, nota fiind rezultatul mediei aritmetice a celor două calificative. În cazul în care diferenţa între cele două note este mai mare de un punct, atunci lucrarea va fi recorectată de un al treilea profesor, iar nota acestuia va fi definitivă. Pentru corectarea lucrărilor, la nivelul judeţului Bihor, au fost constituite nouă centre de evaluare, dintre care patru sunt în Oradea. Fiecare dintre aceste centre va avea de corectat între 500 şi 1.000 de lucrări, în funcţie de specificul zonei şi al numărului de elevi. Rezultatele examinării vor fi disponibile în decurs de trei zile, iar ponderea acestora este de 25% din media finală la disciplinele la care se susţin. La ieşirea din sălile de examen elevii erau mult mai relaxaţi, mulţi dintre ei considerând că subiectele au fost mai accesibile decât ar fi crezut. Până la următoarea probă au mai rămas doar şase zile, aşa că elevii s-au pus din nou pe învăţat.