Noi oportunități au apărut, în acest an școlar, pentru Liceul „Don Orione” Oradea, odată cu implementarea unor activități în cadrul proiectului Erasmus+ Creșterea calității și atractivității învățământului profesional prin robotică și imprimare 3D, pentru o mai bună inserție pe piața muncii.

Proiectul se desfășoară pe parcursul a doi ani, între 1 decembrie 2020 – 30 noiembrie 2022, cuprinzând întâlniri de lucru și activități transnaționale de învățare, predare și formare, finanțate de Comisia Europeană prin programul Erasmus+, cu un buget de 213.560 euro. Activitățile se desfășoară în parteneriat cu școlile: IMS Private School - Cipru, ITIS Leonardo da Vinci - Italia, Viesoji Istaiga Panevezio Profesinio Rengimo Centras - Lituania, Epralima - Escola Profissional do Alto Lima - Cooperativa de Interesse Público e de Responsabilidade Limitada - Portugalia, Istanbul / Arnavutköy – Ibrahim Özaydın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi - Turcia, instituții preocupate de domeniul roboticii.

„Obiectivele proiectului sunt conceperea unui curriculum pentru robotică, a unui ghid metodic în predarea roboticii și a unui suport teoretic pentru imprimarea 3D. Pentru a facilita pregătirea profesională a elevilor în domeniile de interes ale proiectului, organizațiile partenere vor furniza servicii sau programe educaționale care să se adaptateze acestor cerințe. Ne propunem să consolidăm în continuare competențele cheie în formarea inițială și continuă a învățământului profesional și tehnic, prin metodologii comune pentru introducerea acestor competențe în planurile de învățământ, precum și pentru obținerea, livrarea și evaluarea rezultatelor învățării”, ne-a declarat prof. Alexandru Stoica, directorul Liceului Don Orione.

Potrivit acestuia, pe lângă produsele intelectuale, proiectul vizează și creșterea numărului de profesori în învățământul profesional și tehnic care să utilizeze metode inovative în activitatea didactică. De asemenea, se are în vedere dezvoltarea interesului elevilor în domeniul roboticii și a imprimării 3D, dezvoltarea unei rețele naționale și internaționale de specialiști care să colaboreze pentru a identifica resurse ale unei predări eficiente a roboticii. În urma acestor acțiuni se dorește creșterea capacității și a profesionalismului pe piața muncii.

Proiectul presupune și multiple acțiuni de diseminare prin crearea unei pagini web, publicații regulate în social media, dar și prin diverse materiale informative.

„Prin această colaborare europeană, se va dezvolta o soluție comună cu variații locale, va fi posibilă producerea unui impact semnificativ asupra educației STEM și asupra pregătirii elevilor pentru cerințele actuale ale pieței muncii, în vederea inovației continue. În plus, proiectul oferă posibilitatea de a împărtăși practici cu alți profesioniști, de a consolida și de a îmbunătăți serviciile în cadrul clasei de elevi, printr-un schimb activ de idei”, a precizat Alexandru Stoica.

Potrivit directorului de la Don Orione, în perioada 11-12 septembrie a.c., s-au implementat două tipuri de activități ale proiectului: întâlnire de lucru și activitate de diseminare. Spre deosebire de alte activități on-line desfășurate până acum, impuse de pandemia Covid, de data aceasta, membrii proiectului s-au întâlnit în Oradea pentru a discuta primul obiectiv vizat. Următoarele activități se vor desfășura în celelalte țări partenere, urmând să se finalizeze în 2022.  

Prezentarea proiectului în comunitatea locală a avut loc în cadrul festivității organizate cu ocazia debutului anului școlar. La eveniment au participat atunci Preasfinția Sa Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea, Arina Moș, viceprimarul municipiului Oradea, Simona Ardelean, inspector școlar, și Don Valeriano Giacomelli, reprezentantul Congregației Don Orione în Oradea.

Alexandru Stoica, directorul instituției gazdă, a deschis evenimentul și a atras atenția asupra siguranței și dezvoltării armonioase a copiilor, obiectiv fundamental al școlii. În acest sens, finalitatea proiectului va aduce un plus valoare învățământului românesc și european prin creșterea calității pregătirii profesionale și tehnice.