2.190 de copii cu vârste între 3-6 ani, 211 părinți și 68 de educatori din 70 de comunități defavorizate din Bihor sunt beneficiari ai programului „Start în educație” – cel mai amplu proiect de educație timpurie din România.

 

În timpul acțiunilor desfășurate, atât părinții, cât și educatorii au primit suportul necesar pentru a facilita accesul la educație în rândul preșcolarilor.

Copiii au primit câte un „Ghiozdănel cu viitor” - un pachet cu resurse educaționale potrivite nevoilor lor de dezvoltare: rechizite, carte și caiet de lucru, materiale educative STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică), jocuri pentru dezvoltarea motricității și produse de igienă personală. „Ghiozdănel cu viitor” îi va ajuta pe copii să învețe, să-și exprime talentele și să înțeleagă lumea, pentru a fi mai bine pregătiți de intrarea la școală.

„Acest proiect a fost foarte bine venit pentru grădiniță noastră. Copiii au fost extrem de fericiți de tot ce au găsit în ghiozdănel, iar părinții foarte mulțumiți. A fost un real ajutor mai ales pentru părinții care au doi sau chiar trei copii la grădinița noastră, acestora fiindu-le foarte dificil să achiziționeze materiale educative pentru toți cei mici”, a declarat Rebeca Buzle, cadru didactic în Tileagd.

Părinții au participat la „Școala părinților – ateliere de educație parentală”, unde au primit informații și îndrumări valoroase menite să le ofere suport și să îi invețe cum să își susțină copiii în această etapă de dezvoltare. De asemenea, părinții copiilor cu vârste între 0 și 6 ani au acces la o serie de tutoriale care îi încurajează și sprijină să dea startul experiențelor de învățare timpurie de acasă, pe canalul dedicat Youtube Start în Educație.

Proiectul asigură accesul la resurse și grădinițelor din comunități dezavantajate și crește competențele educatorilor pentru sprijinirea părinților. Astfel, 41 de grădinițe din județul Bihor au beneficiat de kit-ul „ABC Grădi” - un pachet cu produse didactice de dezvoltare psiho-motrică şi de dezvoltare a abilităţilor cognitive. Cu ajutorul acestuia, educatorii pot organiza jocuri și activităţi ce îi vor sprijini pe copii să îşi dezvolte abilităţi şi deprinderi precum: orientarea spaţială, motricitatea grosieră, echilibrul static şi dinamic, înţelegerea regulilor sociale, concentrarea şi direcţionarea atenţiei.

Totodată, 68 de cadre didactice din județul Bihor au început o serie de cursuri prin intermediul cărora își pot dezvolta și perfecționa competențele de educație parentală. Educatorii pot astfel să sprijine familiile în crearea unui mediu sigur acasă, care să susțină dezvoltarea intelectuală și emoțională a copiilor preșcolari, dar și să identifice împreună cu părinții modalități de colaborare eficientă între familie – grădiniță – ceilalți membri ai comunității.

„Unul dintre aspectele esențiale pe care l-am învățat în cadrul cursului de formare și pe care l-am transmis mai departe părinților este importanța unei comunicări eficiente și deschise în relația cu copiii lor. Am împărtășit strategii și tehnici de comunicare care să faciliteze înțelegerea reciprocă și să sporească legătura afectivă dintre părinți și copii. Observând transformarea acestora în ceea ce privește modul în care se raportează la copiii lor, am înțeles cât de semnificativ este acest aspect în viața de zi cu zi a unei familii”, a povestit Indries Tünde, cadru didactic în județul Bihor.

„Start în educație” vine în sprijinul a 120.000 copii cu vârste între 3-6 ani, 23.000 de părinți, 3.500 de educatori și 1.500 de grădinițe din peste 1000 de comunități defavorizate din toată țara. Prin acțiunile implementate, „Start în educație” are ca principal obiectiv să dezvolte la nivel național un parteneriat solid între profesori, specialiști, părinți, autorități cu scopul de a susține importanța strategică a educației timpurii privind dezvoltarea sănătoasă și armonioasă a copiilor.

Programul este derulat de Fundaţia World Vision România şi Fundaţia OMV Petrom.