Elevii din clasa a VIII-a din Bihor citesc, dar nu foarte mult, preferă muzica dance, hip-hop și manele (în această ordine), merg rar la teatru și concerte simfonice și aproape niciodată la club sau discotecă. Asta reiese dintr-un studiu făcut de Școala Doctorală de Sociologie a Universității din Oradea.

Unde suntem și spre ce ne îndreptăm? Aceste două întrebări sunt esențiale pentru generația tânără care are norocul să prindă aripi într-o țară din ce în ce mai bine ancorată în democrație și cu o dinamică economică pozitivă. Într-o bună măsură, la prima întrebare, „unde suntem”, răspunde bine un studiu făcut de doi doctoranzi (Bea Gyarmati – autor și Smaranda Cioban Kudelca – coautor) de la Școala Doctorală de Sociologie a Universității din Oradea privind „Consumul cultural al elevilor de clasa a VIII-a din județul Bihor”.

Conform acestuia, în ultimele două luni, în jur de 70% dintre elevi au citit cel puțin o carte. Cei mai mulți, 23,1% au citit o carte, 21% au citit două cărți, 12,3% au citit 3 cărți, 5,6% au citit 4 cărți și 8,7% au citit 5 sau mai multe cărți. La polul opus, 29,4% dintre elevi nu au citit nicio carte în ultimele două luni. În timpul liber, în ultimele 6 luni, 33,4% dintre elevi au participat la spectacole în aer liber organizate în cadrul festivalurilor, 37,9% au mers în excursii sau drumeții, ieșiri în afara orașului. La muzee și expoziții nu au fost niciodată 37,7% și nici la teatru, concert simfonic, balet (43.6%). Nici în cluburi și discoteci elevii nu au prea mers (68.1% nu au fost niciodată). La petreceri și chefuri au fost odată pe lună sau mai rar (27,2%), cu prietenii în oraș cel puțin odată pe săptămână (18,8%) iar la biserică cel puțin odată pe săptămână 28,9%.

În ceea ce privește implicarea în comunitate, 47.6% sunt membrii în organizații sportive (cei mai mulți), 41.4% participă voluntar în activităţi ce sprijină comunitatea și 38.2% sunt implicați în alt tip de organizații de tineret.      

 

Ce ascultă elevii?

Conform studiului elevii preferă muzica dance, pop în proporție de 32,5% iar la 24,3% mai degrabă le place. Următorul stil de muzică în preferințele elevilor este hip-hopul, cu 30.8% elevi care îl plac foarte mult și 24.6% cărora mai degrabă le place. Pe locul trei în preferințele elevilor de clasa a VIII-a sunt manelele cu 30.7%. Tot manele, mai degrabă le plac la 19.1%. Merită precizat că spre deosebire de celelalte două genuri, care nu au prea mulți contestari categorici, la categoria manele, sunt 30,1% elevi cărora nu le place deloc (la hip-hop sunt 19.1% contestari categorici iar la dance plus pop 18.0%). La polul opus, cea mai puțin populară muzică este muzica folk, 8.7% din elevi o plac foarte mult și 9.8% mai degrabă o plac. Îngrijorătoare este și participarea elevilor la activități de educație non-formală. Cei mai mulți, 21.4% au participat la cursuri pregătitoare la discipline școlare precum matematica sau limba română, 18.8% la cursuri de artă (pictură, dans, muzică, teatru) și 16.2% la cursuri de engleză și alte limbi străine.

În ceea ce privește cărțile citite în ultimele două luni, cel puțin 5 cărți au citit elevii din orașele mici, 10.2% din Oradea sau alt oraș mare și 7.1% din sate sau comune. O carte în ultimele două luni au citit elevii din sate sau comune (24.4%), orașe mici (22,4%) și Oradea sau alt oraș mare (21%). Dintre cei care nu citesc deloc, cei mai mulți 31,8% sunt în sate sau comune, 28,2% sunt din orașe mici și 25,2% din Oradea sau alt oraș mare. În excursii, drumeţii (ieşiri în afara oraşului), odată pe lună sau mai rar, au fost elevii din Oradea sau alt oraș mare (40,9%) în timp ce, la teatru, concert simfonic, balet (în ultimele 6 luni) au fost tot elevii din Oradea (33.3%). La polul opus, nu au fost niciodată la teatru, concert simfonic, balet (în ultimele 6 luni) elevii de la comune sau sate (49,5%).

Când vine vorba de mers la biserică, elevii sunt mai evlavioși la sate și comune (32.1% merg cel puțin odată pe săptămână). La același capitol, tot odată pe săptămână au mers și elevii din Oradea sau orașele mai mari (25,3%) urmați de cei de la orașele mici (22,9%).

Politica prinde mai bine, la această grupă de vârstă, în orașele mici și mediul rural. 34,6% dintre elevii intervievați care sunt membrii într-o organizaţie de tineret afiliată la un partid politic provin din orașe mici și 31.1% din sate și comune. La polul opus, din Oradea și orașele mari, doar 18.7% sunt membrii. Și spiritul comunitar pare că prinde mai bine în orașele mici și mediul rural (51.9%, respectiv 43,2%). În Oradea și orașele mari doar 35.5% sunt membrii într-un grup care participă voluntar în activități ce sprijină comunitatea.

Dacă ne întoarcem la muzică, defalcând tipul de muzică ascultat pe tipuri de localitate, observăm că muzica dance, pop este ascultată cel mai mult în Oradea și orașele mari (37%), 36,1% orașe mici, 29,4% sate, comune, hip-hopu-ul în orașele mici (37.9%), 35.8% în Oradea sau orașele mai mari și 26.7% la sate și comune și manelele la sat sau comună (32.8%), 31.5% orașe mici și 26.2% în Oradea și orașe mai mari.      

Ancheta MERPAS 2018-2019 vizează „Consumul cultural al elevilor de clasa a VIII-a din județul Bihor” și are ca obiectiv comparații privind practicile de consum cultural al elevilor din medii de rezidență diferite (Oradea, celelalte orașe și localități rurale) din județul Bihor. Datele folosite pentru elaborarea raportului sunt cele din ancheta MERPAS realizată de Școala Doctorală de Sociologie (Universitatea din Oradea) în colaborare cu Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor și Inspectoratul Școlar Județean Bihor și au fost culese în perioada decembrie 2018 – ianuarie 2019. Eșantionul de răspunsuri analizat este de 4.261 de elevi de clasa a 8-a din județul Bihor, dintr-o populație de 5.360 de elevi.