Mica Unire a fost marcată și de elevii claselor de la alternativa Step-by-step de la Colegiul Tehnic „Alexandru Romanˮ din Aleșd, vineri, 21 ianuarie. Adaptate la particularitățile de vârstă și la vremurile actuale, activitățile au fost menite să îi familiarizeze pe elevi cu importanța evenimentului, să le trezească interesul pentru valorile naționale și să le insufle principiile morale promovate de eroii istoriei naționale.

Așa cum Unirea a presupus efortul comun al înaintașilor, o zi omagială s-a putut realiza doar prin contribuția tuturor claselor primare. Fiecare și-a adus aportul, lăsând imaginația să dea naștere unor creații purtătoare de semnificații: farfurii cu simboluri ale României (clasa pregătitoare A), pictură pe lemn reprezentând o româncuță (clasa pregătitoare B), un lapbook despre Mica Unire, harta României realizată prin printarea palmelor copiilor, brățări și semne de carte (clasa I-a A), hora din figurine (clasa I-a B),  felicitări cu mesaje potrivite zilei de sărbătoare (clasa a II-a), cartonașe informative despre unire, harta României cu portretul domnitorului, românași și româncuțe în port popular (clasa a III-a), brățări și linguri în culori și simboluri tradiționale (clasa a IV-a). S-au vizionat filmulețe informative, s-au citit povești despre Cuza, s-a admirat portul national și, în fiecare clasă, a răsunat câte un „Noi suntem români!ˮ sau un îndemn la „Hora uniriiˮ.

„Din activitățile realizate și din materialul prezentat, elevii au înțeles mai bine care a fost primul pas în formarea României de azi. Semnificația zilei a fost transmisă pe înțelesul copiilor de clasă pregătitoare. Mica Unire este primul pas făcut pentru România de azi”, a spus Ioana Copos, învățătoare la clasa pregătitoare A.

„Ziua de 24 ianuarie a fost serbată în avans de către elevii noștri prin cântece, diverse jocuri și ateliere de creație. Vizionarea filmulețului despre semnificația acestei zile, explicată pe înțelesul copiilor, a elucidat întrebările pe care elevii le aveau legate de momentul evocat. Imaginile sugestive au conturat tabloul Unirii. Considerăm că toate aceste activități au un rol major în dezvoltarea elevilor, prin prisma faptului că își însușesc mai ușor informațiile despre evenimentele istorice prin jocul asociat cu alte activități practice. Elevii au fost entuziasmați în această zi de sărbătoare, fericiți fiind de faptul că pot să fie ei înșiși părtași la hora din curtea școlii. Vineri am scris și noi o mică pagină în istorie”, a adăugat și Emilia Hoble, învățătoare la clasa I-a A.

„Uniți în cuget și simțiri”, micii păstrători ai valorilor neamului românesc au adunat toate gândurile lor într-o horă, o horă a inocenței, a bucuriei sincere, a încrederii, a voinței de a zâmbi, a acceptării. O horă micuță a adunat inimi mari, pentru că inimile copiilor nu lasă loc răului sau supărării.

În curtea colegiului au răsunat versurile lui Vasile Alecsandri. Elevii și profesorii au ascultat îndemnul marelui poet pașoptist și au lăsat ochii minții și ai sufletului să privească discret spre trecut, spre o Românie care prindea viață.

Prof. Ana Mihaela Cadleț